Меню Затваряне

Велика сряда: Бог ни призовава на всемирна вечеря, приготвена на земята

Прот. Василий Бандаков

Прот. Василий Бандаков

Поучение за Велика сряда

На велика вечеря ни призовава Бог, на всемирна (всесветовна) вечеря, приготвена на земята, но която ще продължи и на небето. Тази вечеря е велика, защото на нея всички човеци се призовават независимо от разликата в званията, състоянията и пола; тайна вечеря, защото на нея под вид на хляб се приема самото Христово тяло, а под вида и вкуса на виното – самата Христова кръв. Утре и на нас ще се наложи да присъстваме на тази тайна вечеря; защото утре вие ще чуете гласа на църквата: За причастник на Твоята тайна вечеря днес, Сине Божи, ме приеми. Готови ли сме ние за това? Готови ли сте, християни, да седнете на Тайната вечеря заедно с апостолите и Господа?

Защото, който яде Христовото тяло и пие Неговата кръв недостойно, яде и пие за свое осъждане, казва апостол Павел. Главното, което се изисква от човека, желаещ да присъства на тази вечеря е това, той да има прилична дреха, тоест да няма никакъв грях, значи се изисква не външно, а вътрешно достойнство.

Човекът, който няма такава дреха, ще бъде изгонен навън; „Приятелю! Защо си влязъл тук, щом нямаш брачна дреха?“, ще го попита Господ, Домовладиката и Разпоредникът на пиршеството. Владиката и Господ изисква от нас от чистата, свещена одежда на невинността, одеждата на добродетелите, получена от нас в кръщението. Кой от нас ще се похвали с тая одежда? Враговете със своите съблазнителни изкушения отдавна са ни лишили от нея, и ние отдавна сме останали голи, но не се срамуваме, именно заради крайното нещастие, че не осъзнаваме своята голота поради нашата безчувственност.

Впрочем, първата одежда небесният Отец все още би могъл да ни върне – Той е крайно милосърден към блудния син; но какво, ако ние не сме се покаяли истински, не сме умили със сълзи нашата одежда; ако греховете толкова дълбоко са се сраснали с нашата съвест, толкова са осквернили нашата душа, че ние вече не можем да встъпим в пътя на покаянието? А за какво са ни дарувани от небесния Отец толкова средства за очистване на греховете: пост, молитва и сълзи, особено смирението и прошката към нашите длъжници?

Ако нещо от едните или другите средства ни недостига, всички тях може да ги допълни благодатта и безкрайното милосърдие на Божия Син, Който със Своята скъпоценна кръв умива и очиства грешника от всеки грях. Дълбокото смирение и прошката на тези, които са ни обидили, ето какво изисква от нас Господ! Вижте как Господ пред Тайната вечеря поучава апостолите на смирение. В Своите трогателни беседи, Той им обяснява безкрайната любов на небесния Отец към падналия човек; не може без сълзи да се четат тези беседи.

Той взима умивалник и кърпа, умива и избърсва нозете на Своите ученици. Каква дълбочина на смирението! И при това им казва: „и вие правете същото, т.е. – смирявайте се, поставяйте себе си по-низко от всички, ако искате да бъдете Мои ученици“. Той умива нозете и на Своя предател – тези нозе, които скоро (след това )изтичали при иудеите и Го продали за 30 сребърника. Той подава хляб в устата на този човек, който се договорил с иудеите за Неговата смърт и винаги е казвал: „обичайте враговете си“.

Братя християни, да се поучим от Христа на тази велика добродетел, за да имаме право да седнем на Божията вечеря. Господ е милосърден и многомилостив, няма да ни отхвърли и да ни отдалечи от Своята земна и небесна вечеря, и ние ще вкусим от този пречист Агнец, Който е заклан за нас от Небесния Отец от създание мира (създаването на света, бел. ред.). И блудниците, и разбойниците и митарите, и всякакви грешници отдавна ни изпреварват в Божието царство и вкусват нетленната пасха. Нека и ние да смирим себе си пред Господа Бога, и да започнем по-често да повтаряме думите на каещият се разбойник: „помени ме, Господи, когато дойдеш в Твоето царство“. Амин.

–––-

Превод: Виктор Дора

Източник: „Прости и кратки поучения на прот. Василий Бандаков“, том 3, Москва, 1900 г.

Posted in Църковни слова

Вижте още: