Митрополитът на Камерун Григорий от Александрийска патриаршия коментира решението на Св. Синод на РПЦ да създаде свой Африкански екзархат, като приеме мотивационните писма на 102 клирици за преминаване на служение към юрисдикцията на Московска патриаршия на свое заседание от 29 декември, т.г.:
„Няколко фракции на старокалендарците, установили се в Африка от дълго време, създадоха църковни общности и „манастири“ заедно с онези местни християни и клирици, които по различни причини са били отстранени от православните мисии на поместните митрополии. Очаквано, всички тези движения се раздробиха по протестантски образец на безброй самонаричащи себе си „православни църкви“.
И тези раздробени структури днес намират повод да се включат в каноничността на Руската патриаршия. Разбира се, все още е неизвестно по какви критерии те са били приети в общение и при какви условия. Ще бъдат ли ръкоположени отново? Ще бъдат ли приети в същия сан? На кое канонично основание?
Ако съдим по подобни ходове на Московска патриаршия от миналото, тя ще приложи пълна икономѝя, движена от свои вътрешни причини, които остават необяснени, както винаги“.
В официалното решение на РПЦ за образуването на руска епархия в Африка се казва, че присъединените клирици са от „Александрийската православна църква“, като за старокалендарци не се споменава, коментира Двери в публикация по темата за изказването на митрополита на Камерун.
Телеграм каналът „Православие и зомби“ коментира ситуацията по следния начин:
„Черешката на тортата е фактът, че РПЦ е вербувала разколници и маргинали в своите африкански редици. Повечето свещеници, които преминаха в РПЦ, са старокалендарци, които са в разкол със световното православие, както и различни нарушители на каноничните норми, забранени преди това от служение или лишени от сан. За това разказа Камерунски митрополит Григорий от Александрийската патриаршия. Той с ирония отбелязва, че Москва сега прилича на Ромел в Африка: бутна се там, където нищо не разбира и затова сега ще рухне.
На фона на африканските си събратя, клириците на ПЦУ, чиято хиротония РПЦ смята за недействителна, са просто идеалът за каноничност. Стратезите на Отдела за външно-църковни връзки заложиха бомба със закъснител на патриарх Кирил: той вече е активно критикуван от вътрешноцърковните фундаменталисти и антиикуменисти, които се превърнаха във важна сила през последните години, и това е нов повод за вълнения и протести.
Всъщност разцеплението в световното православие вече е разклатило отвътре РПЦ. Няколко епархии на РПЦЗ (автономия в РПЦ) през тази година прекъснаха общението си с Парижката архиепископия (също автономия в РПЦ). Формалната причина беше приемането на гръкокатолик със същия сан в духовенството на архиепископията. За любителите на „каноничната чистота“ от РПЦЗ приемането на африкански духовници със съмнително канонично минало трябва да е истински кошмар. Ще прекъсне ли РПЦЗ общението с новата Африканска екзархия? Макар че и РПЦЗ е имала в миналото опити да се обедини със старокалендарците .
Освен това се носят слухове, че за делата си в Африка Руската православна църква получава голяма подкрепа, включително финансова, от Руското външно министерство. Интересно е как външната политика на Руската федерация се съчетава с интересите на Руската православна църква. Може би в Африка ще се появи духовно-образователен център като в Париж и Сингапур. Например като в руската енория в Йоханесбург“.
Протодякон Андрей Кураев също направи интересен коментар по темата на своята страница във фейсбук:
„По кого патриарх Кирил ще похарчи руски пари в Африка? Не трябва ли да се знаят не само имената, но и каноничните биографии на тези нови 102 духовници на Руската православна църква? Сигурни ли са, че са дошли директно от Александрийската патриаршия или са успели да се поскитат из масата разколници? Със сигурност ли там са придобили онези свещени степени, в които днес са приети от далечния московски синод? Колко от тях по време на приемането са били със забрана за служение или с църковен съд и за какво? В тяхно лице колко канонични бомби закупи на едро от патриарх Кирил? Елементарната честност задължава патриаршията да предостави тези подробности. Но тя ще намери само няколко от „най-чистите“ и ще оповести само тях“.
Използвани материали: Двери, Телеграм канал „Православие и зомби“, Андрей Кураев