Американският архиепископ Елпидофор, заедно с група от четиридесет поклонници от САЩ, ще посети Света гора за празника Богоявление. На 18 януари поклонението ще започне от манастира „Ксенофонт“, където архиепископът ще присъства на бдението, на Богоявленската св. Литургия и на водосвета на 19 януари. На 20 януари той ще посети манастира „Филотей“, по чиито образец са основаните от покойния старец Ефрем Филотейски манастири в САЩ. На 21 януари в манастира „Филотей“ ще има св. Литургия, а същия ден архиепископът и поклонниците ще отседнат в манастира „Пантократор“.
На 23 януари архиеп. Елпидофор ще посети новия Солунски митрополит Филотей (Теохарис) в Солунската митрополия. Предстоят срещи с министри и областни управители, с кмета на града и с генералните консули на САЩ и Република Турция в Солун. След това поклонниците ще се отправят към манастира „Св. Йоан Богослов“ в Суроти, където се намира гробът на св. Паисий Светогорец. В събота, 27 януари, архиепископът ще отслужи архиерейска св. Литургия в църквата „Св. Константин и Елена“ и ще извърши ръкоположение на свещеник.
По покана на Централния съвет на еврейските общности в Гърция архиеп. Елпидофор ще бъде основен лектор на събитията за Националния ден в памет на гръцките еврейски мъченици и герои от Холокоста, които ще се състоят в Солун в неделя, 28 януари. Сутринта архиепископът ще съслужи св. Литургия със Солунския митрополит Филотей в митрополитския храм „Св. Григорий Палама“, а след това ще положи венец пред мемориала на Холокоста на Площада на свободата и ще произнесе реч в Аристотелевия университет в Солун.
Предстоящото посещение на архиеп. Елпидофор беше коментирано в статия на The National Herald със заглавие „Атон обявява Елпидофор за „нежелан“ в писмо до патриарх Вартоломей“, в което авторът Теодор Калмукос пише, че „след безпрецедентно единодушно решение, взето от представители на всички манастири на Света гора, беше изпратено писмо до Вселенския патриарх Вартоломей, който е техен каноничен епископ, с което уважително беше информиран, че Американският архиепископ Елпидофор не е добре дошъл да посети монашеската общност в края на януари“.
Според автора причината за това е случаят, при който на 9 юли 2022 г. в един квартален храм на Атина архиепископът извърши кръщение на децата на еднополовата двойка от САЩ Евангелос Бусис и Питър Дудас, след което се снима с тях в обща снимка, обиколила светкавично гръцките медии. В статията е отбелязано мнението на представителите на манастирите, които „със съжаление“ отбелязват, че „чрез публикуваните снимки на архиепископа на Америка след тайнството е създадено погрешно впечатление по отношение на приемането от Църквата на тайнството брак между лица от един и същи пол – послание, което противоречи на доктрините и ученията на Православната църква“. Те апелират към патриарха „любезно да наклони ушите си към нашата загриженост по този изключително чувствителен въпрос, който засяга целостта на нашата вяра и православни традиции“.
Същия ден Orthodox Times излезе със заглавие „Тримата марионетки на журналистиката и манията по архиепископ Елпидофор“, в което отбелязва, че авторът явно има фиксация върху архиепископа по причини от лично естество и че въпреки писмото на атонската общност, за което не се знае как е изтекло от кореспонденцията, архиеп. Елпидофор ще посети Света гора и ще служи там:
„Обсесията по архиеп. Елпидофор сред National Herald и неговите „достопочтени“ приятели достигна озадачаващи висоти. Сякаш говорим на различни езици, без да можем да разберем една и съща реалност… Вземете T. Калмукос, който мечтаеше за ръкополагане от архиеп. Яков, но се оказа, че не е бил ръкоположен, а вместо това размаха (уж) журналистическа писалка. Неговото възприятие за нещата изглежда много различно. И когато… банковата сметка на едно издание започне да пресъхва поради липса на абонаменти, внезапно скелетите на предците на Мехмед Завоевателя могат да бъдат изровени, за да ни убедят, че нещо се случва в Архиепископията на Америка.
Неотдавнашното „разкритие“ от National Herald предполага, че архиеп. Елпидофор е персона нон грата на Атон. И все пак, след ясно прочитане на съобщението на атонската общност, веднага разбираме какво казват: те говорят за кръщението на бебе и какви „послания“ са отправени към православния свят. Скоро ще анализираме времето на това „изтекло“ писмо. Какво точно се намеква? Духовникът не е ли длъжен да кръсти бебе?
Представете си лидера на партията „Сириза – Прогресивен алианс“ Стефанос Каселакис, който търси кръщение за детето си и му е отказано от патриарх или архиепископ. Би ли направил човек такова нещо? Очевидно не. Искан или не, архиепископът на Америка ще направи второто си поклонение в Атон – място, което посещава от студентските си дни като мирянин. За щастие, авторитетните гръцки медии съумяха целесъобразно да се отдръпнат от подобни „новини“…
Може би е време за Тримата марионетки на гръцката диаспора – А. Диаматарис, T. Калмукос и третият прекалено ревностен блогър-побойник, да поразмишляват върху тяхната фиксация върху архиепископа. Тази мания може да изисква психиатрично изследване“.
—————-
Вижте още по темата: „Загрижеността“, наречена „персона нон грата“ • Християнство.бг (hristianstvo.bg)