Игумения Валентина Друмева
Според местното предание, името на село Дебели лаг, Радомирско произлиза от „дебела лака“ – плодородна земя. Поради тази природна даденост то е старо селище. Минало през изпитанията на робството. Жителите му били будни и с много крепка вяра. Над селото имало малка стара църквица, останка от древни светини, системно разорявани от поробителя. Там селяните отивали на празник да запалят свещ и да се помолят.
През 1876 г. вече в селото си построили храм „Света Петка“. Той е с малки прозорчета и ниска врата. Отнася мисълта едва ли не в Средновековието. Биели дървено клепало, а когато се снабдили с камбана, окачили я на едно дърво в църковния двор.
Атмосферата там е духовно завладяваща. Старото килийно училище в църковния двор, дало певци и свещеници на светата ни Църква, стои като верен страж на духа. Сега е без прозорци и врати, като скелет. Двуетажна сграда, то има две стаи на горния етаж и две килии на приземния. Там в робско време горял тихия пламък на духовно знание и топлел душите на учениците. Затова не само земята, но и духовността в Дебели лаг била плодородна.
След Освобождението, когато жаждата за просвета още повече се разпалила, килийното училище събирало всички деца от селото. Там, до стария храм на света Петка, училищният звънец зовял децата за духовно знание. Те се обучавали не само в наука, но и във вяра и християнско благочестие. Като се позамогнали жителите на това китно село, си построили ново просторно училище, а старото килийно останало досега като светъл спомен.
Помни се, че в него се приютил свещеник Кирил Манчев Димитров със семейството си. После си купил къща. Споменът за него е избледнял. Най-възрастният човек в селото Стефан Григоров, на 95 години, с бистра памет твърди, че отецът бил родом от село Егълница, съседно на Дебели лаг. Презвитера Зорка била от Дебели лаг.
Отецът дошъл млад. Приел свещенство малко преди 9-ти септември 1944 г. Имал три дъщери. Помнят се имената само на двете: Вена и Маргарита. Образован и „с много хубав глас“ той се отдал на ревностно служение на светия храм и на активна пастирска дейност.
Организирал ученически църковен хор „по източен напев“. Преподавал вероучение. Бил на вид „висок, строен, хубав човек“. За няколко години ревностно служение духовността израснала много и затова станал неудобен на атеистичните власти.
Жестокостта към него била голяма. От селото имало много партизани. Още с установяването на новата власт те решили да угасят духовната светлина, която пречела на техния атеистичен мрак.
Селяните сега разказват, че отец Кирил бил убит заедно с кмета и пъдаря. Гробът им не се знае. Предполагат, че е някъде в полето край селото. Всичко ставало тайно и подробности знаят само участниците. Но твърдението е всеобщо: „Една нощ, още след 9-ти септември, ги извели тримата на полето и там ги убили“. И официалните източници потвърждават тази истина. Отец Кирил бил съден от „народния съд“, в Радомир, но посмъртно. Негов обвинител станал Мирчо Ташков.
Практиката да се съдят убити хора тогава била известна. Преследвала се целта да се отнеме имотът на убития и да се наложи глоба на семейството. Така станало и с отец Кирил. Когато бил в гроба, те го осъдили и отнели къщата му. Презвитерата и децата били принудени, навярно интернирани, да напуснат селото. „Пръснаха се“ – казват селяните и изгубили следите им.
Никой от запитаните не отговоря на въпроса каква вина е била определена на отеца, за да бъде убит. Още се стесняват да говорят за това. Най-възрастният човек в селото отказа да говори. После се разбра, че бил в „новата управа“. На всички въпроси избягваше да отговаря. „Питайте политиците!“ – казваше само.
Стана ясно, че въпросът е политически. А отецът не се занимавал с политика, но пострадал като представител на вярата Христова. Отговорите на запитания звучаха извинително. Ясно е, че той осъзнава безумието. Искаше да каже, че такова е било нареждането. Най-накрая каза: „Съдиха го, убиха го. Питайте политиците!“, и повече нищо. В резултат на обезверяването, доброто в хората намаляло. Малкото останали жители живеят в някаква особена потиснатост. Страхуват се от всеки и от всичко.
И единствената здрава опора останала пак църквата. Сега тя е ремонтирана, обновена, поддържана чисто. А в двора недалеч от килийното училище е изградена нова висока камбанария. Не угаснала искрата, запалена от първите духовни будители в селото.
А полуразрушеното килийно училище напомня за далечното светло минало. Сградата е неугледна, но тя приковава духа като храм. Може би още, защото в нея е живял един свещеномъченик.
Духовната дебела лака в Дебели Лаг, родила светец, пострадал мъченически само защото е изповядвал вярата Христова. Спомени, и тъжни, и утешителни за вярващото сърце…
По спомени на съвременниците на отец Кирил Люба Станимирова Ангелова и Стефан Григоров Данчев, предадени лично на 29 август 2009 г.
Използвани материали: Спас Райкин, Проблеми пред българската емиграция в чужбина. Проблеми на Българската Православна Църква. С. 1993, с. 22-23.
Източник: „Български свещеници пострадали за вярата в най-ново време”, Том 8