Дали клирът на Църквата на Гърция ще може да кръщава или не децата на еднополови двойки, е следващата тема, с която ще се занимава Синодът на Гърция, след гласуването от парламента на законопроекта за граждански брак на еднополовите двойки и осиновяване на деца от тях.
Съгласно този законопроект дискусиите ще могат да продължат в частта за осиновяването, но министър-председателят изясни, че не е предвидено да се промени нещо относно режима на асистирана репродукция, отбелязвайки, че един мъж сам няма да може да използва сурогатна майка, за да има деца. Това няма да бъде позволено в Гърция, както и няма да има закон за „Родител 1“ и „Родител 2“, съобщи още той.
Ще се обсъжда какво ще стане с тези деца, и дали ще могат да бъдат кръстени в църква или не. Клирът на Гръцката църква препоръчва тази тема на Синодалната комисия, която да се изкаже по нея, вземайки предвид догматическата и канонична страна на въпроса. Постоянният Свети Синод, който заседава редовно всеки месец под председателството на архиепископ Йероним, ще издаде напътсвие дали може да се кръщават деца на еднополови двойки, което ще бъде разпратено по митрополиите. Само ако има възражения и разногласия, може да се свика отново заседание на митрополитите, на което ще се изготви окончателно решение на конкретния въпрос.
Кръщението на осиновени деца от еднополови двойки – условия и препоставки
Децата на еднополовите двойки ще бъдат кръщавани при условия и предпоставки, които ще гарантират светостта на тайнството, каза митрополитът на Лариса и Тирнавос Йероним след вчерашното категорично „не“ на Светия Синод относно брак или съюз на еднополова двойка.
Отговаряйки на въпрос дали Църквата ще приеме да кръщава деца на еднополови двойки митрополитът на Лариса заяви: „Помолих този въпрос да бъде отнесен до Синодалната комисия по догматични и номоканонични въпроси, за да може да се направи препоръка откога да кръщаваме деца от такива двойки и по-нататък при какви условия ще ги кръстим“.
„Нашата цел е да защитим тайнството. Не можем да лишим от тайнството ничия душа, но сме длъжни да го извършим в неговите подобаващи измерения, като осигурим светостта и условията, които Църквата поставя, за да бъде тайнството валидно и канонично”, посочи митрополит Йероним.
Позовавайки се на значението на тайнството кръщение, той обясни: „Ние кръщаваме деца, защото родителите са християни и ни дават гаранция, че ще е налице християнското развитие на детето. Когато условията, които Църквата смята, че трябва да съществуват, са поставени под въпрос, ние също трябва да проверим дали е запазена светостта на тайнството“, подчерта той.
„Трябва да има определени условия, за да няма несериозни и фарсови снимки, които е имало в миналото или изявления, които изхождат от сантименталност и нямат нищо общо с духовното съдържание и същността на кръщението“, каза той, имайки предвид кръщението на децата на еднополова двойка през юли 2022 г. от архиеп. Елпидофор.
„Имаме 3-4 инцидента, в които не е предадено правилното послание от страна на Църквата и не е спазена мярката“, отбеляза митрополитът на Лариса.
„Не е възможно от една страна да кажем, че не признаваме гражданския брак на хомосексуалистите, а от друга страна действително да го признаем“, каза Навпактският митрополит Йеротей Влахос.
В отговор на въпрос на журналист дали Църквата ще приеме да кръсти дете, осиновено от еднополова двойка, той подчерта:
„Има един проблем. Първо, детето не е отговорно за това. Второ, че в древната църква децата са били кръщавани в напреднала възраст и решението е било тяхно, като са преминавали през етап на катехизация. Кръщението на бебета се е практикувало след 5 век. Дадена е възможността да се кръщават бебета, именно защото знаем, че те ще растат в християнско семейство и затова има приемник (кръстник), който ще им говори за Църквата и за живота на Църквата. Така че тук има истински проблем. Вчера не взехме конкретно решение, но синодалните органи ще го проучат. Ако се кръсти дете, към което не е поета отговорност, пак казвам – то няма да расте в семейство с християнски стандарти. Ако се кръщават деца на двойки от един и същи пол, тогава на практика как ще се впишат? Предстои да разберем. Не може от една страна да кажем, че не признаваме гражданския брак на хомосексуалистите, а от друга да го признаем. Все пак знаете, че когато се прави кръщение, родителите се подписват. Какво ще подпишат? Родител 1 и Родител 2? Има различни проблеми, които бяха повдигнати вчера в йерархията. Решение не е взето, то е отнесено до синодалните органи за проучване“.
Архиепископ Елпидофор: В Америка имаме различна ситуация
По темата с еднополовите двойки беше попитан и Американският архиепископ Елпидофор. „Църковен брак между еднополови двойки няма да има“, отговори на въпроси на журналисти той след срещата си със зам.-вътрешния министър, отговарящ по въпросите за Македония и Тракия.
На архиепископа бяха зададени много въпроси относно законопроекта за еднополовите бракове, но той отказа да заеме позиция, като заяви: „Гърция има свое църковно начало, свое църковно право и Синод, който да взима решения, който вчера (23 януари, 2024 г.) изказа. Не мисля че аз трябва да изразявам каквото и да било друго мнение.“
В отговор на друг въпрос той отбеляза, че осиновяването е съвсем различна тема, като същевременно напомни, че ситуацията в САЩ е различна.
На въпрос дали самият той би извършил брак между еднополови двойки, той отговори: „Не, разбира се. Църковен брак (венчание) не можем да отслужим. Такова е учението на Църквата ни“ (тук).
Срещата между архиепископ Йероним и архиепископ Елпидофор: четем и учим едно и също Евангелие
Днес сутринта на 25 януари се състоя среща между архиепископа на Гръцката църква Йероним и Американския архиепископ Елпидофор. На нея архиепископ Йероним подчерта, че „свободата за хората е много важно нещо и това трябва да се вземе под внимание от всички – и от Църквата, и от държавата. Нито Църквата трябва да има „готов меч“, нито държавата трябва да иска да налага ограничения върху което и да е пространство в нашата родина“.
Архиепископ Елпидофор добави: „Напълно съм съгласен с архиепископ Йероним във всичко, което той каза. Защото ние четем едно и също Евангелие, учим едно и също Евангелие и не може да има различно мнение по този въпрос“.
Отговаряйки на въпроса за кръщението, архиепископ Йероним подчерта: „Трябва да се върнем към традицията. Ако кръщението на децата се извършва в ранна възраст, това е защото в Църквата е създадено усещането, че детето расте в среда на християнски принципи. Следователно нямаше нужда от катехизация, защото това случва в тази среда. Сега, когато нещата се променят, ние не сме против децата. Ние обичаме и се грижим за децата повече от всеки друг. Църквата ще изчака тези деца да навършат определена възраст и когато пораснат и пожелаят да бъдат кръстени, ще бъдат кръстени”.
Архиепископ Елпидофор, отговаряйки на въпрос по същата тема, каза: „Нямам какво да добавя. Архиепископ Йероним каза всичко“.
––––
По материали от Flash.gr и Orthodox Times
Върху публикацята работиха Щелян Димов и Ренета Трифонова