Игумения Валентина Друмева
Църквата „Свети Иван Рилски“ в село Негованци е стара, строена през 1868 г. със султански ферман. През 1870 г. я осветили. Първите свещеници в нея били от селото: баща – отец Иван Петрунов, и син отец Йордан поп Иванов Петрунов. Старият свещеник починал през 1925 г. на 75 години. Заместил го отец Стефан от Кортен. След него поел енорията отец Йордан.
Досега в селото всички помнят отец Йордан с добро. На снимката от погребението на баща му е до ковчега – с леко прошарена коса и с голяма брада. Има много благороден и представителен вид. През 1944 г., когато пострадал, бил на около 70 години, което показва, че е роден в турско време към 1874 г.
Израснал в свещеническо семейство и получил добро духовно възпитание. Завършил семинария в трудните следосвобожденски години. Къде е учил по-нататък, не знаем, но бил високо образован и представителен човек.
Неслучайно бил преместен в София и станал полкови свещеник. Назначили го и за изповедник в Централния софийски затвор. Такава трудна задача в онова бурно време не всеки можел да изпълнява с успех.
От дете свързан с красивата селска природа, той обичал често да се завръща в родното село при близките си. На северния край на селото имали нива. Сеели зеленчуци, дини. Имало овошки и лозе. Там отивал да се отморява и да остава в уединение и размисли. Натоварен бил с греховете на затворниците, криминални и политически.
С добри съвети спасил много объркани души, повлияни от новите атеистични идеи. Тази негова дейност издигнала още повече доброто му име сред селяните. Чистосърдечни, те благоговеели, когато минавал по улиците.
Имало няколко буйни момчета от селото, които вършели пакости. Те не само крадели плодове от нивата на отеца, но чупели клони, скубели лозите, берели неузрели плодове и ги хвърляли. Повлияни от местните ремсисти, те пакостели на свещеника и това се смятало за героизъм.
Отец Йордан ги съветвал отечески, но те не се вразумявали. Принудил се да заяви в общината, защото селяните „вдигнали ръце“ от тях. Повикали ги и им потърсили отговорност.
Когато дошъл 9-ти септември отецът се оказал в селото. Имало партизани и ятаци, но никой не посмял да посегне на отеца, пред когото благоговеели селяните.
Но времето било сложно. Пуснали „отгоре“ жестоки „ударни групи“. Те сновели по селата и утвърждавали новата власт със силата на оръжието. Предвиждало се, че в малките села хората се познават и са свързани с родствени връзки, и затова трудно могат да посегнат на живота на своите. А трябвало да се изчисти полето за работа на новата власт от „вражески елементи“, които били интелигенцията на селището.
Такава ударна група минала и през Негованци. Наредено било на новите управници да разчистят селото от старата интелигенция. Според броя на селяните се определял и броят на тези, които трябвало да бъдат премахнати. Подбудител да бъде набелязан отец Йордан станал активният ятак на партизаните Асен Иванов Соколчев. Нареждането да бъде убит издал Любомир Йорданов. За тази „изключителна заслуга“ към новата власт той бил избран за първия кмет на селото.
Любомир посочил за премахване и съседа си Атанас Тонев. И една нощ Атанас и отец Йордан били арестувани. Но никой от новите властници не се наемал да ги убие. Те никога не били убивали хора. При това свещеникът бил възрастен, едър и представителен човек.
Намерили изход от затрудненото положение. След като били жестоко свещеника, той отпаднал физически. Трябвало да се премахне до сутринта, за да не гледат селяните до какво положение са го докарали.
С тази задача натоварили Никифор Савов Храстов – младеж, бивш партизанин. В това време бил на седянка. Белели царевица до късно. Казали му, но той също не се решил. Не възразил, защото времето било бурно и можело да има нежелани последици. Възмутил се, че убиват невинни хора.
Явил се и като видял тягостната картина на измъчените „народни врагове“, си послужил с хитрост. Казал, че автоматът му засякъл и не може да стреля. После разказвал на братовчед си Методи Крумов, че му идвало да насочи автомата към извършителите на това позорно дело. Той излязъл в планината да търси социална правда, а не да убива невинни хора.
Тези подробности, за които не се говорело на всеослушание, Методи Крумов ни разказва сега. Той бил роднина на партизанина, който поверително му ги казал. Доскоро Методи бил клисар и църковен настоятел на храма в селото.
Тогава Асен Соколов и Любомир Йорданов се сетили за момчетата пакостници. Повикали ги и с обещания ги подтикнали да убият свещеника. Цялото село знаело, че „имали настроение към него поради кражбите и злодеянията, които вършели“.
Без да му мислят, се съгласили. Имената на убийците се сочат до днес. Те са: Иван Богданов, Данаил Соколчев и Гергин Йорданов. Асен Соколчев бил чичо на Данаил. Той пожертвал племенника си, като го натоварил с греха на убийството, и то на духовно лице.
Тогава извели обречените на смърт на 2 км източно от селото. Убили ги жестоко и ги хвърлили в кладенеца, който се намирал там. Сутринта цялото село „изтръпнало“. Такова злодеяние не се помнело. Сега гробът им не може да се посочи.
На това място е построено летището. Мястото за целта било изравнено и никаква следа от кладенец и тленни останки не могат да се открият.
Младежите станали герои, но това не ги ощастливило. Всеки обвинявал подбудителите. Истината се знаела, въпреки че официално било обявено, че те са безследно изчезнали.
Някои предполагали, че е имало нареждане от София, защото отецът бил изповедник в затвора. Това е само догадка. Истината била, че трябвало да се премахне всеки представител на старата духовност, за да не пречи на новата бездуховност. А отец Йордан се отличавал с висока духовна култура.
Младо момче да убие свещеник в преклонна възраст, било безумие, но то се вършело тогава. За убийци се избирали млади, буйни и неуравновесени младежи, които всъщност убивали радостта в душите си.
Свещеник Иван Евтимов Алексиев от село Кленовик, Радомирско, разказа на 31.08.2009 г. още една подробност за отец Йордан от Негованци. След като го арестували, го затворили в една кочина, докато доведат другите двама, определени за смърт.
Откарали ги към село Жедна, като по пътя се подигравали с тях. Качвали се на гърбовете им и ги карали да ги носят. Един от тях дърпал брадата на отеца, като да води вързано добиче.
След като ги убили, не си направили труда да ги погребат, а ги хвърлили в близкия кладенец.
Възмездието идвало неизбежно и неумолимо. Всеки от тях сам знаел какво терзание на съвестта е изпитвал. За това не се говорело. Кошмарите в безсънните им нощи слагали печат върху лицата им. Няма нито един щастлив човек с такива „заслуги“.
В Негованци обаче се помни досега съдбата на Гергин Йорданов. Той заболял и получил два големи тумора на шията си. Заприличал на триглаво чудовище. Умрял в големи мъки. В това всеки видял наказание Божие. А Данаил останал в дома си сам, изоставен от близките си.
Като починал, нямало никой при него. Четири дни останал там. Когато го открили, повикали лекар. Той наредил незабавно да го погребат, защото започнал да се разлага. Имал двама синове, които работели в Перник и малко се сещали за самотния си баща.
И досега селяните жалят за убития свещеник. На въпроса за вината му отговарят: „Убиха го за една диня“. Това, разбира се, било претекст. Казаното обаче потвърждава истината, че е бил убит от посочените младежи.
След всичко дошъл духовният упадък и разорението на старата църква, за която предците им ходили чак в Цариград да издействат ферман за построяването й. Убили пастирът и стадото се разпръснало. Гонението било голямо. Не смеели селяните да прекрачат църковния праг, за да не ги сметнат за врагове на новата власт. Участта на убития свещеник ги плашела.
Стари хора отивали и се грижели за Божия дом, но те нямали сили. А младите безнаказано започнали да го поругават и ограбват. Били откраднати осем икони във възрожденски стил. Само едната от тях била открита.
На младите хора се давали специални характеристики, когато искали да продължат образованието си във висши учебни заведения. Едни загърбили храма, а други крадели и пакостели, за да имат добри характеристики.
Ако човек не знае трагичното минало на селото, сега би се удивил на благочестието на селяните в Негованци. Църквата, извисила ръст на главния площад, е ремонтирана скоро, с нова сграда. А в малкия парк на църковния двор има кът с иконата на свети Иван Рилски. Вярваща ръка се е погрижила да направи така, че всеки минаващ оттам да се сети да се помоли на Рилския Чудотворец.
Духовността бавно, но с дълбоко искрено чувство се възстановява, въпреки че младите хора остават далеч от църковния живот поради липса на просвета. Отец Йордан загинал мъченически на 27 септември 1944 г. и влязъл в числото на българските свещеномъченици, пострадали заради вярата в най-ново време. По неговите молитви и небесната закрила на свети Иван Рилски духовността в селото се възражда.
По спомени на Методи Крумов от село Негованци, Радомирско, предадени лично в дома му на 29 август 2009 г.
АМВР, ф. 1, о.1, а.е. 57, л. 110-111, л. 114.
Източник: „Български свещеници пострадали за вярата в най-ново време”, Том 8