Игумения Валентина Друмева
Всяко обществено дело се извършва добре, когато се спазва определен ред и дисциплина. Колко повече това изискване важи за духовните дела и особено при богослужението в светия храм, което е съслужение с ангели и светии. Висок пример на изискване и спазване на строгата църковна дисциплина и нравствените норми на поведение е оставил свещеник Христо Георгиев Бакалов от село Срем, Бургаска област, бивша Елховска околия.
Атеистичните бури не го пречупили. От ревност към Бога и светия храм той не можел да търпи атеистичният властник да поругава светинята. Затова бил жестоко гонен и измъчван като най-неудобен за селото.
Роден е през 1877 г. в село Срем. Произхождал от рода Пенкови. Дядо му, Димитър Пенков, бил бакалин. От него родът приел фамилното име Бакалови. Баща му, Георги, бил кмет на селото, а майка му, Велика Иванова Проданова, била много благочестива християнка. Тя дала добро християнско възпитание на трите си деца: Христо, Йонко и Петър.
Петър бил обикновен, трудолюбив и честен работник, а Йонко станал учител. Ученолюбив бил и Христо, но той имал повече наклонност към духовните науки. Завършил Земеделско училище в Кнежа, Врачанско, и Духовна семинария в София. Надделяла духовната му наклонност и той се насочил към свещенство.
Задомил се за Мария Георгиева Баева от Срем. Баща й бил учител. Имали четири деца: Ана, Георги, Велика и Мара. На 50-годишна възраст приел свещенство. През 1927 г. го ръкоположил Старозагорският митрополит Павел. Въдворен за енорийски свещеник в село Мъдрец, той служил седем години и оставил незаличими спомени в своите енориаши.
След това бил преместен в село Срем, на мястото на свещеник Атанас Енев Баев, родственик на презвитера Мария, който се преместил в село Каблешково.
В родното село, сред свои, той оставил още по-светли спомени с изрядното си служение и висока духовност. За него се казва, че бил „едно стъпало над другите свещеници“ и още: „най-авторитетният свещеник“.
С това селяните не искали да унижат другите свещеници, служили в Срем преди него. Те искали да подчертаят, че отец Христо бил изключителна личност. Не скривали, че е много строг. Но строгостта му се приемала без упрек, защото била справедлива и самият той бил образец на строг и дисциплиниран свещенослужител.
Това и сега изразяват с думите: „Беше много ревностен свещеник, силен като проповедник и много добър певец“. Още твърдят, че бил: „съвестно отдаден на служението си, като спазвал всички канони“.
И досега се помни внушителната му осанка. Бил висок на ръст, с брада, която никога не подрязвал и винаги ходел с расо. Преподавал вероучение в училището. Макар и много взискателен, децата го обичали. Държал духовните му чеда редовно да се причестяват, но непременно това да бъде предшествано от изповед.
Той „много държал на благочестието“. Всички се отнасяли към него „със страхопочитание“. Селяните отдалече свеждали глава, когато го срещали. Помежду си казвали: „Като срещнеш попа, трепериш“, но това не било от страх, а от почит.
Към него се отнасяли с „чинопочитание“. И това ставало съвсем естествено. Той не го изисквал от тях. Но често в проповедите си им говорел, че по-малките трябва да почитат и уважават по-възрастните.
Учел хората на „вяра и църковност“. Учел ги на дело да изпълняват християнските добродетели. Такъв духовен наставник те не помнели. Затова го поставили на най-високото стъпало в оценките си. Днес те говорят за него, като да е жив между тях. А от тогава са минали десетки години, повече от половин век.
Определенията за него и свещеническото му служение са много и все силни. Казват още, че учел хората да бъдат правдиви. Не скъпял поученията си. Бил: „много изряден, с висок морал и във всичко служел за пример“.
Спомени за отец Христо ни предаде Христо Николов Бакалов от Срем, син на неговия племенник Никола. Той си спомня как посещавали като ученици празничните църковни богослужения с други момчета.
Всички се надпреварвали да поднесат на отеца кадилницата, да носят свещника, да бъдат по-близо до него. Отец Христо умеел да спечели сърцето на детето и на стареца и да остави незаличими следи в тях.
Помагал на селяните и в земеделската работа. Учел ги да облагородяват дръвчета. Сам обработвал нивата си, за да издържа семейството си с честен труд.
Но дошла атеистичната власт и още на 9 септември 1944 г. бил арестуван. Най-благоразумният и духовен човек в селото пръв станал неудобен на властта, която ненавиждала духовността.
В същия ден бил арестуван и свещеник Атанас Баев, сродник на презвитерата, който служел в Каблешково. Тревогата на близките на двамата свещеници била голяма.
Отец Атанас бил на 38 години, а отец Христо – на 67 години. И двамата били ръкоположени в една и съща година и имали служение от 17 години на Църквата. И двамата били изключително ревностни. Затова били набелязани за премахване.
Отец Атанас изчезнал безследно. Бил убит жестоко. Тук ще прибавим спомените на Кръстьо Илиев Баев, женен за племенницата на отец Атанас – Велика Христова Баева. С голяма болка той разказва:
„Очевидци твърдят, че отецът е бил пребит с колове, а тялото му е изхвърлено на бунището и изядено от кучетата… Презвитерата и децата му живеели като „низвергнати“ в една плевня 10 години… Изолирали ги като „чумави“… Двете му дъщери не били приети да следват във висши учебни заведения. Синът му Енчо с помощта на приятели бил приет в Консерваторията в София. Но в последния пети курс станало ясно, че е син на убит свещеник, и го изключили. По-късно емигрирал със семейството си в Германия.
А отец Христо задържали в милиционерския участък в Елхово. Там бил жестоко бит. Не се посвенили от възрастта му. След като го изтезавали, го пуснали и следели работата му. Но той не променил поведението си. Продължавал да служи със същата ревност в храма.
Намалели богомолците поради забраната, но той служел, като да е препълнен храмът. На празник сам продължително биел църковната камбана, за да пробуди някоя заспала съвест. Проповядвал на „малкото стадо“ от най- смелите християни в селото, които не се уплашили от забраната.
Всичко това се наблюдавало и отново последвал арест. Отново още по-жестоко го измъчвали, но не променили нищо в неговата душа. Това не се повторило само веднъж. Постоянно бил „притискан“, както се изразяват селяните.
За преживяното в ареста той никога не говорел. Веднъж обаче поверително споделил с Кръстьо Тодоров от Срем. Разказал му, че го „събличали гол в студа и го затваряли в тясна бетонена килия. Нямало къде да седне, нито да се опре. Принуден бил в продължение на три денонощия да разтрива тялото си и да прави физически упражнения, за да не умре от студ“.
След казаното Кръстьо Тодоров добавя: „Въпреки униженията и изпитанията отец Христо продължи да служи предано. Не успели да го пречупят“.
Поради „непрекъснатия тормоз“ здравето му се влошило много. Починал през 1955 г. на 78 години. Прекарал 11 години в изпитания за вярата. Със смелото си изповедничество спечелил вечния живот в небесното царство. Красиви и уханни цветове в неговия венец вплели тези, които по неговия пример отстоявали вярата си. Добрият пастир се преселил във вечността заедно със своето малко стадо.
По спомени на Христо Николов Бакалов и Кръстьо Тодоров от село Срем, предадени на 20 октомври 2008 г.
Георги Стоянчев. Бележити личности от село Срем. Ямбол, 2004, с. 9, 10, 46.
Източник: „Български свещеници пострадали за вярата в най ново време”, Том 7