Трета беседа • Литургията – тайнство на Царството Божие
Литургията – и това е нейното чудесно дело – е дадена да обхване целия свят и да го доведе до общността на Божието семейство, но в ядрото си тя е само за църковните хора, само за онези, които са вече членове на Църквата, и затова оглашените, подготвяните за Кръщение, в дадения момент са отпращани от храма: „Оглашени, излезте”, защото вече не трябва да остават тук. Свети Симеон Нови Богослов обръща внимание (чак в ХІ век) на едно от изреченията на Христос, което не е записано в Евангелията (а такива има няколко, записани в Деяния на светите апостоли, това са т.нар. Христови слова (λόγια), които са помнени или устно пренесени като Христови) и което гласи: „Моите тайни са за Мене и за Моите” – това е слово на Господа, което е останало устно.
Тук „Моите тайни са за Мене и за Моите” означава: тук на земята Литургията е тайнство на Царството Божие и в него ще влязат тези, които имат достойна одежда, както казва Евангелието (срв. Мат. 22:11), т.е. тези, които са призвани на Вечерята и които са се отзовали, но и които са облечени така, че да могат да участват в Господнята Вечеря.
Тази Вечеря на земята е божествената Литургия и затова Литургията е последният знак, върховното значение на нашата принадлежност към Христа, към Неговата Църква, към Неговата общност, към Неговото братство и семейство, към Неговото Тяло и стадо, към Неговия дом, в който Той е Основата, а вярващите са живите камъни, съградени върху Него; те са като присадки на Него – питомната Маслина, като присадени пръчки на Него – Лозата. Различни са евангелските образи на Църквата, т.е. на отношенията на верните с Христос, и тази реалност на близост, на интимност, на единение се проявява от светата Литургия, като върхова точка, център, сърце на Църквата.
За римокатолиците Литургията е средство за приобщаване към папата, защото тяхното главно единство е в папата, в признаването на неговата върховна власт, докато при нас единството е в светата Литургия, всичко останало извира от нея и се влива в нея: служението и признаването на йерархията и на порядъка и на подчинеността на йерархията е само за да можем да се причастим в общението на Литургията. Всичко това е обединено и подчинено на Литургията. Няма по-голям знак и израз на единството от участието и причастието в божествената Евхаристия=Литургия. Затова Литургията е всеобхватна, съборно-католична Тайна и Реалност на Църквата Христова, но тя е това, защото е видим акт, действие, събрание, свещенодействие – на всички нас, кръстените в името на Света Троица и събрани около Христос чрез Светия Дух, от Него вдъхновени и с Христос причастявани, и по волята и благоволението пред лицето на Бога Отца. Литургията е видим, жив образ на Тялото Христово, на Христовото Домостроителство, на цялото Му дело, което Той е извършил и върши, което извършва и действа за нас. Литургията е присъствието на Христос между нас във всички дни до свършека на света (срв. Мат. 28:20). За всичко това прекрасно говори св. Максим Изповедник в своята „Мистагогия”, за която вече споменах, или например малко по-късно св. Николай Кавасила в „Тълкувание на Литургията”.1Кратко обяснение на лектора: Св. Николай Кавасила е „византийски богослов от ХІV в., който, изглежда, е бил мирянин (чичо му е бил епископ), най-вероятно е бил мирянин или монах, макар че, ако се съди от познаването му на светата Литургия, може и да е бил свещенослужител; тогава са се събирали в Солун на кръжоци за духовни, богословски разговори и поучения; това е било по времето на исихазма. Тогава Кавасила намира за удачно да напише „За живота в Христос” и след това „Тълкувание на светата Литургия”, всяко от тях в отделна книга”.
В началото на нашия век св. Йоан Кронщадски записвал след Литургия своите благодатни преживявания, своите литургични наблюдения и мисли, своите благодатни състояния, а той е бил голям литург. И след много такива не просто тълкувания, а доближавания до самото тайнство, той се опитва да изрази небесно- земното тайнство на Литургията. В наше време отец Александър Шмеман пише чудесната си книга „Евхаристията”, а разбира се, има и други тълкуватели на светата Литургия. Това, което е важно за всички тях, е, че цялата Литургия е видим жив образ, миналия път казах пред-ставление, но още по-добре и по-точно е да се каже тайнство, мистагогия, свещенодействие, Христова Прагматия (св. Ириней), която се развива и се случва пред нас във вид на „пред-ставление”, на драма=действие=събитие на оприсъствяване на тайната Христова, не като театрално „представление”, предназначено да се гледа от другите, а за да бъдем въведени в нея ние, които сме и участници, и съслужители на тази „драматургия”=светотайнствено, светодуховно случване на Христовото Домостроителство на нашето спасение, благодатно богослужебно пред-ставяне, представяне и общение, тук и сега, на Самия Въплътен, Разпнат и Възкръснал Господ, с Неговото Дело и Тяло, с Неговия народ, оприсъствяване на цялото Домостроителство на Света Троица, извършено от Христос, със силата на Духа Утешителя. Затова и Хомяков (през ХІХ в.) може да каже, че Църквата разбира само този, който разбира Литургията, и където няма Литургия – няма Църква, няма спасение, нито вечен живот.
Това са факти, които извират от Тайната вечеря Христова, от Евангелието на Христос, когато Той казва: „Който не се причастява с Моето Тяло и Моята Кръв, няма живот в себе си и няма възкресение – няма участие с Мене=в Мене” (срв. Иоан 6:53–54; 13:8). В Посланието до коринтяни (гл. 10–14) апостол Павел казва, че всички, които се причастяват в Евхаристията с Хляба и Чашата Христови, са едно и също Тяло Христово: народът, събран на едно място, като Общност, съставена от човеци, които вярват в Христос и са запечатани с Духа на Бога Отца; всички те са „едно тяло, един Дух, един Господ, една Вяра, едно Кръщение – един Хляб, едно тяло сме многото, защото всички се причастяваме от Единия Хляб на Живота, Който е слязъл от небето” (срв. Еф. 4:4–5; 1 Кор. 10:16–17; Иоан 6:51).
Това в известен смисъл може да изглежда като символичен образ, но това е богочовешката реалност на Църквата на Въплътения Христос, тъй като това Тяло, ние като членове на Тялото Христово, ние, вярващите, се причастяваме с един Хляб, който е Тялото Христово, и пием от една Чаша, която е Кръвта Христова, и така всички ние ставаме едно Тяло Христово и едно Тяло в Христос, ставаме в действителност едно с Христос и помежду си, както казва и свидетелства Църквата чрез опита на апостолите и на светите отци. И при това всички оставаме личности, не една, а безброй много личности, защото целта на Бога в Църквата не е деперсонализацията на личността, а общността на богообразни личности по образа на Света Троица, където Трите Личности са всички в една жива неразделна Общност и всяка от Тях е пълна личност, и отново всичките Три заедно конституират абсолютното единство и съвършенство на едното Божество. Следователно Литургията на земята е това – предусещане, предвкусване, предястие, нека така да кажем, на Царството Небесно, тя е Вечерята на Царството Небесно на земята.
—————-
Източник: Йеромонах Атанасий (Йевтич) “Беседи за Литургията”, изд. “Синтагма”, В. Търново, 2015.
Превод от сръбски език: доц. д-р Свилен Тутеков
Публикацията подготви: д-р Димитър Златев
—————–
Книгата е подготвена за печат и издадена от енорията на храм “Св. цар Борис” в гр. Сливен. За контакти и поръчки на страницата Ангелофания от хартия.
- 1Кратко обяснение на лектора: Св. Николай Кавасила е „византийски богослов от ХІV в., който, изглежда, е бил мирянин (чичо му е бил епископ), най-вероятно е бил мирянин или монах, макар че, ако се съди от познаването му на светата Литургия, може и да е бил свещенослужител; тогава са се събирали в Солун на кръжоци за духовни, богословски разговори и поучения; това е било по времето на исихазма. Тогава Кавасила намира за удачно да напише „За живота в Христос” и след това „Тълкувание на светата Литургия”, всяко от тях в отделна книга”.