Меню Затваряне

Немирният дух на зилотизма отново напомни за себе си в Мерданския манастир

От два дни тече скандал във Великотърноска епархия – монахиня Доротея, игуменка на Мерданския манастир „Св. 40 мъченици“ е напуснала обителта. Според някои източници, тя си е тръгнала сама, според други е изгонена и остава на улицата без дом и средства за препитание. Причината е конфликтът с новите монахини и послушници в манастира, изпратени преди две години от Великотърновския митрополит Григорий.

Според новата игуменка Серафима, монахиня Доротея прави спънки на новите монахини още от самото им пристигане в манастира. Възрастната монахиня отрича повече от обвиненията и казва, че е получила противоречиви сведения за новите монахини – някои от тях са сменили доста манастири, преди да дойдат в Мерданската св. обител.

Новите монахини са две – Серафима и Евфимия, има и две послушнички. Монахиня Серафима е била в Батошевския, Петропавловския и Присовския манастир, а преди това – в манастири в Русия, Узбекистан и Гърция. Старата игуменка Доротея твърди, че е подложена на тормоз и затруднение, особено след като монахиня Серафима е назначена от митрополит Григорий за „старша сестра“ на манастира.

На 19 август вечерта монахиня Доротея напуска обителта. Според монахиня Серафима и останалите монахини тя си е тръгнала съвсем доброволно и отишла да живее при свои роднини в село Козаревец. Версията на бившата игуменка е по-различна: „Ако не бях се махнала, щяха да ме убият!“ Тя разказва, че няколко дни по-рано тормозът над нея се засилил и ескалирал:

„Една вечер се чу трясък от нещо, все едно разбиваха, и четирите влязоха в стаята ми. Серафима каза, че ще забрани на хората от Мерданя да ми купуват лекарства и изведнъж ме хвана за ръката и ми изтръгна телефона. След това заключиха вратата на коридора и така се озовах като затворник. Не можех да изляза извън сградата, защото по прозорците има решетки. След известно време ми върнаха телефона и аз тайно успях да се обадя на роднините си в Козаревец, за да дойдат и да ме приберат, защото тук искат да ме убият“, цитира думите ѝ великотърновският вестник „Борба“.

Монахиня Доротея е в манастира от 1971 година, когато се замонашва на 17-годишна възраст. През 1984 г. става игуменка и досега е била само в този манастир. Твърди, че митрополит Григорий е взел печата на манастира от нея и го е дал на монахиня Серафима, без да чуе възрастната игуменка и да говори с нея. Казва, че манастирът има ниви, от които получава рента, а парите се внасят в сметката на митрополията. Освен това манастирът скоро е спечелил проект за ремонт на храма на стойност 350 000 лв. и според монахиня Доротея това е причината за появата на новите монахини.

Във фейсбук се сформира група Протест в защита на монахиня Доротея от Мерданския манастир, която вече има над 400 души за два дни. Скандалът около манастира се обсъжда усилено в мрежата, особено във фейсбук групите на Велико Търново, в една от които има 48 000 души. Хората, които познават монахиня Доротея са стартирали подписка, която адресират до Великотърновска митрополия, Дирекция „Вероизповедания“ на МС и Св. Синод, за да окажат съдействие този проблем да бъде решен. Хората от Мерданя, обявили се в защита на майка Доротея, са категорични, че ако новите монахини не бъдат отстранени от техния манастир, те ще обявят ежедневни ефективни протестни действия.

След целия този шумен скандал в манастир на Великотърновска епархия и твърденията на монахиня Доротея, че новите монахини са преминали през доста манастири, потърсихме информация откъде идват те.

От наши източници научихме, че освен всички тези смущаващи подробности, предшестващи скандала в Мерданския манастир, в него има и други озадачаващи неща. Едно от тях е например, че свещеник в манастира е небезизвестният йеромонах Козма Зографски, който през юни 2018 г. беше наказан със забрана за свещенослужение за два месеца от Вселенския патриарх Вартоломей (има изпратено уведомяващо писмо до игумена на Зографския манастир с решение на Свещ. Синод на Вселенска патриаршия).

Назначената за „старша сестра“ в Мерданския манастир монахиня Серафима (със светско име Зоя Крушкова), е неканонично постригана от йеромонах Козма, наказан впоследствие с аргос от патриарх Вартоломей.

Това „пострижение“ става по времето, когато йеромонах Козма се опитва да създаде паралелна неканонична монашеска общност в диоцеза на Софийска епархия извън надзора на Софийския митрополит. При едно от пътуванията си в Русия, йеромонах Козма се представя като духовник на несъществуващ манастир в България и набира свои последователки.

В тази „монашеска общност“ има лице с неизяснен неканоничен статут, именуващо се „монахиня Серафима“. Тя е била „игуменка“ на неканоничния „скит“ в столичния кв. „Нови Искър“, създаден от йеромонах Козма без разрешение и благословение от Софийския митрополит. Серафима се опитва да заблуди Софийска митрополия, че е сестра на манастир в Ташкент (Узбекистан), но след проверка се оказва, че всъщност е заблудила тамошното сестринство с цел да си набави нужния документ, че е канонична монахиня.

В този „скит“ през 2017 г. за „монахиня“ е привлечена руската гражданка Олга Рахманова. Тя заминава за България, но не се завръща в Русия и роднините ѝ започват да я търсят, а в Русия е образувана прокурорска проверка по подозрение в отвличане. Роднините на Олга подозират, че дъщеря им е притискана да стане монахиня и изпращат писмо до патриарх Неофит с молба да помогне, за да се установи какво се случва с нея и какъв е този манастир, в който е попаднала.

В резултат на това писмо е образувана специална комисия към Съвета на манастирите към Софийска епархия, натоварена със задачата да проучи случая. Привлечена е и Главна дирекция „Национална полиция“. В резултат на проверката е установено, че руската гражданка Олга Рахманова, с която йеромонах Козма се запознава през февруари 2017 г. в Москва, е вербувана да се присъедини към неканоничната старостилна разколническа група, базирана в нелегалния „скит“ в Нови Искър.

Намесата на Софийска митрополия и на полицията довежда до експулсиране на руската гражданка и предприемане на църковно-наказателни действия спрямо йеромонах Козма. От страна на Вселенската патриаршия му е наложен двумесечен аргос (за който споменахме по-горе) със строго предупреждение, а Софийска митрополия му забранява да свещенодейства в границите на епархията – забрана, която важи и до днес.

Този скандален случай става повод ръководството на Софийска митрополия да се заеме с дейността на всички разколнически групи в границите на Софийска епархия, като най-напред е издадено въззвание към псевдо-монасите, постригани в нарушение на свещ. канони, приканващо към покаяние.

Първоначално някои от неканонично постриганите, сред които и монахиня Серафима (Зоя Крушкова) се покайват и приемат да влязат на послушание в каноничните манастири. Други обаче реагират агресивно, като се стига до сериозен инцидент с протосингела на Софийска епархия архим. Василий. Това стимулира и покаялите се да се отметнат от своите думи и да продължат нелегалното си пребиваване.

Някои от псевдомонасите междувременно са унищожили документите си за самоличност, което става допълнителна пречка за легализирането им.

След като проучва обстойно фактите, през м. септември 2017 г. Софийският епархийски съвет излиза с решение, че не приема направените неканонични пострижения за валидни (тук).

Впоследствие, с писма на Софийския митрополит, два манастира от диоцеза на Софийска епархия – Църногорския и Германския, получават благословение да преминат към богослужение по новоюлиянския календар (или т. нар. нов стил), а свещ. Станой Станоев, служещ частно в дома си (в частна църква) и представящ се за монах, е аргосан.

Недоволен от изоставянето на стария стил, в края на м. декември 2017г. йеросхимонах Димитрий напуска Германския манастир и едновременно с това – и братството на Зографския манастир, който излиза с обръщение към миряните по повод създалите се смущения (тук).

След няколко години затишие на „старостилния фронт“, в края на 2019 г. изненадващо йеросхимонах Димитрий, на когото междувременно също е забранено да свещенодейства и проповядва в Софийска епархия, е приет като каноничен клирик на Великотърновска митрополия и назначен за ефимерий на манастира в Дебелец „Св. архангел Михаил“, като са му определени две селски енории, където е задължен да служи по нов стил.

Свещ. Станой Станоев също получава реабилитация в друга епархия на БПЦ – Пловдивска. В края на 2020 г. аргосът му е свален и той преминава на служение в Калугеровския манастир край гр. Септември, но му е забранено да свещенодейства в диоцеза на Софийска епархия. Заедно с него са съпругата му и други жени, неканонично постригани от йеромонах Козма и от самия Станой в периода след 2008 година. Пловдивският митрополит Николай признава постриженията им и ги приема в  духовенството на епархията като сестри на Калугеровската св. обител.

Така след няколкогодишно „митарстване“, всички „нелегални“ монаси изпълняват предписанията на „Увещателното послание“ на Софийския епархийски съвет от 2017 г. и се озовават на служение в канонични манастири под надзора на епархийски архиерей.

Немирният дух на зилотизма обаче напомни за себе си и произведе настоящия скандал с изгонването на улицата на монахиня с 51-годишен монашески стаж и безупречно служение. Какви са действителните мотиви за тази постъпка няма как да знаем, но е твърде вероятно групата около монахиня Серафима да е виждала в лицето на изхвърлената от обителта майка Доротея пречка пред въвеждането на стария стил в манастирското богослужение.

Posted in Епархийски новини, Новини, Публицистика

Вижте още: