Обуховският архиепископ Йона (Черепанов), който е викарий на Киевския митрополит Онуфрий (УПЦ-МП) и игумен на Светотроицкия манастир в Киев, е публикувал на стената си донос, който друг епископ е направил срещу руския свещеник от Испано-Португалската епархия на Западноевропейския екзархат (МП) свещ. Андрей Кордочкин.
Как се правят публични доноси против събрат, който пише също публично и не е съгласен нито с войната, нито с тоталитарната система: хем се правиш на достоен защитник на отечеството, хем насочваш църковните власти към събрата, за да го санкционират за недостойното му държание. Нов „честен“ начин на доносничество и грижа за Рόдината.
Архиеп. Йона е изразил подкрепа към свещеника. Ето и текста на публичния донос, който стана често явление в публичното пространство покрай войната в Украйна и се среща отдавна и в нашите географски ширини като „форма на протест“ срещу нечие мнение. В РПЦ отдавна има списъци с „неблагонадеждни“ свещеници, които при удобно време ги очаква църковната гилотина. С един такъв списък ще ви запознаем в следваща публикация по темата.
„Ето какво е написал в доноса си православният (!) архиерей:
„Моля, „обичайте и се оплаквайте“ – пише секретарят на Испано-Португалската епархия на Руската православна църква прот. Андрей Кордочкин. Смел борец за либерално-църковен ред. Един от подписалите писмото на свещениците „против войната“. Със завидно постоянство (от Испания, разбира се) ругаещ тоталитарния режим и всичко в него.
Освен това не обича Владимир Путин (но е гласувал за?). Цитирам дословно: „Като мироглед той очевидно е по-близо до шахид (мъченичество в исляма, бел. прев.), отколкото до Франциск от Асизи. В този смисъл ми се струва опасно не само за колективния Запад, но и за онези руски хора, които които имат други планове за живот, освен да се превърнат в ядрена пепел.”
„Дълбоко обезпокоен е о. Андрей и за състоянието на обществото в Русия (пак от Испания, и вероятно, без да се отказва от руския паспорт).
„Състоянието на нашето общество не може да не ни безпокои. В тази връзка да припомня мнението на американския изследовател Антъни Джеймс Грегор1Политолог и професор по политически науки в Калифорнийския университет в Бъркли, известен със своите изследвания върху фашизма, марксизма и националната сигурност (бел. прев.).. Той предупреждаваше за опасността от появата на фашистката идеология в страните, където марксизмът беше изживян. В този случай сработва един и същи сценарий: патосът на интернационализма се сменя с патриотизъм и национализъм, непрекъснато напомняйки за „особената мисия“ на народа и неговото „славно минало“, звучат призиви към героизъм, дисциплина и следване на националния лидер“.
По-нататък, секретарят на Испано-Португалската епархия се оплаква от това, че президентът на Русия се увлича от философа Иван Илин, поклонник на италианския фашизъм, а поради това и на немския националсоциализъм. Изследователят Антон Барбшин пише: „Всъщност, той се застъпвал за създаването в Русия на национална диктатура, която трябва да се опира на изключителната роля на църквата и армията… Неговата философия се основава на култа към „бремето и мъките“ на руския народ, на неговата изключителност. Такава визия изисква подбор с всички произтичащи от това последствия за „неподходящите хора“.
Всичко това оживява пред очите ни. Путин призовава за „самопречистването“ на обществото, и дори използваният от него термин „национални предатели“ съвпада с аналогично употребяваният от Хитлер в „Майн Кампф“ – Nationalverräter („Моята борба“, бел прев.).
За свети Александър Невски батюшката също има своеобразно мнение. Той смята, че образът на светеца два пъти е претърпял промяна. „При Петър I от княз-монах той става княз-войн, а след това във филма от 1938 г…. политик, а християнският дискурс е бил изцяло подменен с политически“. И между другото, о. Андрей гениално анулира гнусният КГБ, на чиито герб е изобразен не револвер или маузер, а древноруските щит и двуръчен меч: „А сега вижте скулптурният образ и кажете: от чии ръце КГБ прие меч, за да го сложи на главите на тези, които съветската власт обяви за врагове? Правилно, седнете, отличен“.
Като цяло, всичко е ясно за всички. Седнете. Благодаря. Обобщавам.
Кой казва, че в РПЦ няма свобода на словото!? Ето най-яркият пример, когато човек мисли различно, но не напуска РПЦ (както също се вижда). Надяваме се, че споменава Светейшия Патриарх.
Що се отнася до арестувания (и лишения от сан) Дмитрий Курмояров, калининският районен съд на Санкт Петербург удовлетвори искането на следствието и арестува бившия йеромонах Йоан (Курмояров) до 6-ти август по обвинение в разпространение на лъжлива информация за действията на руските въоръжени сили (ч. 2 ст. 207.3 УК). По този член – до 10 години затвор.
А вие КАКВО искахте? Русия на днешния етап се бори за своето право на живот и строи бъдещето. И който не е съгласен с модела на строителство – може да е извън нейните граници. Времето е свободно, никой никого не задържа, но няма да позволи и да ги ругаете. Или Вас, отче-секретарю, в английския университет в Дърам (заедно с о. Кирил Гоорун) са ви учили, че може? Бързам да Ви разочаровам.
А на Вашия въпрос: „Кой е Путин?“, ще Ви отговаря (ако не знаете, имайки руско гражданство): това е един от малкото силни лидери на държави, който може нещо да промени и осигури достойното независимо бъдеще на нашето Отечество“.
Архиеп. Йона завършва:
„Завеса. Слуга на страната, „където войниците са заставяни да стрелят по жени и възрастни хора“ – цитат от песен на Игор Талков“.
———-
Превод: Ренета Трифонова
Виж още: “Руская народная линия” с публичен донос срещу игумен Пьотр (Мешчеринов) • Християнство.бг
- 1Политолог и професор по политически науки в Калифорнийския университет в Бъркли, известен със своите изследвания върху фашизма, марксизма и националната сигурност (бел. прев.).