Меню Затваряне

А как е било в Гетсиманската градина?

Свещ. Йоан Бурдин
Фреска от манастира Ватопед, Атон

Свещ. Йоан Бурдин

Предишната публикация беше посветена на дара на утехата, който според апостола Господ дава на хората, които търпят скърби.

Естествено, читателите съсредоточиха вниманието си не върху тази мисъл, а върху факта, че някои християни, „ревностни за по-големи дарове“, с радост са отивали на страдания и смърт.

Никой не вижда в себе си такава готовност. И аз не я виждам.

Разбира се, животът не е приказка за „пионери-герои“. Би било странно да се каже, че човек не изпитва страх и съмнение. Особено пък страх от смъртта.

Човек може да се остави да бъде смазан от този ужас или да се бори с него. „Очите се страхуват – ръцете действат“.

Да, Христос в Гетсиманската градина страдаше и се мъчеше до кървава пот. А тогава стана и отиде да посрещне Юда.

Дали Той се опита да се отскубне от войниците, които дойдоха да Го хванат? Падна ли на колене пред Ирод и Пилат? Молеше ли се да не бъде приковаван на кръста?

Не. Бог Отец Му даде именно тази „утеха“, за която ап. Павел говори – смелостта да издържи страданието и смъртта.

Е, имаше и един момент на отчаяние на кръста, когато страданието стана непоносимо. Точно в този момент Той се съедини с Отца и смъртта беше победена. Не в момента на възкресението – то беше триумф, проява на слава (макар и за момента само пред апостолите). А именно в момента на крайно отчаяние, когато Утешителят се отчая и Безсмъртният умря. И адът не погълна Този, Който не може да бъде погълнат.

Истинското християнство никога не се е опитвало да създаде идилична картинка. Ето защо евангелието толкова безжалостно откровено отразява моментите на слабост на Иисуса.

То не е предназначено за идеални хора, а е адресирано към всеки, дори и към най-слабите и най-маловерните измежду нас.

Апостол Павел много тънко усеща този момент. Затова, призовавайки братята смело да понасят скърбите и вдъхвайки им надежда за утеха, той веднага споменава и собствената си слабост – „скръбта в Азия“ – когато бил „натоварен прекомерно и извън силите си, така че не се надявал да остане жив“.

Своята Гетсиманската градина преживял и апостола. Тя среща по житейския път всеки един човек. Невъзможно е да я заобиколите, но можете да излезете от нея или като Юда – в смъртно отчаяние и пълна гибел, или като Христос – във възкресение и вечен живот!

Именно от тази Гетсиманска градина, от собственото отчаяние и преживяването на Божественото „утешение“, израства християнската вяра.

Арабите казват, че непрекъснатото слънчево греене създава пустинята. Павел също загатва за тази духовна пустиня – смъртта на душата в атмосферата на благополучие и просперитет. И добавя, че непоклатимата вяра се ражда именно в скърбите – „да се надяваме не на себе си, а на Бог, който възкресява мъртвите“!

Posted in Беседи на о. Йоан Бурдин

Вижте още: