Не, няма да мълча, госпожо. Свещениците прекалено често са мълчали и бих искал да мисля, че е било само от милосърдие. Ние обаче сме малодушни. Веднъж установили принципа, оставяме да се говори какво ли не.
И какво направихте от ада вие хората? Нещо като вечен затвор, подобен на земните, където с хитрост предварително затваряте човешкия дивеч – враговете на обществото, които полицията преследва от сътворението на света. Иска ви се да присъедините към тях и богохулниците, и осквернителите.
Кой здравомислещ, кой човек с горда душа би приел без отвращение подобна представа за Божията справедливост? Ако тази представа ви пречи, твърде лесно я отстранявате. Съдим за ада по законите на този свят, но адът не е от този свят. Той не е от този, а още по-малко – от християнския. Вечно наказание, вечно изкупление – чудото е, че можем да си представим всичко това приживе, и едва извършили грях, е достатъчен един поглед, един знак, ням зов – и от небесните висини прошката като орел ще се спусне над нас.
Така е, защото и най-големият несретник запазва способността си да обича, макар да мисли, че не е способен на обич. Даже омразата ни излъчва сияние и най-невзискателният демон ще ликува сред онова, което наричаме отчаяние, като в лъчезарно, тържествено утро. Адът, госпожо, е да не обичаш вече. Да не обичаш – това Ви звучи като нещо познато, нали? За живия човек да не обичаш означава да обичаш по-малко или да обичаш другиго.
Ами ако тази способност, която ни се струва неразделна от нашата същност, от самата ни същност (да разбираш е друг начин да обичаш), ни напусне все пак? Да не обичаш, да не разбираш, и все пак да живееш – това е чудовищно!
Общата ни заблуда е, че придаваме на тези оставени от Бога създания нещо свое, човешко, нещо от вечната си подвижност, докато те са извън времето, извън движението, навеки вкаменени. Уви! Ако Бог ни поведе за ръка към някое от тези измъчени създания, дори то някога да е било най-скъпият ни приятел, на какъв език бихме разговаряли с него?
Естествено, ако някой наш ближен, било то най-окаяният от всички, най-презреният сред презрените, би бил хвърлен жив в огнения ад, бих искал да споделя съдбата му, бих се опитал да го изтръгна от палача му. Да споделя съдбата му!… Злочестината, невъобразимата злочестина на тези горящи камъни, на тези бивши хора е, че вече нямат какво да споделят.