Архиепископ Стефан и руският патриарх Кирил са разговаряли по телефона, съобщиха от Руската православна църква (тук).Основната тема на разговора е била стратегическото сътрудничество между МПЦ-ОА и Руската църква. Архиепископ Стефан е благодарил на патриарх Кирил за „каноничната автокефалия“ и е пожелал скоро да имат съвместна среща. Руският патриарх Кирил е обещал всестранна подкрепа за МПЦ-ОА и е помолил МПЦ-ОА да се моли за Руската църква в тези трудни времена, коментират от Религия.мк медийното внимание към Църквата на Р Северна Македония и официалното съобщение в сайта на РПЦ:
„Негово Блаженство изказа искрена благодарност от името на епископата, духовенството, монасите и миряните на Македонската православна църква – Охридска архиепископия за признаването на нейната канонична автокефалия от Руската православна църква. Негово Блаженство архиепископ Стефан благодари и за посещението в Северна Македония на висшата делегация на Московската патриаршия, оглавявана от председателя на Отдела за външни църковни връзки Волоколамски митрополит Антоний. За първи път в Лесновския манастир на празника на св. Гавриил Велицки бяха две църкви с голямо събрание на вярващите. Представителят на Македонската православна църква – Охридска архиепископия изказа искрена благодарност на Негово Светейшество патриарх Кирил за любовта и вниманието и изрази надежда, че скоро ще се срещне с него. На свой ред Негово Светейшество Патриархът на Москва и цяла Русия Кирил говори за любовта, която чедата на Руската православна църква традиционно изпитват към своите православни братя в Северна Македония и изрази дълбоко задоволство от възстановяването на нейното канонично общение с поместните православни църкви и придобиване на автокефален статут. Негово Светейшество патриархът увери събеседника си в непрекъснатата всестранна подкрепа на Московската патриаршия и го помоли да се моли за Руската православна църква в тези трудни времена“.
Македонският политик от „Македонски концепт“ Петър Богоевски коментира посещението на Волоколамския митрополит Антоний в МПЦ-ОА. Според изказването му, срещата на МПЦ-ОА с руската църковна делегация прилича на църковно-дипломатическа игра, която цели да предизвика Вселенска патриаршия да издаде по-бързо Томос за автокефалия. Ето какво казва той:
„1. MПЦ – OA е автокефална/суверенна църква и може да се среща с когото си поиска!
2. Руският натиск върху МПЦ-ОА може само да помогне и да мотивира Вселенската патриаршия да изпълни по-бързо дълга си към нас, а именно да връчи най-накрая Томоса, обещан за 2022 г.
3. Ако Вселенската патриаршия не изпълни обещанието си в най-кратък срок, рискува да натика МПЦ-ОА в т.нар. „Руски свят“, който не е желан от никого“ – заключава Богоевски.
Как чуждестранните прицърковни медии коментират посещението на руската църковна делегация:
Религия.мк: „Посещението на руската църковна делегация в Македония и активизирането на контактите между МПЦ-ОА и РПЦ предизвика голям отзвук сред църковната общественост. Почти всички църковни медии в региона анализират, че основната цел на това посещение е да се засили руското църковно влияние на Западните Балкани в борбата за надмощие в православния свят. От друга страна, анализатори от региона оценяват, че по този начин Руската църква позволява и проникване на руската външна политика в ситуацията на кървавата военна намеса на Москва в Украйна. Това, за което предупреждава църковната общественост в региона, е опасността Македонската православна църква да изпадне от позицията на окончателно спечелена битка за равноправна православна автокефална църква и да се превърне в инструмент на руските политически и църковни интереси“.
Orthodox Times в анализа на смисъла на изявленията на Московския патриарх и Охридския архиепископ пише, че изявлението на Московския патриарх Кирил не е изненадващо, тъй като в продължение на месеци той приветства „даването на автокефалия на Охридската архиепископия от Сръбската патриаршия“, явно пренебрегвайки факта, че правото да дава автокефалия принадлежи изключително – векове наред – на Вселенската патриаршия:
„Отношението на Охридския архиепископ Стефан, който през юни побърза да уточни, че „даването на Томос за автокефалия ще дойде от Вселенската патриаршия“, както и че в хода на Сръбската патриаршия да „даде автокефалия“, става дума за „официален документ, своеобразна препоръка, с която църквата ни се представя като готова и достойна да получи автокефалия“. Така той показа, че разбира, че ако има начин неговата църква да получи автокефалия, това е от Вселенската патриаршия и Вселенския патриарх Вартоломей. Самият Вселенски патриарх, по време на съслужението на Божествената литургия, която се състоя с архиепископ Стефан във Фенер на Петдесетница, го покани да се довери на Църквата-майка: „Вашият курс оттук нататък зависи единствено от собственото ви поведение и избори“, каза многозначително Вселенският патриарх, а Охридският архиепископ обеща, че „ще работим неуморно за нашия напредък и търпеливо ще чакаме този момент“. Сръбската църква, която отдавна е на страната на Руската църква, първа повдигна въпроса за Църквата на Северна Македония, като в началото на май обяви чрез своя йерарх, че Сръбската патриаршия изглежда готова да даде решение на проблема на Църквата на Северна Македония“, завършва анализа си Orthodox Times.
Fosfanariou.gr със заглавие „Волколамският митрополит Антоний с агресивен дневен ред в Северна Македония“ смята, че Руската църква продължава безстрашно с атаките си, сякаш няма война:
„Украйна не ѝ стига, Африка не ѝ стига, иска и Охридска архиепископия и целия свят, ако може. В действителност Антоний Волоколамски – който не се различава от Иларион Волоколамски в политиката, защото служат на едни и същи експанзионистични цели – отиде в Северна Македония, за да повлияе и убеди архиепископ Стефан и епископите на Охридската архиепископия да не признават автокефалията на ПЦУ и да приеме Томос за автокефалия, предоставен от Сръбската църква като каноничен и валиден. Вселенската патриаршия е приела Охридската архиепископия в еклисиологичната общност, но не й е дала автокефалия. Разбираемо е, че автокефалия не може да бъде предоставена на църква, която не признава автокефалната църква, която я предшества, в случая – Църквата на Украйна (ПЦУ). Така Москва, искайки окончателно да раздели православния свят, използва съседната Сръбската църква като троянски кон, особено по въпроса за Охридската архиепископия. Също така настояването на Москва за името на църквата (Македонска православна църква – Охридска архиепископия), както прави Сръбската църква (по същия провокативен начин), се тълкува от анализаторите като поредната провокация към Фенер и Атина, но и предвестник на действията на Кирил Московски след края на войната. Във вътрешността на Северна Македония посещението на Антоний Волоколамски предизвиква реакции, тъй като в разгара на войната всички виждат, че Москва води заплашителна политика без граници към всички, опитвайки се да наложи своите правила“, пише в своя анализ Fosfanariou.gr