Йеромонах Никита Пантократорски
Различни уебсайтове предизвикаха голямо вълнение относно предстоящото посещение на Негово Блаженство, Митрополит Епифаний Киевски и на цяла Украйна, на Света гора Атон. Чрез своите публикации те внесоха раздор в редиците на Света гора и в Църквата като цяло. Дезинформацията се е превърнала в обичайно явление и, разбира се, този случай не е изключение.
Една от публикациите твърди, че Автокефалната църква на Украйна не е призната от Света гора. Това твърдение е абсурдно и разкрива невежеството на автора. Света гора не е независима църква, която решава дали да признае друга църква. Света Гора е в диоцеза [юрисдикцията] на Вселенската патриаршия, която е в общение с Автокефалната църква на Украйна от самото ѝ основаване на 15 декември 2018 г. Всяка изразена опозиция представлява единствено лично мнение, често мотивирано от външни влияния и прикривано под претекста за „послушание към светите канони“. Но онези, които наистина познават светите канони и традицията на Църквата, разбират, че зад подобни реакции стоят други интереси.
Каноничното право на обжалване (ἐκκλητόν) към Вселенската патриаршия, чрез което местните църкви в продължение на векове са намирали решение на своите трудности, даде решение и в този случай. То върна милиони хора в Украйна на пътя на спасението и изцели дългогодишен разкол, който никога не е произтичал от каквито и да било догматически различия. Скорошен пример за подобно обжалване е случаят с бившия митрополит на Пафос, г-н Тихик, от Кипърската църква. Той се обърна към Вселенската патриаршия с молба да разгледа и окончателно да реши неговия случай.
Същата публикация твърди, че повечето манастири поддържат църковно общение с Московската патриаршия. А има ли манастири, които са прекъснали общение с Московската патриаршия? Воден от дълбока любов към единството на Църквата, Вселенският патриарх продължава да поменува патриарх Кирил Московски. Това означава, че никой на Света гора не е прекъснал църковно общение с Московската патриаршия — за разлика от това, което статията внушава. Всъщност Московската патриаршия беше тази, която прекъсна общението със Вселенската патриаршия, а не обратното.
В статията се цитира и анонимен старши представител на манастир, който твърди, че посещението на Епифаний ще бъде само формално и ограничено. Това мнение не отразява възгледите на повечето монаси. Анонимността обаче говори за страх. Ако мнението на този представител наистина изразяваше позицията на мнозинството монаси на Света гора, както се твърди, нямаше да има причина да остане анонимен. Истински изповедник на вярата би заявил открито истината.
Позоваването на „про-патриаршески манастири“ в статията създава разделение и противопоставяне. Ние смятаме термина „про-патриаршески“, който авторът вероятно използва в пренебрежителен смисъл, за почетно звание. Как човек да не обича Вселенската патриаршия, която е родила всички автокефални православни църкви и е запазила своята вселенскост повече от шестнадесет века?
Според публикацията определени „монашески среди“ тълкуват посещението на Епифаний като опит за придобиване на легитимност. Ако тези среди наистина са монашески, то те още не са разбрали, че Епифаний получи легитимност в деня на своето избиране от Обединителния събор. Това беше официално потвърдено от Томоса за автокефалия, предоставен от Вселенската патриаршия през януари 2019 г. Следователно, той не идва на Света гора, за да получи легитимност.
В заключение, статията правилно отбелязва, че атонските отци поставят единството на Църквата над всичко друго. В нея се казва: „Трябва да пазим Атон далеч от всякакви конфликти. Единството на Православието е над всичко.“ Наистина, това е желанието на всички нас. Поради тази причина ще посрещнем предстоятеля на петнадесетата автокефална църква на Света гора като знак за единство между църквите и като пример за онези, които все още не са го приели. Единството на Православието наистина стои над всичко.
За съжаление, вместо да насърчават така необходимото единство между църквите, тези уебсайтове насаждат раздор и подбуждат фанатизъм сред заблудените. Само онези, които се стремят към единство, могат да разберат Духа Божи и да живеят според заповедта на Господа: „Да бъдат всички едно“ (Йоан 17:21).
––––––––––––––––––––
Източник: Orthodox Times
