Меню Затваряне

За раждането на религията на комунизма от духа на атеизма

Стоян Гяуров
Съветски пропаганден плакат от 70-те на Борис Пармеев

Журналистът и преводач Стоян Гяуров представя книгата на руския философ Михаил Риклин „Комунизмът като религия” (2008) в своето есе „Раждането на религията от духа на атеизма“ от книгата „Платон, прасето и последният буржоа“ (изд. „Ерго“, 2012). Публикуваме текста от блога му, а заглавието е на Християнство.бг.

Опиум не само за интелектуалците

Когато влизат в джамията, мюсюлманите се събуват. За същото настоява и Клара Цеткин: когато през 1920 влакът, с който пътувала, спрял на съветската граница, старата германска комунистка призовала спътниците си да се събуят, защото стъпвали на свещена земя. Религиозният терен при исляма е ясно очертан – при комунизма култовото пространство обхваща всичко, до което въведената през 1917 г. в Русия нова религия се докосне. Докато християнството отделя кесаря от Бога, политическата религия на комунизма не знае подобно разграничение – партийният водач заема Божието място, а религията се разтваря в политическото. По думите на руския философ Михаил Риклин, „политиката придобива религиозни черти, а религията бива толерирана в политическа форма“.

To kill or not to kill?

 Определението на комунизма (и на другите тоталитарни идеологии) като религия не е нито ново, нито безспорно. В едноименната си книга („Комунизмът като религия“) Риклин обосновава този ракурс, позовавайки се на редица авторитети, на първо място Раймон Арон:

„Социализмът е религия тъкмо защото е антирелигия. Предлагам да наричаме подобни доктрини „секуларни религии“, защото те заемат мястото на изчезналата вяра в душите на хората“.

Френският философ подчертава, че обяснението за поразяващото въздействие на комунизма, „опиума на интелектуалците“, трябва да се търси не в науката, а в областта на чувствата. Според германския историк Герд Кьонен „Изкусителната сила на тоталитарната власт води назад към тъмните извори на всички религии – към нуминозното, захранващо се първоначално от човешките жертвоприношения и ужаса пред демонично-божественото“.

Комунизмът е сроден с религията не въпреки, а тъкмо поради радикалността на своята атеистична програма. Както християнството не се пречупи в безкрайното очакване на несбъдналото се Второ пришествие, така и червеният терор и милионите жертви не отвориха очите на заслепените от илюзията за един нов свят отсам рая. Комунистическата система се помина, не защото изгуби битката за главите на хората, а защото „Москвич“ бе премазан от “БМВ”. По думите на Риклин: „Нищо не компрометира комунистическата идея така трайно, както опитът за изграждането на реалния социализъм“.

Между двете войни мястото на утопията е СССР, а списъкът на интелектуалците, тръгнали на „революционен хаджилък“ е безкраен – Брехт, Бенямин, Уелс, Жид, Арагон, Казандзакис, Сартър са само някои от най-известните „спътници“ на болшевизма. Мозъкът на писател от калибъра на Дж. Б. Шоу трябва да е бил напълно изключен, за да може, заигравайки с Хамлетовия монолог, да заяви: „Нашият въпрос не е да убиваме или да не убиваме, а как да подберем правилните хора за убиване“. 

През 20-те и 30-те години, пише Риклин, смазката на комунистическата вяра в интелектуалните кръгове е омразата срещу капитализма. Дори критиците на новата съветска власт очакват неизбежния край на стария строй. Нуждата от вяра е огромна. На този есхатологичен фон допирните точки между религия и болшевизъм се открояват особено силно:

„Болшевишкият терор не остава скрит за привържениците на революцията, но те го оправдават с извънредните обстоятелства. Диагностицирането на религиозния аспект на вярата им става възможно едва след загубата на тази вяра, тоест едва след скъсването с комунизма“.
(…)

В новата родина

Поклонението на западните интелектуалци в меката на пролетариата намира отражение в многобройни статии и книги; възниква цял литературен жанр, който Жак Дерида (учителят на Риклин, комуто той е посветил своята монография) нарича „завръщане от СССР“ (по заглавието на едноименната книга на Андре Жид). Възторгът от новото общество не знае граници и въпреки че в мнозинството си неговите почитатели се ръководят от незнание или самозаблуда, Риклин подчертава, че тяхната вяра не е просто „невинна обвивка на неизбежното“, на съдбата, която човек не може да избегне. Истината е, че много интелектуалци активно подкрепят Сталиновия терор. „Тъй като враговете на болшевиките използват насилие срещу тях, въвеждането на големия ред е акт на насилие, упражнявано от мнозинството на народа“, пише Бертолт Брехт. 
(…)

Фанатизъм и нетърпимост

 Силоне е един от групата бивши комунисти (Виктор Серж, Борис Суварин, Артър Кьостлер, Анжелика Балабанова, Рут Фишер), които Риклин смята за най-проницателните критици на съветската система. „Трагичното обаче е, че поради комунистическото им минало те са смятани за недостоверни свидетели, а възгледите им, заплатени на такава висока цена, се пренебрегват, защото биват възприемани като отмъщение спрямо бившите им партийни другари“. 

Дворецът на Съветите – неосъществен проект на  
Борис Йофан за изграждане на политически конгресен център в Москва на мястото на разрушения храм „Христос Спасител“ . Основната функция на двореца е била да провежда заседания на Върховния съвет в неговата 130-метрова широка и 100-метрова голяма зала с капацитет над 20 000 души. 416-метровият дворец е трябвало да се превърне в най-високата структура в света, с вътрешен обем, надвишаващ комбинираните обеми на шестте най-високи американски небостъргача. Това е било особено важно за съветската държава за пропагандните цели на комунизма. 

Затова на Запад се цени мнението на уж неизкусените. Сред най-видните от тях е френският писател Андре Жид, чиито симпатии към комунизма са продукт на разочарованието му от „неизпълнената мисия на християнството“. През 1936 той отива в Москва, за да търси корените на своята религия, но там се сблъсква със съветската действителност. Книгата му „Завръщане от СССР“ – огромен бестселър в Западна Европа – съдържа една присъда, която завинаги му отрязва пътя към пролетарския рай:

„Съмнявам се, че днес има друга страна, включително и Хитлерова Германия, където духът е по-малко свободен, по-потискан, по-изплашен, повече тероризиран и смазан“.

 През 1920 съветска Русия е посетена от английския философ и математик Бъртран Ръсел. Възпитаният в атмосфера на толерантност и либерализъм учен е шокиран от фанатизма и нетърпимостта в родината на болшевизма, остава с неприятно впечатление и от срещата си с Ленин. Възгледите, които Ръсел формулира в книгата си „Практика и теория на болшевизма“, са особено проницателни и на високо литературно ниво:

„Отидох в Русия като социалист, но допирът ми с онези, които не се съмняват в нищо, усили собствените ми съмнения не толкова в социализма, колкото в мъдростта на една вяра, в името на която хора са способни да причиняват такива злини на други хора“. Още през 1920 г. английският философ предрича провала на комунизма. Най-важната причина за това той вижда в убеждението на болшевиките, че с насилие могат да променят човешката природа.

Ръсел е човек на острия аналитичен ум, имунизиран срещу верския подход към фактите и изводът, до който стига, е чисто логичен: „Принуден съм да отхвърля болшевизма по две причини: първо, защото цената, която човечеството би трябвало да плати за изграждането на комунизма, е ужасна; и второ, защото не мисля, че дори след плащането на тази цена резултатът ще бъде такъв, какъвто болшевиките искат да ни убедят, че ще бъде“.

Президентът Ленин

Нито колективизацията и гладната смърт в СССР, нито московските показни процеси и всеобщият терор, а „пактът между Сталин и Хитлер от 1939  е събитието, което нанася непоправим удар върху литературата на завръщенците и може да се разглежда като началото на залеза на вярата в революцията“, подчертава Риклин. Въстанията в ГДР и Унгария, Пражката пролет, нахлуването в Афганистан и накрая перестройката са „етапите на десакрализацията на комунизма“. Краят на самата комунистическа система обаче Риклин обяснява с компромиса, който идеологията сключва с консумизма. 

(…)

Комунистическият експеримент остана без аурата си, но Риклин предупреждава, че той не бива да бъде отписван съвсем – макар че Ленин е на път да бъде забравен дори в родината си. „Математик“, „художник“,, „композитор“, „космонавт“, „паметник“, „мумия“, „президент“ – това са някои от отговорите, които ученици от началното училище дават в отговор на въпроса „Кой беше Ленин?“ (в анкета от 2006 г., подробно анализирана от Риклин).

Един четвъртокласник (!) пише: „Той беше лош президент на Русия. Той взе парите на богатите и ги даде на бедните и накрая всички станаха бедни“. Човек се пита: щом едно дете, с едно изречение е в състояние да улови истината за комунизма, как е възможно големите умове да не са проумели това? Тук се крие коварството на тоталитарната идеология, за което става дума в тази книга: вярата може да замъгли и най-силния разум. Книгата на Михаил Риклин е образец за обективен, аналитичен подход към комунизма, този опиум не само за интелектуалците, и би трябвало колкото се може по-скоро да стигне до българския читател.

–––––––––––––––

Източник: Императорът на сладоледа: Блог на Стоян Гяуров

Posted in Публицистика

Вижте още: