Тази изключителна мозайка представя Кръста с лозата, които често се изобразяват през средновековния период. Кръстът е засаден в градина, от която тече вода и растат две големи лози. Изворът на живата вода се излива и разделя на четири реки, които символизират четирите реки в Едемската градина.
„И река изтичаше от Едем да напоява градината, от гдето се разклоняваше и стана четири главни реки.“ (Бит. 2:10) Два елена пият вода от тази река. Еленът е символ на човешката душа, която жадува за Бога, както е писано в псалма: „Както еленът пъхти за водните потоци, така душата ми въздиша за Тебе, Боже“.
В основата на Кръста е изобразен и малък елен, който яде змия, което символизира победата на Христос над сатаната и смъртта.Лозите, които покриват цялата апсида изобразяват Църквата. В лозата се вплетени образи на светци, птици и цветя. Централното изображение е Кръста, който символизира Дървото на живота.
„Посред главната му улица и от двете страни на реката стои дърво на живота, което дава дванайсет пъти плодове, като всеки месец ражда своя плод;“ Откр. 22:2В него е изобразен Иисус Христос разпнат и от двете му страни Света Богородица и св. ап. Йоан. На кръста има дванадесет гълъба, които символизират дванадесетте апостола, занесли евангелската вест по всички краища на земята.Най-горе, изхождаща от нетварната светлина, е изобразена ръката на Бог, която държи венеца, символ на победата на Христос над смъртта.В базиликата се намира гроба на св. Константин-Кирил Философ.
„Истинската православна духовност е винаги духовност на Кръста. Когато дървото на Кръста бъде изместено от центъра на нашия живот, ние се оказваме изгонени от рая и лишени от радостта от общението ни с Бога. Когато обаче св. Кръст остава посаден в нашите сърца, и въздигнат в нашите животи, ние участваме и в Дървото на живота и се наслаждаваме на плодовете на Духа, чрез които живеем заедно с нашия Господ. Радвай се, животворящ Кръсте!“
————————
Прот. Тома Хопко “Символът на теандричния синтез: Дървото на Кръста”