
На 09 октомври Националната природо-математическа гимназия „Акад. Любомир Чакалов“ излезе със становище на своята фейсбук страница по наболял за училището проблем и изложи позицията си пред обществеността за „многократен тормоз към ръководството, колектива и цялата училищна общност и уронване на доброто име на гимназията от страна на г-жа Ани Кирилова“.
В становището се отбелязва, че учителите, които преподават на детето на Ани Кирилова, са постоянно атакувани от нея за методите им на преподаване. Дори след последващи проверки от страна на контролните органи, които не откриват нарушения в работата на учители, г-жа Кирилова отказва да приеме техните становища.
Синът на Ани Кирилова – Росен, не завършва годината по география след многократно неизпълнение на поставени задачи, неявяване в учебните часове и невзети след това поправителни изпити.
Учителят по география Даниел Христов завежда дело за клевета и уронване на престижа от г-жа Кирилова, като вчера става ясно, че Софийският районен съд оправдава Ани Кирилова (dir.bg).
В позицията на училището се казва още:
Отказът на г-жа Кирилова да приеме становищата на институциите по изложените от нея казуси доведе до това тя да прибегне до агресивни начини публично да изложи позицията си, като умишлено манипулира фактите и разпространява неистини по адрес на институция, която повече от половин век гради доброто си име и високи академични традиции.
До този момент не сме излизали с публична позиция, защото се придържахме към установените от закона процедури, завеждайки колективен граждански иск за уронване на престижа на училището след изчерпване на всички налични средства за разрешаване на проблемите.
След публикация по темата на г-н Ангел Райчев, депутат от „Възраждане“, както и телефонни обаждания до директора на гимназията г-н Ивайло Ушагелов, става очевидно въвличането на училището в настоящата предизборна кампания.
НПМГ излиза с позиция, за да защити доброто име на училището – „институция, която повече от половин век гради доброто си име и високи академични традиции“.
Училищното настоятелство, Общественият съвет към НПМГ и Училищната синдикална организация призовават общността на НПМГ добросъвестно да се запознае с информацията по случая, да споделят позицията им, за да получи тя публичност, както и да се свържат с народния представител в своя район, за да защити спокойната и деполитизирана среда, в която трябва да работят образователните институции съгласно Закона за предучилищно и училищно образование (ЗПУО).
Фондацията „Нашият дом е България“ на Пламен Мирянов се включва в защита на майката Ани Кирилова и сина ѝ Росен, но в думите на организацията „за популяризиране и съхраняване на християнските ценности“ случилото се придобива окраска на предизборна пропаганда.
Във вчерашния ден са присъствали наблюдатели на съдебното дело от фондацията на Пламен Мирянов „Нашият Дом е България“ и сдружение „РОД Интернешънъл“, включително Александър Урумов, Пламен Мирянов, Иван Макариев, Бойка Димитрова, Бранимир Танев и Надежда Докторова, които са следили процеса.
Затова считам за нужно да цитирам част от документа по хронологията на случая, за да не бъде тиражирана темата „Истанбулска конвенция“ като поредния инструмент за политически популизъм. Ето какво по-точно се казва в становището:
Учителят по география и икономика на IX а клас Даниел Христов задава самостоятелна работа по желание. Учениците трябва да прочетат „Конвенция на Съвета на Европа за превенция и борба с насилието над жени и домашното насилие“, да съставят мнение дали конвенцията е заплаха за традиционното българско семейство и да го защитят си пред класа. От 7 ученици, които са изпълнили задачата, 5 са против конвенцията. Въпреки това получават оценка отличен 6, тъй като са изпълнили критериите за оценяване на самостоятелната работа: да са прочели документа; да са изградили собствена позиция; да защитят своята позиция, аргументирайки се с членове от документа. На родителската среща, проведена на 14 декември 2023 г., г-жа Кирилова изисква обяснение от г-н Христов защо учениците се занимават с конвенцията. Г-н Христов обяснява и се аргументира спокойно и професионално според свидетелството на г-н Кортезов, който присъства на разговора. Г-жа Кирилова не е удовлетворена от отговора и пуска сигнал до директора. Назначена е проверка, внесени са писмени обяснения от г-н Христов и доклад от г-жа Василка Йорданова, председател на ПУО по география и икономика, според който няма нарушения. Г-жа Кирилова не е доволна и придвижва сигнала до РУО и МОН. Извършена е проверка, нередности не са установени. Тук следва да се отбележи, че синът на г-жа Кирилова ПРЕДИ този разговор е получил слаба оценка на самостоятелна задача, поставена за изпълнение в час, с използване на учебник. След това не се възползва от възможността да изпълни самостоятелната задача, свързана с конвенцията, и да поправи оценката си. Друга самостоятелна работа по желание (също преди родителската среща) е за религиите в света. Росен не е участвал в нея и пропуска още един шанс да поправи слабата оценка.
Наско Стаменов, преподавател в НПМГ по химия и опазване на околната среда, споделя:
„НПМГ не е просто училище, а мястото на което винаги съм имал свободата да уча и да се изразявам. Място, на което съм щастлив да преподавам. А на всеки, който се опитва да използва НПМГ за евтина политика, мога да кажа само #НеПипайМоятаГимназия2“.

Като бивша ученичка на НПМГ ви представям и кратък коментарен текст за моите впечатления от училището и преподавателите.
В периода 2017-2022 г., когато учих в Национална природо-математическа гимназия „Акад.Любомир Чакалов“, бяха едни от най-хубавите години в живота ми.
Прекрасният преподавателски екип, уютната атмосфера, създадена да сплотява ученици, учители и родители, критичното мислене и безпристрастността на учителите, направиха 5-те ми години в НПМГ незабравимо преживяване.
Часовете по история и по философия ми бяха любимите часове, а учителите независимо от личната си позиция по различни теми преподаваха утвърдения материал обективно и безпристрастно.
Учителите по хуманитарните науки ни предадоха умението да подлагаме на критика собствените си тези, умението да дебатираме по различни философски, исторически или просто човешки проблеми и казуси, както и работата в екип.
Училищната среда в НПМГ е среда отвъд политическа или всякаква друга пропаганда. Тя създава приятелства, които остават и след училище, както и спомени за часове, към които се връщам и досега с благодарност, признателност, усмивка и малко тъга, че вече са останали в миналото.
НПМГ стимулира и развитието в научната сфера с най-различни школи по химия, физика и биология, а последното от многобройните постижения на нейни ученици отново поставя българските ученици на първите места в европейската и международната общност.
Очевидно тази среда, където учениците успяват в различни научни сфери и където биват научавани да мислят критично, пречи на някои български политици. Пречи, защото един критично мислещ млад човек, който поставя под съмнение дори собствените си тези, много по-трудно ще бъде увлечен от популистките тези, разчитащи на всичко друго, но не и на мислене.
Благодаря на всички преподаватели, с които съм имала възможност да се срещна в периода на ученическите ми години, благодаря им за професионализма, за топлината, за обичта, за критиката, за изискванията!