Меню Затваряне

Епископ на РИПЦ прекъсна общение заради неосъждането ѝ на войната и подкрепа за руския свят

„Виницкият епископ Саватий е прекъснал общение със Синода на Руската истинно-православна църква според 15 правило на Двукратния събор. В отговор е последвало запрещение (забрана за служение)“.

Съобщението е публикувано от Алексей Лебедев в социалната мрежа Мета.

Публикуваме обръщението на този епископ от неканоничната РИПЦ, считана за разколническа формация, поради възникналия интерес към т. нар. „алтернативни църковни общности“, предизвикан от решението на ВКС да регистрира Българската православна старостилна църква. Обръщението показва, че въпреки отделянето на тези общности от каноничната поместна църква поради т. нар. „ерес на сергианството“ или това е пряко взаимодействие и зависимост от държавната власт, тя може да се появи и при самите отделили се под различни форми.

В описания случай, Синодът на Руската истинно-православна църква (РИПЦ), макар и да не получава пряка подкрепа и финансиране от държавата като РПЦ, идейната връзка с властта е налице и това се вижда от обръщението на епископа. Публикуваният текст на някои места прекъсва и не се чете, но се разбира позицията на еп. Саватий, като в някои от възгледите му проличава характерният за „истинно-православните църкви“ конспиративен поглед към света. Позицията му за войната обаче изцяло се припокрива с тази на автокефалната Православна църква на Украйна (Константинополска патриаршия). Познати са случаи на православни християни – българи и украинци зад граница, които напуснаха общности на УПЦ И РПЗЦ заради мълчанието и неясните им позиции по отношение на войната, и преминаха към общности на ПЦУ. За много от тях войната и ереста на етнофилетизма, в която открито изпадна РПЦ, е границата на търпимост, която не могат да прекрачат и да се съгласят с престъпленията на руската власт Украйна.

Обръщение към украинското паство

„Изминаха три години от началото на руската инвазия в украинската територия и през това време нашият Синод не направи никакви изводи относно чуводищността на случващото се.

Не беше осъдена военната агресия на Руската федерация, причинила милиони жертви мирно население. Макар Църквата да не може да заема безразлична позиция, трябва да пази неутралитет, тя е длъжна да даде своята оценка на световните и политически събития. Нашият Синод, въпреки многобройните въпроси и призиви, не осъди тази геноцидна война, не нарече злото зло, а напротив, упорито оправдава цялото това беззаконие и подкрепя престъпната политика на руската държава, представя съвременна Русия като наследник на Света Рус, което всъщност е безумна лъжа.

Намирайки се в молитвено и литургично общение, ние също участваме в тези грешки и канонични нарушения, бидейки едно цяло по време на извършването на църковните Тайнства. Следователно, осъзнавайки неизбежността на такова решение, ние преминаваме към автономно съществуване.

През всичките тези години паството задава множество въпроси относно отношението на Синода към тези тежки събития. Но нямаше разбираеми отговори от Синода на писмата и призивите на вярващите. През цялото това време не беше проявено никакво участие и състрадание от страна на Синода към тежкото състояние на неговото украинско паство. Без думи на подкрепа или съчувствие, без молитви, без утеха и състрадание, никой не попита дали някой от нашите вярващи е пострадал или дали нашите енориаши са починали. Въпреки че синодът е наясно с многобройните жертви на обикновените невинни хора на територията на Украйна. Синодътфактически се отцепи от украинското паство, проявявайки жестоко, студено безразличие.

Не ме допуснаха да присъствам на няколко текущи заседания на Синода, като последното заседание дори не ми уведомиха за началото му. Наричат ​​ни „проблемна територия“ по думите на В. Путин и Кирил Гундяев; за тази вина Синодът ни наложи санкции, забрани на своето руско паство да ни оказва каквато и да е помощ и в отговор на всички увещания Синодът отказва да счита действията си за жестоки и неадекватни.

Нека изброим какви нарушения извършва Синодът в момента:

Перечислим какие нарушения совершает Синод в данный момент:

Единство с курса на Московската патриаршия:

  • липса на съборност и папски вертикал на властта;
  • сергианство – подкрепяне на политиките на държавата и правителството във всичко, дори когато се случват масови убийства на хора;
  • приспиване на есхатологичната бдителност на вярващите;
  • подкрепа на теорията, че Русия е велика сила и вяра в бъдещия просперитет на Русия, вяра, че тя се бори с „колективния Запад“;
  • наличие на различни ереси и грешки в енориите на Руската федерация, които никой не лекува или потиска: хилиазъм, почитане на Распутин и Иван Грозни, именопоклонническа ерес, поддържане на култа към войната като „свещена война“, очакване на цар, неофашизъм и национализъм, изграждане на „руски свят“;
  • агресивно отношение към историята на РПЦЗ и в частност към митрополит Виталий Устинов.

Преди 20 години Архиерейският синод на РИПЦ в окръжно послание към паството даде истинска негативна оценка на тогавашното състояние на държавата и управлението на Руската федерация.

Сега, когато си остава същият режим и същите управници, а престъпленията им срещу народа и изстрадалата страна са се умножили многократно – Синодът мълчи, оправдавайки тези престъпления. Синодът нарича всички, които са на различно мнение, русофоби и обижда нашите пастири.

Някои факти от престъпната дейност на Синода:

  • да не наричаш злото зло е престъпно;
  • да не осъждаш войната в Украйна е престъпно;
  • да не забраняваш на своите пасоми да воюват в Червената армия е престъпно;
  • да разрешаваш на своите пасоми да поддържат руските военни материално (хуманитарна помощ) и морално (с листовки) е престъпно;
  • да оправдаваш действията на днешната съветска власт, която е под анатема е престъпно;
  • да се твърди, че „в момента целите на руските православни хора и на режима на Путин съвпадат“ е престъпно;
  • да бъдеш безразличен и безучастен към своите пасоми, намиращи се на териториията на Украйна и да забраняваш да им се оказва помощ е престъпно;
  • търсенето на каквито и да било положителни компоненти в днешната ужасна война е престъпно.

В практиката на Московската патриаршия това е оформен папизм, който незнайно защо е възприет от Синода (на РИПЦ, бел. ред.).

(Не се чете…)

3. В синода няма адекватно есхатологично съзнание, че вече сме навлезли в ерата на апокалипсиса. За да приспите бдителността на вярващите относно събитията, случващи се в света: лобализация, дигитализация, преминаване на почти всички сфери на живота под контрола на изкуствения интелект, тотален цифров контрол, принудително участие в разрушителни операции, наложени от властите.

Пълна забрава кой управлява съвременния свят.

4. Съвременна Русия върви по пътя на агресията, нацизма и фашизма, повтаряйки пътя на предишните завоевателни диктатори. Провоенна и проимперска политика на МП и правителството на Руската федерация коренно противоречи на евангелското учение, християнския мироглед и православното богословие и е откровена апология на антиевангелските идеи: насилие, ксенофобия и геноцид. През пролетта на 2024 г. Москва беше домакин 25-ия Световен руски събор под председателството на Кирил Гундяев с участието на президента и мнозинството от членовете на Синода на МП и представители на всички клонове на властта и социални групи на руското общество, общо около 500 участници.

Бяха приети редица документи, включително такива, свързани с войната в Украйна. По-конкретно в документа „Настоящето и бъдещето на руския свят“ се казва следното: „След завършването на Североизточния военен окръг цялата територия на съвременна Украйна трябва да влезе в зоната на изключително влияние на Русия. Трябва напълно да се изключи възможността за съществуването на независима украинска държава на тази територия“.

Следователно това, което нашият Синод смята за положителни идеи за Русия, е одобрение на престъпления. Специалната военна операция срещу Украйна, наречена от патриарх Кирил „свещена война“ за защити Светата Рус и да изпълни мисията на ударжащия, което защитава света от настъплението на глобализма и падналия в сатанизъм Запад“.

По-специално, изявлението на Московската патриаршия за духовната и цивилизационна изключителност на руснаците и „руския свят“ попада под анатема на ереста на етнофилетизма, провъзгласена на поместния Константинополски събор през 1872 г. Русия отдавна престана да бъде православна страна, носеща на света пример за добродетел и християнство. Под правдоподобни лозунги Русия носи открит сатанизъм в света, обвинявайки Запада и своите многострадални съседи за собствените си действия.

5. В енориите и сред църковния народ на РИПЦ върлуват различни ереси и заблуди: хилиазм, почитане на Распутин и Иван Грозни, ереста на имебожничеството, поддържането на култа към войната („свещена война“), очакване на рацзвет на Русия и православен цар, неофашизъм и национализъм.

Аз, не желаейки да участвам в тези беззакония и този театър на абсурда и усещайки своято духовна самота, подадох преди половин година молба да се оттегля на покой (да бъда пенсиониран), но като виждам, че нищо не се променя в Синода и осъзнавайки, че и докато съм в покой, ще бъда в молитвено-евхаристийно общение със Синода и следователно ще бъда съучастник в неговите грехове, аз прекъсвам това общение и оставам със своето паство в автономна позиция въз основа на 15-то правило на Двукратния Константинополски събор, защитавайки себе си и паството си от съучастие в сергианството.

+ Недостойният Савватий, епископ Виницки и Хмелницки

15/28 декабря 2024 г.

Епископ Саватий (в света Сергей Николаевич Безкоровайни) е от Днепропетровска област, Украйна. През 1999 г., се присъединява към Руската истинско-православна църква. Завършва тригодишен курс на обучение в Одеската духовна семинария „Св. св. Кирил и Методий“ на РИПЦ, учи в богословското им училище в Одеса. През 2003 г., приема монашество. През 2006 г. е назначен за предстоятел на енорията във Виница. Грижи за енориите и общностите на РИПЦ в Донецка, Днепропетровска и Луганска области на Украйна. От 2009 г. е член на Висшия църковен съвет на Архиерейския синод на РИПЦ. Ръкоположен е за епископ Виницки през октомври 2010 г.

Posted in Новини, Новини от света, Християнство и война

Вижте още: