Игумения Валентина Друмева
Роден е на 16 август 1902 г. в село Забел, Трънско. Завършил духовното си образование и се задомил за Гюна от съседното село Зелениград. Имали три деца: Николина, Любчо и Стефчо. Мариела е дъщеря на Любчо и внучка на отец Борис. Тя е съхранила документи за дядо си, когото не познава, но дълбоко се вълнува, когато разказва това, което е слушала за него.
След ръкоположението отец Борис служил в родното си село Забел. После се преселил в село Църква, Пернишко, което сега е квартал на Перник. Там служил като енорийски свещеник до 1944 г., когато бил жестоко убит.
Като се установил там на енорийско служение, той си купил малка къща, в която сега живее правнучката му Румяна, дъщеря на Мариела. Тя много се зарадва, когато разбра, че се интересуваме от съдбата на нейния прадядо свещеник. В семейната среда много била слушала за него като достоен служител на Църквата. Бил уважаван от всички в селото. Веднага ни свърза е майка си, която е голямо вълнение ни разказа това, което е слушала от майка си и от баба си – презвитерата.
В домашния архив се пази един нотариален акт № 42 от 1942 г. за закупуване на една нива от 10, 2 декара от Витан Цветанов Шошоров в местността Гложге. Отец Борис се погрижил да осигури покрив и препитание на семейството си, за да се отдаде всецяло на духовното си служение.
Той бил: „много добър и състрадателен човек“. Помагал на бедните. Не делял хората според идейните и партийните им пристрастия. Когато се появило партизанското движение, не се страхувал да дава храна на партизаните. За него това било обикновено християнско милосърдие, независимо че не споделял техните идеи.
Защитавал ги пред властите, жалел живота на младите хора, увлечени в идеята да търсят социална правда без Бога. Със застъпничеството си смятал, че ще им въздейства да отрезвеят, защото доброто между хората идва, когато душите са пропити от християнските добродетели. Ненавиждал вътрешната борба на брат срещу брата и страдал.
В Живкова махала имало между партизаните една жена. Той много я жалел. Искал да й помогне да разбере, че тя като жена е призвана да дава живот, а не да го отнема с оръжие. Пращал й храна, увещавал я, но тя не се вразумила.
На 9 септември 1944 г. всичките му добрини се забравили. Стихията при утвърждаването на „народната власт“, помела спомена за състраданието, което отецът проявявал към всички. Дошло нареждането да се „чисти интелигенцията“. Това засегнало най-интелигентния човек в селото – свещенослужителя.
В края на септември една нощ късно в дома на отеца дошъл партизанинът Викенти и го повикал. Домашните не се разтревожили, защото отец Борис го закрилял много пъти и дори го избавил от смърт. При това те били съседи. Той се държал като приятел на свещеническото семейство. Но моралът му бил нисък, бързо изменил на верността си.
В това неспокойно време презвитерата останала сама с трите си деца. Мислела, че отецът е в сигурни ръце и нищо лошо не очаквала да му се случи. Но повече не го видяла. Той „изчезнал безследно“ като много негови събратя, достойни служители на Божия олтар.
После се разбрало, че заедно с други арестувани от селото бил натоварен на камион през нощта. Отвели ги в неизвестна посока. „Оттогава ни вест, ни кост от дядо“ – казва през сълзи Мариела.
Убийството не станало непосредствено след 9-ти септември. Отецът нямал никакви политически прояви спрямо новата власт. Затова той и всички селяни били спокойни, че нищо няма да му се случи, въпреки че започнало да се разчува за избити свещеници наоколо. После, в края на септември, дошло нареждането. Според изискванията трябвало да бъде включен и той в числото на „виновните“. Тревогата в дома била голяма. Плач и неизразима скръб покрила този тих дом, където преди това се принасяли топли молитви и се водели духовни беседи. Отецът бил изряден като свещенослужител, проповедник и изповедник.
Цялото село посърнало. Синът му Любчо, тогава ученик в гимназията, утешавал майка си, че ще направи всичко възможно да издири скъпия си баща. Той не допускал, че е убит, защото знаел, че не се убиват добри хора.
Тръгнал да го издирва. Питал навсякъде, но никой не му давал отговор. След като истината се разбрала вече, някои от тези, които взели участие в злодеянието, отговорили, че това станало „по разпореждане отгоре“. Така „измили“ ръцете си от кръвта на отец Борис по пилатовски.
Никак не било трудно да се разбере кой бил главният разпоредител, когато се съставял списъкът за тези, които трябвало да изчезнат. Нямало съмнение, че това бил Викенти, който като бивш партизанин заемал първо място в новото управление и неговият глас бил решаващ.
Презвитерата после избягвала да го среща и да разговаря с него, въпреки че той общувал като „невинен“ с хората от селото. При това те били съседи и неизбежно често се виждали. Срещата с него наново отваряла раната в душата на близките на отеца.
Относно мястото на убиването му започнали да се разнасят различни слухове. Несъмнено станало, че той и другите били убити извън селото и погребани в общ гроб някъде в Радомирско. Работата била тайна и ставала в мрака на нощта.
Мъката на презвитерата и децата била много голяма. Те не знаели гроба на отеца, за да изплачат скръбта си по него и да се утешат. Желанието им да се открие и най-малката следа останало в тях завинаги.
След 1989 г. Любчо бил вече покойник. Синът на отеца – Стефчо, който бил на 15 години, когато загинал баща му, решил да потърси поне неговия смъртния акт. Не успял. Делата били беззаконни.
Той помнел разговорите с брат си Любчо, който искал да открие нещо за смъртта на баща си и решил да го стори сега, когато вече можело. Децата на отец Борис много страдали като деца на „безследно изчезнал“ свещеник. Не им давали бележки да следват и тримата завършили само средно образование. И в работата им пречели. Страдали дори и братовчедите им.
Но, когато вече можело, Стефчо решил да потърси смъртния акт. Запазена е исковата му молба до Районния съд в Перник. Ще предадем тази молба по запазен препис, защото тя разкрива документално донякъде истината.
Подадена е от Стефчо Борисов Цветков от село Студена, община гр. Перник, Софийска област. Против община гр. Перник, кметство кв. Църква. Адвокат е Петко Грозев от Перник.
„Иск по чл. 443 от ГПК
Господа съдии,
Баща ми Борис Цветков Тодоров – бивш жител на с. Църква, община гр. Перник, Софийска област, безследно изчезва на 30 септември 1944 година, след като е арестуван от дома му. Оттогава и до днес нямаме никакво известие от него. Впоследствие научихме, че е убит без съд и присъда.
Негови наследници сме: … (следват имената)
Баща ни е изчезнал при следните обстоятелства. На 30 септември 1944 год. около 22,30 часа е арестуван от къщи от лицето Викенти Лозанов Чаушки и оттогава нямаме никакво известие. Баща ни беше свещеник и уважаван човек и последното му местожителство и местоживеене бе с. Църква, Софийска област.
Акт за смъртта му не е съставен.
Моля на основание чл. 443 и следващите от ГПК, след като се убедите в основателността на изнесените в молбата ни обстоятелства, да постановите решение, с което да обявите отсъствието и смъртта на баща ми Борис Цветков Тодоров на 30 септември 1944 година и изпратите препис от решението на община гр. Перник кв. Църква за съставяне акт за смъртта му.
ДОКАЗАТЕЛСТВА:
Представям и молим да приемете като доказателства Удостоверение № 575/10.11.1992 г. на община гр. Перник кв. Църква.
Моля да бъдат допуснати, призовани и разпитани, като свидетели лицата: (следват имената)
Настоящата предавам с препис за ответната страна.
4 декември 1992 г. гр. Перник.
С уважение: (подпис)“.
Мариела Любчова поясни, че свидетелят Дончо Черногоров бил син на един от убитите заедно с баща й. А Иван Живков бил съсед на свещеническото семейство. Той бил партиец и председател на ТКЗС.
Викенти не се издигнал в управляващите кръгове на „народната власт“. Той бил посредствен човек с ограничени умствени способности. Останал да управлява в селото, но селяните не го обичали. Всички знаели истината за неговото предателство, а вероятно и участие в убийството на свещеника.
Възмездието го постигнало още тука. Синът му получил психическо разстройство и починал млад. А Викенти заболял от тежка болест. Останал на легло дълги години. Умрял в големи мъки. В страданието дано да е отрезвял за големия грях, който е сторил, и да се е разкаял.
А отец Борис от село Църква сега тържествува в небесната Църква като мъченик за вярата Христова.
По спомени и документи, предадени от Мариела Любчова Петрова. Перник – 8, кв. Църква, ул. „Паисий Хилендарски“ № 4, предадени в дома й на 1 септември 2009 г.
Източник: „Български свещеници пострадали за вярата в най ново време”, Том 8