Джордж Перш
Всеки конфликт, особено военният, се нуждае от ясна обосновка за своето възникване. Обикновено на този въпрос отговор дават представители на държавата, използвайки езика на политиката и дипломацията. В противоречие с това правило, ситуацията, възникнала в Русия след началото на въоръжения конфликт с Украйна, постепенно започва да бъде обяснявано с религиозни термини. И езикът на религията излиза извън границите на църковната среда. Днес той вече се използва от официални руски лица и медии. Същевременно, тяхната реторика е още по-радикална от реториката на представители на Руската православна църква, т.е. официалната църковна проповед се превръща в част от държавната пропаганда.
Войната на Русия срещу Украйна направи ключови есхатологичната реторика и мислене. Не само в църковната проповед, но и в държавната пропаганда се появиха радикални религиозни по характер термини като „десатанизация“ на Украйна. Руските официални лица открито наричат украинските власти „сатанисти“ и „явни врагове на Христа“1 а войната е породена от необходимостта да се „спре върховният властелин на ада, независимо какво име носи – Сатана, Луцифер или Иблис. Защото неговата цел е смъртта“, написа заместник-председателят на Съвета за сигурност Дмитрий Медведев2. Сатанисти, според представителя на руското външно министерство Мария Захарова, са дори канадските власти, които включиха патриарх Кирил в своя санкционен списък3.
Но освен реториката срещу някакви абстрактни „власти“, има и доста конкретни призиви, като например да се даде на Владимир Зеленски официалния статут на „Антихрист“. В ефира на главния държавен телевизионен канал Русия-1 политологът Араик Степанян направо заявява: „Православната църква трябва официално да провъзгласи Зеленски за самия Антихрист. Този човек от гледна точка на православието е класически антихрист. Трябва да забравим името Зеленски. Трябва да бъде наричан просто Зеленски Антихриста“4.
Самата Руска православна църква също насърчава най-радикалните оценки по отношение на продължаващия конфликт. Вдъхновител на тази есхатологична реторика е патриарх Кирил, който по този начин търси оправдание и подкрепа за своите антиглобалистки и антизападни възгледи. „Глобализмът е проект за глобално единство, но без да се отчита истинското намерение на Създателя за човека. И от гледна точка на християнската есхатология, ние знаем какво означава глобален универсализъм и знаем, че без този глобален универсализъм няма да го има този, който ще претендира за глобалната власт и чието име ще бъде свързано с края на света“, каза патриарх Кирил на 25 октомври, при откриването на XXIV Световен руски народен събор, наричайки Европа и САЩ „антихристиянска територия“5.
Ако, както смята патриарх Кирил, краят на света наближава и съществуват някакви антихристиянски територии, то съответно трябва да има и християнски територии и катехон – удържащ, който се противопоставя на наближаващия Апокалипсис. Единствените, които могат да забавят настъпването на Страшния съд, се оказват руският народ, Русия и самата Руска православна църква. „Защо се стремят да я унищожат (руската земя), да я разделят, да настроят брат срещу брата? (…) В Апокалипсиса се споменава за някаква сила, която задържа идването на Антихриста в света. (…) Към тази сила днес са насочени всички изострени стрели на онези, които се стремят да компрометират църквата, да я разделят и откъснат от народа“, казва патриарх Кирил6.
Професорът от университета в Бирмингам Морийн Перие смята, че идеята Русия да се разглежда като катехон „предполага движение към по-откровено националистична позиция на патриарха, който не може да не е наясно с идеологическия резонанс на такава една концепция“.
Крахът на стария световен ред, за който руските официални лица многократно говорят, е неизбежен. Но Русия има шанс да попречи на силите на злото да дойдат в света, тя може да стане катехон. Владимир Сурин, авторът на консервативния православен сайт Руска народна линия, формулира тази идея още по-ясно: „Според мен събитията в Украйна, включително Освободителният поход на руската армия, са преддверието на Армагедон. Датата на началото на Последната война е скрита от хората. Това, което наистина е възможно, е само да се забави крушението на изживелия себе си свят”7. Т.е. оказва се, че на Русия е поверена задачата да промени Божия промисъл за света, като отсрочи, ако е възможно, идването на Антихриста.
Есхатологичната реторика, която бързо набира скорост, ставайки част от държавната пропаганда, е призвана да обоснове по-ясно мисията на Русия в нейното настояще и бъдеще. Русия има един-единствен път и една задача – да смаже силите на Сатаната, на които Украйна служи. И това виждане за настоящия конфликт не е маргинално явление, а всъщност е официалната позиция на Руската православна църква, която беше изразена на последния Световен руски народен събор, където радикалният професор Александър Дугин говори в присъствието на патриарх Кирил, заявявайки: „Това е война на небето срещу ада… Негово светейшество в своя чудесен доклад деликатно намекна за фигурата, която стои от другата страна, която определя, вдъхновява и организира нашите врагове. Тази фигура е много близко. Ние не знаем времената, никой не знае. Но можем да ги познаем по знаците им, да видим колко са близо… Затова все по-често говорим за Армагедон, за края на времето, за апокалипсиса. Ние участваме в последната, може би предпоследната, никой не знае, но много важна битка”8.
Може ли да се твърди, че в Руската православна църква се формира радикално нова есхатология, в основата на която е възприемането на Русия като последната крепост по пътя на Антихриста? Очевидно, да. РПЦ проповядва, че войната на Русия срещу Украйна трябва да се разбира само и единствено като война на силите на светлината срещу силите на мрака. Разбира се, все още не може да се говори за съществуващ понятиен апарат или цялостно изграден светоглед, понеже в процеса на неговото създаване се появяват както нови действащи лица, така и нови идеи. От друга страна, в църковната среда напълно липсва не само критика, но и всякаква възможност за дискусия относно допустимостта на подобно тълкуване на събитията, което явно не отговаря на православното учение за природата на апокалипсиса.
Концепцията за възприемане на Русия като катехон става много по-удобна и привлекателна за държавната идеология, защото поставя Русия на страната на доброто, а врага Украйна – на страната на злото. Тази концепция обяснява и нахлуването в Украйна с необходимостта да се изпълни Божията воля за самата себе си, т.е. необходимостта Русия да се противопостави на силите на ада. Ако за държавната пропаганда това е само един от нужните ѝ трикове, то за РПЦ това е свързано с огромен риск да се превърне в лъжепророк, поставяйки Бога на своя страна. Намесата в Божия промисъл за света превръща Бог в поддръжник на една от двете враждуващи страни и дори го прави напълно ненужен. Вече не Бог определя „часовете и дните“, а самото руско ръководство определя кое е началото на края на света и се стреми да го осуети.
Осъзнаването на това води до повишаването на градуса на есхатологичната реторика както вътре в РПЦ, така и извън нея, обявявайки за слуги на Сатаната съвсем конкретни личности, чиито списък се разширява с всеки изминал ден. Рано или късно това може само да задълбочи разцеплението между Руската православна църква и световното православие, породено от по-раншния конфликт по повод предоставената автокефалия на ПЦУ.
Бързото превръщане на РПЦ в апокалиптична секта я обрича на самота и маргинализация, а богословската обосновка на войната я превръща в поредния рупор на руската имперска пропаганда. Патриарх Кирил и неговото обкръжение, желаейки да използват подкрепата на държавата, се вкараха в капан, изходът от който е невъзможен без критично преосмисляне на богословието от епохата на сегашния патриарх и качествено новото му обновление от хора, неопетнили себе си с оправдания за нахлуването в Украйна.
————
Превод: архим. Никанор Мишков
Източник: Война и эсхатология – Public Orthodoxy
1 Апокалипсис по-русски: Как наши предки ждали конца света
3 Захарова отреагировала на санкции против патриарха Кирилла (pravda.ru)
4 Присвоить Зеленскому официальный статус антихриста призвал политолог Степанян (pravda.ru)
5 Апокалипсис завтра: на Всемирном русском народном соборе увидели признаки скорого конца света – МК (mk.ru)
6 Патриарх Кирилл связал противостояние России и Запада с Апокалипсисом: Общество: Россия: Lenta.ru
7 Так будет ли Армагеддон? (ruskline.ru)
8 Апокалипсис завтра: на Всемирном русском народном соборе увидели признаки скорого конца света – МК (mk.ru)