Днес е началото на Триода, един дългодневен период на подготовка на вярващите за Великия пост. Подготовка за 40 дни на пост и покаен молитвен размисъл, в края на които посрещаме Възкресението. Подготовката за включва напомняне на качествата, които християнинът трябва да притежава, за да започне своята духовна борба.
Това, което нашата църква ни показва днес, чрез притчата за митаря и фарисея, е добродетелта на смирението, което издига човека и е противоотрова за заразата на егоизма, която го убива ежедневно. Фарисеят и митарят са два диаметрално противоположни персонажа, както в ежедневието си, така и в индивидуалната си молитва. Фарисеят се обръща към Бог и молитвено благодари за добродетелите, които прави, показно сочейки стоящия в съседство, в ъгъла на храма митар, който с лице, сведено от срам поради тежестта на своите грехове, се моли за Божията милост.
Фарисеят благодари на Бога за своите добродетели, които били истински, но чисто външни, без духовна същност. Добродетелта преобразява човека, като го изпълва с любов към Бога и ближния – нещо, което липсва на фарисея.Той стриктно спазвал Закона, обаче закона, който бил „за пред хорските очи“, а не за душата му.
Той се стремял да получава похвали, а не да украсява душата си. Нищо духовно не го трогвало и накрая останал съвсем чужд на любовта, говорещ арогантно на Бога.
Христос обръща внимание на страстта на фарисейството, не само заради празните добродетели на фарисея, но и поради липсата на любов, която го довела до гордост, самоотличавайки се от всички хора и показвайки презрение към митаря.
Напротив, митарят (бирникът) – човек, истински мразен от хората поради своята коравосърдечна и нетърпяща човещина професия, потънал в грях и несправедливост, не смеел и да погледне към Бога. Той не вдигал очите си. Разкайвал се за стореното, смирявал се и молел за Божията милост.
Молитвата е общуването на човека с Бога, създаването на отношения с Бога, промяната на човека, който говори с Бог. Фарисеят се моли, за да се хвали, като обвинявал всички хора, включая и митаря. Митарят се смирявал, молейки Бог за прошка – нещо, в което самият Христос ни насърчава, и така от двамата той се върнал оправдан в дома си.
Нека искаме и ние оправдание от Бог, като Му казваме със смирение „Боже, помилуй ме грешния“.
Добро начало на Триода!
Превод от гръцки език: архим. Никанор (Мишков)