Меню Затваряне

Митр. Иларион (Алфеев) с подробности за документа на РПЦ за осъждане на Вселенския патриарх

Наскоро руският портал РИА Новости публикува интервю с митрополит Иларион (Алфеев) от Руската православна църква. Основната му част беше посветена на прословутия документ на Библейската и богословска комисия на Московската патриаршия „За изопачаването на православната доктрина за Църквата в действията на Константинополската патриаршия и изказванията на нейните представители“, посочва в анализа си Духовен фронт на Украйна (df.news).

По-специално Алфеев говори за предпоставките за написването, процеса на подготовка и бъдещите перспективи на този документ. Така, според архиерея, идеята за написването на документа се ражда веднага след т.нар. „нахлуване на Константинополския патриарх Вартоломей в Украйна и легализиране на украинския разкол през 2018 г.“. Негов автор е лично главата на РПЦ – патр. Кирил (Гундяев). Всъщност именно той повери на гореспоменатата комисия неговата подготовка.

Затова са събрани изявленията на „архиереите на Константинопол, техните поддръжници и противници“, както казва митр. Иларион. Такива цитати са събрани на цели 150 страници. Съкратена версия на тази работа първо е одобрена от пленума на комисията, а по-късно самият патр. Кирил прави свои собствени корекции в нея.

След това текстът трябваше да бъде разгледан и одобрен от събора на епископите на РПЦ. Такъв събор обаче, както отбелязва самият митр. Иларион, беше отложен първо заради трудната „епидемиологична, а след това и международна ситуация“. Затова в крайна сметка беше решено да се представи на неотдавнашно епископско събрание, което го одобри. Самият Алфеев обаче признава, че това одобрение няма канонична сила, както и самият архиерейски събор.

„Формално документът има статута, одобрен от събора на епископите, но архиерейският събор не е ръководното тяло на църквата. Затова текстът трябва да бъде одобрен от Св. Синод, а след това, както всички актове на синода, от събор на епископите“, обясни митр. Иларион. Според него, въпреки „формалното“ си одобрение и необходимостта от одобрение от синода и събора, този текст има статут на официален документ на РПЦ, тъй като е публикуван на уебсайта на Московска патриаршия. С подобно съждение обаче митрополитът само потвърждава за пореден път погрешността на споменатия текст, който уж е само формален, но е и официален и не е одобрен от събора.

Според Алфеев РПЦ планира да преведе целия този неясен текст на други езици и „официално да го изпрати на поместните православни църкви по света“. Това се дължи на факта, че „не всеки и не винаги знае защо Москва не е съгласна с Константинопол по определени въпроси“.

Въпреки това, както следва от същото интервю, този документ е написан не само за изясняване на позицията, но и за обвиняване на Константинопол в ерес, т.е. желанието да бъде установен авторитет в Православната църква какъвто има папата в Римокатолическата църква. На въпроса дали този текст ще бъде основа за съборното признаване на патр. Вартоломей като разколник или еретик, предизвикващ разкол, митр. Иларион не дава ясен отговор, а оставя това на преценката на „църковното духовенство“.

Също така не е ясно кога точно този текст ще бъде разпространен в целия свят, след одобрението му от синода или събора. Самият архиерейски събор обаче няма да заседава скоро. Поне такъв извод може да се направи от следните думи на митр. Иларион, в които той отхвърля провеждането на такава среща не в Москва, а на неутрална територия, визирайки епархията, която оглавява в Будапеща.

Алфеев обяснява, че както неговата „епархия не е в състояние да организира такова събитие“, така и на руските епископи ще им бъдат непосилни разходите да стигнат до Унгария. Пътуването на самия митр. Иларион, придвижвайки се от Будапеща до Москва през Истанбул, струва 4000 евро. „При такива цени на самолетните билети, за някои архиереи е трудно или дори невъзможно да пристигнат нито от далечна чужбина в Русия, нито да пътуват от Русия в чужди страни“, обясни митрополитът.

Тази уж незначителна подробност – невъзможността да се събере архиерейският събор по икономически или други причини, още веднъж показва слабостта на Московска патриаршия. Как е възможно МП да свика Всеправославен събор [каквито претенции има], ако не е в състояние да организира свой архиерейски събор? А какво остава да се стигне до такава ефимерна среща за документ с неустановен статут или поне да се разпространи по света. Това само ще опозори Руската църква на световната сцена и със сигурност ще доведе до фатално поражение.

Коментар на редакцията: На последния събор (съвещание) на епископите, обсъждали този документ, не са се явили духовниците от епархиите на РПЦ в чужбина. СПЖ пише следното:

„В случая не може да се говори за никакъв поместен събор, това е по-скоро архиерейско съвещание, просто непълноценен архиерейски събор. В края на краищата от 400 епископи, които патриархът на РПЦ смята за „свои“, в Москва се събраха 250. Почти никой не дойде от чужбина: нито от РПЦЗ, нито от балтийските страни, нито от Парижката архиепископия. От тази гледна точка решенията на съвещанието едва ли могат да бъдат „задължителни“ за цялата църква, по-скоро те посочват някои неща, които трябва да бъдат „взети под внимание“.

Това на практика обезсмисля приемането и одобрението на такъв документ. Освен това о. проф. Андрей Кураев посочва на страницата си, че твърдението на митр. Иларион (Алфеев) за високите цени при пътуванията на архиереите се разминава с реалните цени на билетите, които съвсем не са толкова скъпи. Възможно е „финансовият проблем“ да се окаже оправдание пред медиите заради невъзможността това епископско съвещание на РПЦ да приеме и подпише документа за „осъждането“ на патр. Вартоломей в „ерес и разкол“.

—————–

Още по темата: Ново задълбочаване на разделението между Москва и Константинопол • Християнство.бг

Posted in Християнство и политика

Вижте още: