Ренета Трифонова
Преди два дни Християнство.бг публикува новина, която отдавна не беше четена в нашето медийно църковно пространство – низвержение на свещеник. И най-вероятно нямаше да я прочетем, ако не беше … Гръцката църква. Те, гърците, явно предпочитат да си вършат работата добре, защото веднага са решили да ни уведомят за това, което трябва да научим от нашите архиереи – низвержението на ставрофорния иконом Силвестър Янакиев, който вече е бившият сливенски свещеник Станимир Янакиев.
Новината беше публикувана първоначално от Orthodoxia News Agency със заглавие „Гръцка църква: Уведомление за низвержението на клирик на Българската патриаршия“ с дата 28 ноември и препубликувано от Orthodox Times със заглавие „Гръцката църква оповести решение на Българската патриаршия да низвергне клирик“ по-малко от час по-късно. Всъщност се оказахме с две новини – едната за низвержението на Станимир Янакиев, и другата – че Гръцката църква оповестява решение на БПЦ.
Тази експедитивност и услужливост на гръцките църковни медии не би събудила подозрение, ако беше цитирана от наш източник – мястото на такава новина е в сайта на Българската патриаршия. Новината обаче е получена не от нашия официоз, а от … нашия патриарх. Да, патриарх Даниил е изпратил специално писмо още на 18 ноември, в които сам съобщава за низвержението на известния български клирик. Защо обаче решава да уведоми първо Гръцката църква, а не Българската и дали писма са получили също така останалите поместни църкви, не става ясно от текста. Разбра се, обаче, че дори самият Станимир Янакиев не знае за своето низвержение, както сам заяви във фейсбук профила си. Тоест, нашите клирици разбират с кого не трябва да съслужат от гръцките медии. Не разбират обаче защо – причините за низвержение обикновено са много сериозни, а точно те не са съобщени.
А възможно ли е Св. Синод на БПЦ да не е искал да оповести това решение? Възможно е, да. Св. Синод не оповестява всички свои решения в онлайн медиите – практиката е тези решения да се публикуват в „Църковен вестник“ и да се изпращат с окръжни писма от ахриереите чрез архиерейските наместници до всички свещеници. И най-вероятно така е щяла да пристигне тази вест, в която да пише кога е взето решението и др. подробности. С такова писмо е щял да получи вестта и самият Станимир Янакиев от своя архиерей. Защо обаче Гръцката църква ни уведоми, че ние имаме низвергнат клирик?
Най-вероятно има причина. И тя е много по-важна от новината за низвержението на клирика. По-добрият въпрос обаче е, има ли решение на Св. Синод да се изпрати писмото до Гръцката църква или патриарх Даниил сам е решил да уведоми гръцките клирици, преди да бъдат уведомени българските? И каква е логиката на такова оповестяване? Ние все пак живеем във века на информацията и интернет, и ако такава новина се изпрати дори в чуждоезичен сайт, веднага ще бъде прочетена в България. Особено във века на социалните медии.
Докато разберем дали ефектът на новината от чужбина е търсен или е поредна проява на некомпетенстност от страна на патриаршеската канцелария, прави впечатление още една новина, този път – съболезнователен адрес за кончината на Дебърско-Кичевския митрополит Тимотей. С един-единствен подпис – отново и само на патриарх Даниил. И без да спомене никого от архиереите в този съболезнователен адрес – нещо, което е недопустимо при изразяване на съболезнования, които обикновено са от името на целия Св. Синод, още повече, че на опелото присъства български архиерей – Старозагорският митрополит Киприан.
Нашата църква е със синодално управление и досега това е било безусловно. Така би трябвало да бъде и занапред.