Игумения Валентина Друмева
Заселването с българи на село Славяново* започнало през 1882 г. Дошли балканджии от Тревненско, Габровско и Еленско. Наименували го село Борисово на името на княз Борис, по-късно цар на България, роден през 1892 г. Новото си име получило след узаконяване на атеистичната власт у нас. Църквата „Свети Иван Рилски“ е построена през 1901 г.
Първият свещеник е отец Димитър Иванов Гатев от село Стралджа. Той служил до 1921 г. След него се помни свещеник Иван Нанков, родом от село Кардам, Търговищко. Назначаването му през 1939 г. станало чрез избор, защото се явили и други кандидати.
Участие в избора взели и няколко души, които били членове на комунистическата партия. Това направили преднамерено. Искали да спечелят доверието на новия свещеник и да го направят свещеник от нов тип, който няма да гради, а ще руши духовността в селото. Излъгали се.
След въдворяването на отец Иван те започнали да го съветват да не ръси из селото, както е прието по църковния канон. А младият свещеник, който завършил с отличие Пловдивската духовна семинария, ръкоположен от Русенския митрополит Михаил, знаел смисъла и необходимостта от църковните тайнства.
Той не се повлиял и продължил да поръсва със светена вода на Богоявление и добросъвестно да служи в светия храм. Нито се страхувал, нито се чувствал задължен да изпълнява волята на своите избиратели атеисти.
Живеел първоначално на квартира у Никола Петров Колев, който бил чужд на новите партийни пристрастия. Младият свещеник знаел с кого да дружи и кого да отбягва, пазейки чиста съвестта си.
По мнението на негови съвременници, той бил: „умен, красноречив и много музикален“. Развил само за пет години, до политическата промяна, широка и много плодот- ворна духовна дейност. Бил среден на ръст и много „приличен на вид“. Извършвал богослуженията „тържествено и много съдържателно“. Окачествявали го като „класик“ в работата си, което значи, че бил много ревностен, а служението му – образцово.
Учител по литература в селото бил Любен Балкански, който също завършил семинария. Той много помагал на отец Иван. Ръководел църковния хор. А християнското братство при храма под ръководството на ревностния свещеник развило широка просветна и благотворителна дейност.
Отецът не преподавал вероучение в училището, защото тогава то било редовен предмет в учебната програма и имало учител. Той обаче от своя страна се стараел да обогатява допълнително знанията на учениците с отделни проповеди.
Ако не всяка неделя, то през неделя бил готов с беседа на „православно-нравствена основа“. Изнасял беседи и в старото читалище за младежите.
Атеистите в селото се дразнели и започнали да противодействат, като развивали „подривна дейност“. Присъствали на беседите му и искали да го провалят, но не успявали.
В историята на партийния живот в селото Кръстю Петров писал, че местните атеисти сривали дейността на попа, което не е истина. Мария Николова Тодорова, дългогодишен читалищен деец в селото, разказва, че тогава била ученичка в гимназията и присъствала на беседите на отеца.
Твърди, че съвсем не бил „сриван“ от младите атеисти в селото, защото те не били образовани. Нарича ги „момчетии“, които твърдели само, че няма Бог, и нито дума повече не можели да прибавят към това.
Опитвали се да спорят с отеца студенти, но не можели да го оборят. Имало куриозни случаи. Веднъж, като свършила беседата на отеца, той дал възможност на слушателите да задават въпроси. Средношколци, надъхани с новите идеи, застанали в салона най-отзад. Между тях бил един лекар, а до него учител, който след промяната се издигнал до Президиума на Народното събрание. Това било основното ядро на атеистите в селото.
Докторът взел думата и самоуверено заявил: „Аз не знам кога е роден вашият Христос“. С това издал пълното си невежество по духовните въпроси. Обикновени селяни възразили: „Докторе, не си ли чувал, че летоброенето започва от Христа?“.
Средношколците разбрали, че атеистите губят позиция и започнали един по един да напускат салона. Страхували се, че ако бъдат запитани, не ще могат да обосноват неверието си. Силен бил отец Иван, защото бил „рядко начетен свещеник“ и проповядвал истината за Бога, която е необорима.
Той се стараел непрекъснато да увеличава знанията си. Като си построил къща, отделил една стая, в която уредил богата библиотека. На източната стена имало красив иконостас с постоянно горящо кандило. Там извършвал уединен молитвеното си правило.
Той сътрудничел и в периодичния печат със статии в защита на православната вяра. С политика не се занимавал, но противниците му от невежество казвали, че пише против комунистите. Всичко се свеждало до това, че той оборвал атеизма, който е в основата на тяхната идеология.
В същото време атеистите пишели не толкова против вярата, защото не можели да кажат нищо смислено, а направо против отец Иван. Като не можели да оборят неговите богословски разсъждения, те можели да се борят срещу самия свещеник.
Почувствали се „победители“ най-после след узаконяването с държавната власт на атеизма. Още на 10 септември 1944 г. отец Иван бил арестуван заедно с един търговец и бирника на общината.
Двамата арестувани членували в демократичния сговор на Андрей Ляпчев, а отец Иван бил виновен единствено за това, че защитавал с перо и слово вярата Христова.
Тримата арестувани стояли в мазето на селската община до 6 октомври 1944 г., близо месец. Там били подложени на много издевателства, а свещеникът – на подигравки. Със силата на оръжието най-после го „победили“.
Местните властници искали непременно да ги премахнат, но не набирали смелост. Тогава по нареждане „отгоре“ дошли двама души от съседното село Медовина, за да ги „ликвидират“.
Мария е очевидец на това, което се случило вън от подземието. Тя простирала изпрани дрехи на двора. Портата била заключена. Времето било неспокойно, особено след арестуването на тримата.
Един мъж я извивал и й казал да повика Бакалови, за да дадат шубата на арестувания. В дома обаче нямало никой. Като излязла на улицата, видяла, че арестуваните не били отправени към Попово, както се очаквало, защото там бил милиционерският участък, а към дома на отец Иван.
Поискали връхна дреха на отеца. Странно звучи, че се грижели за здравето на арестуваните, защото вече започнали есенните застудявания. Презвитера Дешка подала дрехата. Тъжна била последната й среща с отеца. Разменили само погледи и толкова. Всичко било ясно.
Откарали ги към Попово. Мария побързала да се прибере. Изкачила се на тавана и оттам видяла как двамата мъже от Медовина водели тримата арестувани като престъпници. Свещеникът бил с расо.
По-нататък очевидец на събитията станал Йордан Захариев от село Бенковски, Търговищко. Към залез-слънце петимата пристигнали в селото пеш. В центъра се събрали любопитни хора. Въоръжените мъже ги заставили да се приберат по домовете си. Вкарали виновните в мазето на училището.
Там им бил нанесен жесток побой до „изнемогване“. Арестуваните не били вече в състояние да вървят. Натоварили ги на една каруца и по прашния селски път ги откарали в гората. Спрели в местността Кюмюрджи гьол. Там през нощта ги убили.
Под булото на нощния мрак, Йордан Захариев имал смелостта да ги проследи. Не се чули изстрели. Те били убити с кирки и лопати, за да не се вдигне шум и да се компрометира новата власт. А такава смърт е мъчителна и жестока. Заровили ги набързо и тримата в един гроб. Понеже гробът бил плитък, част от расото на отец Иван останало да се вижда отгоре.
Очевидецът разказал какво е видял на свои близки. Но постепенно се разчуло и някои хора отишли да видят. За това узнала и Мария, която разказала на съпруга си, който бил по професия ветеринарен лекар, но се занимавал и с ловджийство. Той също бил чул това от ловджии и решил сам да провери, въпреки че сметнал разказваното за слухове.
Излязъл на лов и нарочно посетил посоченото място.
Видял на запад от черния път през гората празен гроб. Понеже се разкрило злодеянието, убитите били извадени оттам и погребани тайно в друго землище, което сега остава неизвестно.
Гонението не спряло дотук. Започнало преследването на презвитерата. Деца нямали. Заставили я да напусне къщата. Отишла в Кардам, откъдето била родом. Работела после като шивачка в Русе. Майката на отец Иван имала там брат и той я приютил на първо време, за да бъде по-далече от убийците на отеца.
После от Русенската митрополия се погрижили да й намерят квартира. Всеки месец й отпускали парична помощ. Преживявала много бедно. Благочестиви християнки от Славяново й изпращали колети. В това благородно дело участва и сестрата на Мария.
Майката на отеца баба Цанковица не повярвала цял живот, че синът й е убит. Разказвала, че всяка вечер чувала стъпки по стълбите и го чакала да се върне. Жалели я добрите хора в селото.
След години къщата на отеца била отнета и съборена, за да се освободял теренът при благоустройството на селото. Майката на отеца умряла в старческия дом в Русе. Тя имала само един син, който изучила за свещеник и много се гордеела с него.
Мария е свидетелка на събарянето на къщата. С багер тя била набързо превърната в купчина пръст и камъни. Покъщнината не била прибрана своевременно от старата жена. Така се случило, че на върха на купчината се виждал големият портрет на отеца. Всички го гледали, спомняли си миналото, но никой не посмял да се покачи да го вземе. Опасно било да се показва приятелство с духовни лица, дори покойници. Единственото, което можели да направят, било да посетят майката на отеца в старческия дом и да чуят, че тя все още го чака да се върне.
Има подозрения кои са убийците на отец Иван. Съпругът на Мария Борис като ветеринарен лекар завеждал и село Медовина. Един ден дошъл при него един селянин на име Иван. Направило впечатление на доктора, че той е с шапката на Бакалов.
Позволил си да му каже: „Иване, не носи шапката на Бакалов!“. Той отговорил: „Ама личи ли, докторе?“. Отговорът бил: „Щом я познах, значи че личи. Махни и пръстена. Той също е на Бакалов. На тебе не ти прилича“. Медовичани разказвали, че Иван в последните години от живота си полудял. Мария добавя към този печален факт: „Законът на съвестта е по-строг от всички държавни закони!“.
Атеизмът цъфтял и връзвал горчиви плодове в душите на младите обезверени хора. Атеистичната пропаганда била усилена. Искала да сломи естествения устрем на човека към Бога. Библиотекарка в читалището дълги години, Мария разказва тъжни случки.
Учител по литература в гимназията в Попово завеждал атеистичната пропаганда. Той организирал в Славяново атеистично събрание. Прочел си доклада в салона на читалището, който бил пълен с „напредничави“ хора. Дошъл редът за изказвания. Станал известен селски активист, който се опитвал да говори разпалено, повече с ръкомахания, защото речникът му бил ограничен. Употребил силни думи против вярата в Бога. Като не намирал повече какво да каже, решил да завърши с лозунг, както тогава било прието по тържествените събрания. Гръмко, патетично извикал: „Другари, на борба против атеизма!“.
Получило се неудобно положение. Водещият, за да заглади случилото се, казал, че селяните трябва повече да четат. Необходима била сериозна атеистична просвета. Събранието било закрито, но в съзнанието на слушателите дълго звучал лозунгът на селския активист.
Борбата против атеизма е непрестанна. Тя обаче е невидима и се извършва в душите на хората. Всеки мислещ човек си задава сложните въпроси за смисъла на земния живот, който е краткотраен.
Тези въпроси сами се налагат, защото човекът по природа жадува за безсмъртие, което атеистите отричат. Той копнее за отвъдната вечност при Бога.
А там отец Иван е увенчан с венеца на свещено мъченичество за вярата Христова.
В списъците за пострадалите свещеници се сочат понякога старите имена на селищата. За отец Иван Нанков е посочено старото име на Славяново. Тази посочка ни отведе в село Борисово, Русенско. Там е бил свещеник през интересуващия ни период отец Стефан поп Цветков. Той не е ходил по затвори и лагери, но като всички свои събратя е страдал.
Храмът в селото сега е ремонтиран, чист и подреден. Но в атеистичното време Иван Питкин искал да прави църквата „Свети Архангел Михаил“ конюшня. Възмутените селяните намират, че възмездието го стигнало още тук.
Умряла съпругата му Дана. Двете му дъщери Мария и Христина го изоставили. Той се отчаял и се обесил.
Споменът за неговата трагична съдба разказа Рада Савова Стоянова – клисарка в храма.
По спомени и материали на Мария Николова Тодорова, село Славяново. Предадени на 9 август 2009 г.
Източник: “Български свещеници пострадали за вярата в най-ново време”, том 7
* Става дума за с. Славяново, окръг Търговище, Русенска епархия (бел. ред).