Меню Затваряне

Защитава ли Путин православното християнство?

Монахиня Васа (Ларина)

Монахиня Васа (Ларин)

Току-що прочетох статията на Роуън Уилямс Путин вярва, че защитава православното християнство от безбожния Запад. Тя обсъжда оправданията на режима на Путин за нахлуването на Русия в Украйна, изразени от патриарх Кирил в неговата позорна проповед в Неделя на прошката, в която казва, че Русия защитава Украйна от „западни“ явления като „гей паради“ и „ненаситно консуматорство“.

Това ме накара да се замисля. Преди всичко си помислих: Не, скъпи Роуън Уилямс, Путин всъщност изобщо не вярва, че защитава „православното християнство“, защото за православното християнство никак не му и пука. Путинската клептокрация, за разлика от руското самодържавие или съветската епоха, няма религиозна или идеологическа основа. Тя краде само определени символи и от двете, така че в днешна Русия имаме миш-маш от символи: имаме двуглавия орел, имаме Патриарх & Co, наред с тялото на Ленин на Червения площад, червените знамена със сърп и чук на военните паради, портретите на съветските масови убийци като Ягода и Дзерджински в руските съдилища и други обществени места и т. н.

Но какво означава всичко това, тази смесица от символи? Кои са „ценностите“, които путинският режим отстоява? Отговорът на този въпрос е, че режимът на Путин открадна един символ от Запада, от християнския консервативен Запад, който режимът от известно време старателно, с голям успех, обгрижва. И този символ е – не, не Кръстът, не Иисус Христос, не Богородица. Този символ е „традиционни семейни ценности“.

Имайте предвид, че на Путин не му пука за „семейството“ и собственият му живот е индикация за това. Няма да навлизам в личния му живот, който е обществено достояние в Русия. Можете да го откриете в Google, ако се интересувате. Но нека се запитаме: какво означава „традиционни семейни ценности“, според както разбира режимът на Путин? Дали това е дори християнска концепция, или всъщност е езическа концепция, имам предвид концепция, която управляваше предхристиянските, езически общества, в които племенната и семейната принадлежност са били началото и краят на човешката идентичност?

Имайте предвид, че поставянето на „семейството на първо място“ винаги е било важно също и за мафията, за организираната престъпност. Но Иисус Христос, Който е роден в семейство „не“-традиционно, от Дева без съпруг, провъзгласява, че „врагове на човека са неговите домашни“ (Мат. 10:36).

Това, което казвам, е, че има нюансиран подход към семейната принадлежност в християнството, който ни освобождава от идолизирането на семейството по начина, по който то е било идолизирано в езическия свят. Следователно терминът „семейни ценности” не се среща в нито един светоотечески текст, нито в друг литургичен или каноничен текст на православната традиция. Това просто не е „нещо“ в православната християнска традиция.

Така че нека да имаме предвид, че идеята на режима на Путин за „традиционните семейни ценности“ е доста изпразнена и лишена от православните християнски нюанси, както е описано по-горе, ако се опираме на Свещ. Писание.

Единственото нещо, което Путин и патриарх Кирил с него ни представят като категорично за „традиционните семейни ценности“, е заклеймяването на „гей парадите“ – сякаш осъждането на гей парадите или обявяването ни против тях ще запази целостта на семействата ни. Тук няма положително утвърждаване на семейните отношения; няма реален интерес към семействата в реалния живот. Фокусът е само върху една изкупителна жертва за всичките проблеми, които „традиционните“ брачни двойки могат да имат, върху гейовете и техните паради. Сякаш те представляват истинското предизвикателство за хетеросексуалните бракове днес. Но – някой от вас, които четете тук, познава ли някого, чийто брак се е разпаднал заради гей парадите?

Въпреки това Путин разбира, че може да обедини силите си, както в Русия, така и на Запад, около вида „православно християнство“, което се нуждае от враг, когото лесно намира в „гей парадите“. Дори игнорира истинския си враг, който е враг на нашето спасение, невидимия, който разделя нашите църкви, използвайки Путин и патриарх Кирил, с техните твърде човешки амбиции да останат там, където са.

Те искат да останат там, където са, да служат на себе си и не искат да позволяват на другите да изследват и разширяват благодатта на Църквата в нейната продължаваща Петдесетница. Но нека не оставаме там, където сме, казвам на всички нас в моята възлюбена Църква. Нека оставим Бог да върши работата Си, чрез Неговия Свят Дух, сред нашите братя и сестри, нека да отстъпим назад и да позволим на Бог да води нашите братя и сестри, както намери за добре.

Сестра Васа (Варвара Георгиевна Ларина, родена в семейство на свещеник на 11 декември 1970 г. в Найък, щат Ню Йорк, САЩ) е руски православен литургиолог. Тя е автор на много научни статии, монография за византийската литургия и на авторското си предаване „На кафе със сестра Васа“ с вдъхновяващи коментари върху Свещ. Писание и литургията. Сестра Васа е ученичка на известния литургист о. Робърт Тафт, който ръководи докторската ѝ дисертация за византийската литургия, защитена с отличие в Православния институт на Мюнхенския университет “Лудвиг и Максимилиан” през декември 2008 г.

Онлайн мисията на сестра Васа включва ежедневен бюлетин (с кратък размисъл върху Свещ. Писание), делнични аудио-подкасти, наречени „Сутрешно кафе“, видео-курс по Божествена литургия (достъпен на patreon.com) и над 300 видеоклипа в YouTube за православното богословие и Предание.

Живее във Виена, Австрия.

Можете да разгледате сайта ѝ на този линк или да се абонирате за нейния канал в You Tube.

———

Превод: Ренета Трифонова

Редакция: Вера Давидова

Източник: Фейсбук профил на монахиня Васа (Ларина)

Posted in Публицистика

Вижте още: