Меню Затваряне

За Второто пришествие на Христос

Православното разбиране за второто пришествие е ясно: Господ Иисус Христос наистина ще се върне. Неговото второ идване не е мит, нито е празно обещание, нито пък е някаква метафора. Всъщност всеки път, когато се отслужва света литургия, свещеникът се обръща към Бог Отец с думи, които разкриват как Църквата се отнася не само към второто пришетвие на Христос, но и към цялото Негово дело: „Като си припомняме тази спасителна заповед (Иисусовата заповед да ядем Неговото тяло и да пием Неговата кръв) и всичко онова, което е извършено заради нас – кръста, гроба, възкресението на третия ден, възнесението на небето, сядането от дясната страна (на Отец) и второто славно идване, ние Ти принасяме Твоето от Твоите за всички и заради всичко“. 

Православните християни също вярват, че новозаветното откровение за второто Христово пришествие ни е дадено, за да насърчи подготовката ни за него, а не размишленията ни за него. Това обяснява относителната простота, с която Символът на вярата, приет в Никея – най-универсалното изповядване на вярата в целия християнски свят – говори за Христовото завръщане: „(Той)… пак ще дойде със слава да съди живи и мъртви и царството Му не ще има край“. Наблягането на историческото православие е върху това, че Иисус пак ще дойде, а не кога ще дойде отново.

В този смисъл пише и св. апостол Павел: „като ни учи да отхвърлим нечестието и светските похоти, да живеем целомъдрено, праведно и благочестиво в сегашния век, и да очакваме да се сбъдне блажената надежда, и да се яви славата на великия Бог и Спасител наш Иисус Христос, Който даде Себе Си за нас, за да ни избави от всяко беззаконие и ни очисти, за да Му бъдем народ избран, ревностен към добри дела“ (Тит 2:12-14).

Има някои белези, които ни уверяват в Христовото пришествие. Иисус е предрекъл много събития, които има да се случат в света преди Неговото завръщане (Мат. 24 гл.; Лука 21:7-36). Но и тези евангелски места завършват с Иисусовото увещание за добродетелност, праведност и подготовка за съдния ден. Христос и Неговите апостоли строго ни предупреждават – както косвено, така и изрично – против всякакви предположения за Неговото второ идване (Мат. 24:3-8, 36, 43-44, 50; Лука 21:7-9, 34; Деян. 1:7; 1 Сол. 5:1-3; 2 Петр. 3:8-10). 

Много от съвременните християни са се поддали на разделителящи ги спорове относно Христовото идване. Разделили сме се на предхилядолетен, следхилядолетен и нехилядолетен лагер. Като се вгледаме по-дълбоко в това разделение, се виждат поддръжници на идеята, че сме в «пред-скръбен» или в «скръбен», или в «след-скръбен» период. Християните се разделят и възникват нови вероизповедания въз основа на тълкуване на събития, които дори още не са се случили! 

През всички периоди на историята Православната църква непоколебимо е настоявала на истината за второто Христово пришествие като установено вярване (че то ще се случи), но винаги е давала свобода по въпроса за това, кога то ще се случи. В последната глава на Откровението Иисус на три пъти изрича думите: „Ето, ида скоро!“ (Откр. 22:7, 12, 20). Неговото пришествие ще се случи в ден и в час, в който не очакваме. Св. ап. Йоан, авторът на Откровението, завършва книгата си с предупреждението: 

„И аз свидетелствувам всекиму, който слуша пророческите думи на тая книга: ако някой прибави нещо към тях, нему Бог ще наложи поразите, за които е писано в тая книга; и ако някой отнеме нещо от думите на книгата на това пророчество, Бог ще отнеме дела му от книгата на живота и от светия град, и от написаното в тая книга“ (Откр. 22:18-19).

Да изповядваш вярата във второто Христово пришествие означава да се придържаш твърдо към апостолската традиция. В Свещеното Писание сме предупредени да не питаме кога относно обещанието за Неговото идване. Като членове на Христовата невеста, Църквата, нека бъдем внимателни към това и да бъдем готови. 

Превод: Младен Янев

Източник: Orthodox Study Bible

Posted in Катехизис

Вижте още: