В новинарски сайтове се появи информация, че московската полиция ще закупи 111 бронирани плочи за бронежилетки с изображения на св. Архангел Михаил, св. Георги Победоносец и Казанската икона на св. Богородица, както и с молитвени текстове.
Това прилича на откровена подигравка с православните светини, въпреки, че е ясно – поръчалите ги едва ли ще осъзнаят това.
Преди четири години в портала Pravoslavie.ru беше публикувана поредица от статии за това колко често нарушаваме догмата за иконопочитанието, приет през 787г. на VII Вселенски събор (Принципы благочестия, В чем мы прегрешаем против Догмата об иконопочитании и др.).
Хартиени лепени икони, сувенири, календари, посуда, дрехи, спално бельо, стикери върху великденски яйца и много други познати ни предмети със свещени изображения пряко нарушават основните положения на този догмат: иконите трябва да бъдат разполагани на достойни места, където да им се отдава дължимата чест и поклонение. Те не могат да служат като обикновена украса и са предназначени само за молитва и поклонение.
„Онези, които се осмеляват да мислят различно, или да поучават, или да ги използват по неподобаващ начин… ние решаваме, ако са епископи или духовници, да бъдат лишени от сан, а ако са монаси или миряни, ще бъдат отлъчени“.
Ето така св. Теодор Студит обяснява строгостта на това наказание: „Който унижава образа, той унижава и самия първообраз“.
Ясно е, че полицаите няма да се молят на иконите, които ще носят на бронежилетките си (освен ако по този начин ръководството на полицията не е решило да се погрижи за тези, които ще задържа). Значението тук е доста езическо: бронираният панел трябва да осигури защита от изстрел от пистолет или шрапнел, а свещените изображения ще служат като допълнителна „защита“ – „православен амулет“.
Такова използване на икони и молитви е изрично забранено от 20-то правило на Номоканона във Великия Требник. То, „наред с други превантивни мерки срещу суеверията“, забранява на християните да носят на превръзки текстове от псалмите на цар Давид или имена на мъченици. Това правило важи и за колана „Живий в помощи“, върху който обикновено се поставят и изображението на Светия кръст, ангели и др.. Псалм 90-ти („Жив в помощ …“) трябва да се чете като молитва с ума и устните, а не да се носи върху тялото.
И създателите, и носителите на такива амулети и талисмани, подлежат на лишаване от сан или отлъчване (миряни).
Божията помощ не се придобива механично, а идва чрез лична молба, отправена към Създателя. Такава молитва се подсилва от чистотата на живота и помислите. А защитата и помощта на човека не идва от предмет, дори и осветен, а се дава от Бога. Това е разликата между икона и амулет!