Меню Затваряне

Какво стана с томоса на СПЦ?

Македонската автокефалия, която Сръбската православна църква „завери” с томос, на практика се превръща в комедия. Няколко поредни пъти СПЦ прави стъпки, с които на практика не признава „на терен“ това, което на хартия казва, че признава.

Последната подобна ситуация е от епископската хиротония на архим. Алексей за нов викарий на сръбския патриарх Порфирий.

Брегалнишкият митрополит Иларион от МПЦ-ОА също служи на това събитие.

СПЦ обаче направи медийно изявление по случай, в което никъде не се споменава, че епископи от сестринската МПЦ-ОА са участвали в богослужението. Църковният ред, особено когато става въпрос за официални съобщения на някоя поместна църква, е много точен и ясен, но в случая явно има изключение.

„С Предстоятеля на Сръбската православна църква съслужиха Негово Блаженство Охридският архиепископ и Скопски митрополит Йоан, Негово Високопреосвещенство Брегалнишкият митрополит Иларион, Преосвещените епископи: Никанор Банатски, Ириней Бачки, Пахомий Врански, Йоан Шумадийски, Игнатий Браничевски, Фотий Зворнишко-Тузлански, Атанасий Милешевски, Марко Брегалнишки, Герасим Горнокарловацки, Давид Крушевски, Йоан Славонски , Серхий от Бихачко-Петровац, Нишки Арсений, Осечкопоански и Барабнски Херувим, Валевски Исихий, Ремезийски Стефан, Марчански Сава….(..), както и многобройни свещеници и свещеномонаси от няколко епархии на Сръбската православна църква“, пише в съобщението на Сръбската патриаршия.

Ако някой отстрани, без да е наясно с обстоятелствата, чете така написаното изявление, той по никакъв начин няма да разбере, че епископ на МПЦ-ОА в качеството й на автокефална сестринска църква, е съслужил при това събитие. Но ако това съобщение се анализира от хора, които познават ситуацията, тогава могат да се изведат три „фактически положения“.

Първото е, че всички архиереи, които са присъствали на събитието, са архиереи на СПЦ с различни нива на йерархия (архиепископи, митрополити, епископи), но с един общ глава – патриарх Порфирий. Така ще го прочетат всички, защото по този начин написано това съобщение, като официално изявление на официалния орган на СПЦ, означава точно това. Тоест на практика излиза, че митрополит Иларион Брегалнички е епископ на СПЦ, а негов църковен глава е патриарх Порфирий.

Второто „фактическо положение“ е, че архиепископ на МПЦ-ОА е Йоан, а Иларион Брегалнички е митрополит в неговата църква. Това се вижда от реда и начина на изписването на заглавието на статията. Първо архиепископ, а след това митрополит. Подобна „фактическа обстановка“ ще разпознаят вещите в отношенията между МПЦ-ОА и СПЦ. На практика това означава, че някой е сменил ръководителя на MПЦ-OA и е назначил Йоан на неговото място.

Третото „фактическо положение“, което може да се „прочете“ между редовете е, че там са били сръбският патриарх Порфирий, архиепископ Йоан и митрополит Иларион, който в този случай е Брегалнишки митрополит на Православната Охридска Архиепископия. Защо? Защото редът, в който са изброени, показва, че Иларион Брегалнишки не е представител на поместна автокефална църква-сестра, а е част от църковната структура на този, който е титулуван като архиепископ и е посочен преди него, в случая на Йоан. В такъв случай може да се счита, че митрополит Иларион се е разбунтувал и е напуснал МПЦ-ОА, за да влезе в редиците на ПОА.

Но за да бъде парадоксът още по-голям, а играта с автокефалията да се превърне в още по-голяма комедия, анонсът продължава с още нещо. А именно, в него ще намерите и друг брегалнишки епископ, който е служил заедно с тях. Това е преосвещеният Марко от ПOA. Представете си как двама брегалнишки епископи – Иларион и Марко, служат едновременно на събитие на СПЦ.

Историята с македонската автокефалия и задълженията, поети от МПЦ-ОА за решаване на въпроса с епископите на ПОА, продължава вече шест месеца, като през това време паралелно функционират две църковни йерархии – и двете признати за канонични. У дома в Македония не съслужат, но навън в Белград служат заедно и се причастяват, и се прегръщат. Според някои неофициални сведения МПЦ-ОА неотдавна започна да разплита тази комедия, като представи на патриарх Порфирий предложение за решаване на въпроса. Официален отговор все още няма, но неофициално днешното съобщение на СПЦ в Синода на МПЦ-ОА могат свободно да го тълкуват като подходящ отговор на тяхното предложение.

Междувременно, докато МПЦ-ОА продължава публично да мълчи за подобни унижения и да събира албум със снимки на „злонамерени журналисти и експерти“, „политико-църковно-стратегическите“ съветници, които кръжат около Архиепископията и размахват томоса, могат да помислят върху посланието, което отправя официалното съобщение на Сръбската патриаршия.

Иначе съобщението, според всички протоколи на църковните изявления от подобен характер  в случай, че друга автокефална сестринска църква съслужеше на СПЦ, щеше да гласи така: „На Предстоятеля на Сръбската православна църква съслужаваха Негово Високопреосвещенство Брегалнишкия митрополит Иларион от Македонската православна църква – Охридска архиепископия, Негово Блаженство Охридски архиепископ и Скопски митрополит Йоан от Православната Охридска архиепископия (все още част от йерархията на СПЦ), Преосвещеният Брегалнишки епископ Марко (ПOA)...“ и т.н.

———-

Превод: архим. Никанор (Мишков)

Източник: Томосот од СПЦ во пракса станува комедија – Religija


Posted in Публицистика, Църква и политика

Вижте още: