
Завърши лятното богословско училище „Богословие на другия под натиска на империята“, което се проведе онлайн в дните от 18 до 23 юли и беше организирано от Източноевропейски институт по теология (Eastern European Institute of Theology),
Поканени бяха 60 участници от различни страни (Украйна, САЩ, Киргизстан, Австрия, Германия, Холандия, Индонезия, Кипър, Канада, Литва, Полша, Молдова, Руанда, Грузия и Швеция). Лекторите са добре известни западни и украински богослови, философи и културни експерти. Повече за програмата и лекторите на училището можете да научите на следния линк тук.
Организаторите Роман Соловий и Ксения Трофимчук, както и техните колеги са поканили интересни лектори, сред които Мирослав Волф (протестантски богослов и общественик; професор по теология и директор на Йейлския център за вяра и култура към Йейлския университет), Катрин Келър (професор по конструктивна теология в университета „Дрю“), Джон Капуто (философ, почетен професор по религия в университета в Сиракуза и почетен професор по философия в университета „Виланова“), архим. Кирил Говорун и др. Д-р Андрей Шишков, преподавател по еклисиология и политическа теология, пише, че това е най-доброто училище, в което е участвал през последните 10 години.
„Лятното училище по теология има за цел да създаде платформа за неформално богословско образование, което да консолидира една академична общност с надеждата, че такава общност ще бъде способна критично, продуктивно и творчески да отразява предизвикателствата на нашето съвремие и да полага основите за качествено бъдеще както на национално, така и на световно ниво“, пише сайтът на богословското училище, представяйки програмата за участие и лекторите.
Богословието на Другия върви ръка за ръка с темите за гостоприемството, диалога и приемането на Другия. Това богословие твърди, че истинското човешко съществуване се характеризира с „безкрайна отговорност“ по отношение на Другия. Другият, за който нашето Аз е загрижен, се превръща във възможност за трансформиране на такова Аз чрез освобождаване на място за другостта на Другия. Желанието за доминиране или присвояване на другия се превръща вместо това в признание за тази другост. Такава трансформация става част от нашия дял в изграждането на Царството Божие, в което човек става свидетел на Божието гостоприемство.
Но дали Другият винаги е гост, който трябва да бъде посрещнат, или другият също е заплаха, която трябва да бъде преодоляна? Този въпрос става болезнено остър в контекста на днешна Украйна, която е изправена пред заплахата от завладяване от Русия и в момента страда от трагичните последици от започната от Русия мащабната война. Натискът на империята води до етична преоценка на Другия и всъщност тази нова оценка може да доведе до оказване на натиск върху Другия. Нищо чудно, че една култура защитава достойнството на Другия, а друга, където индивидът е игнориран или потиснат, води до насилие и агресия срещу него.
————
Източник: Summer School Theology