Меню Затваряне

Обръщение на свещеници и миряни от УПЦ във връзка с предстоящо заседание на Св. Синод

Публикуваме обръщение на свещеници и миряни на УПЦ, оповестено публично от украинския свещеник Андрей Пинчук до Свещ. Синод на УПЦ МП във връзка с предстоящо заседание на архиереите на 23 ноември. В обръщението си свещениците и миряните искат незабавно възстановяване на евхаристийното общение с Вселенска патриаршия, едностранно прекъснато от Московска патриаршия, както и незабавно започване на диалог с Православната църква на Украйна (ПЦУ), която е под омофора на Константинополския патриарх Вартоломей.

„Скъпи братя и сестри!

На 23 ноември в Киев ще се проведе заседание на Св. Синод на УПЦ. Затова искам да изложа публично разсъжденията си в тази връзка и да споделя призива си към предстоятеля – Киевския митрополит Онуфрий и членовете на Синода.

  1. Обръщаме се към Светия Синод на УПЦ с молба за незабавно възобновяване на евхаристийното общение с Константинополската и останалите поместни православни църкви.
  2. В името на църковния мир в Украйна молим Светия Синод на УПЦ да създаде синодална комисия за започване на богословски диалог с Православната църква на Украйна (ПЦУ).
  3. Обръщаме се към Светия Синод на УПЦ с молба да разгледа на заседанието на Синода антиканоничните действия и нарушенията на архиерейската клетва от архиереите на УПЦ, нарушили Устава на Украинската православна църква и без благословението на нашия предстоятел произволно преминали под контрола на патриарх Кирил. Става въпрос за: Симферополския митрополит Лазар (Швец), митрополитът на Теодосия Платон (Удовенко), Ровенковският архиепископ Аркадий (Таранов), Джанкойския епископ Алексий (Овсянкин).
  4. Молим Ви да разгледате на заседанието на Синода поведението на митрополит Павел (Лебед), което окарикатурява нашата църква, позори всички духовници и монаси, въвежда украинското общество в изкушение и отвръща милиони хора от Църквата. Думите и действията на митрополит Павел са резултат от неговата наглост, цинизъм и безнаказаност по отношение на всякакви скандали, в центъра на които се оказва той.
  5. По отношение на привличането им като обвиняеми и обиските сред висшето духовенство на УПЦ. Църквата не може да постъпва морално по-зле от държавата. Църковните правила не могат да бъдат по-малко справедливи от държавните. Църквата трябва да дава пример на държавата със своята откритост, морал и евангелски добродетели. В Украйна има много важен закон за държавните служители: ако сте нарушили закона по който и да е член, можете да останете на работата си, дори да има образувано досъдебно производство. Но ако досъдебното разследване стигне до определени заключения и вие бъдете привлечен като обвиняем, вашият ръководител незабавно ще ви отстрани от работа. И той ще изчака края на процеса, след което, ако бъде признат за невинен, ще бъдете възстановени на поста си. А ако получите присъда, няма да се върнете на работа в държавни органи.

В тази връзка трябва да заявим следното: лице, което е привлечено в качеството на обвиняем, не може да остане управляващ архиерей. Това е голям позор за Божията Църква и показва на всички вярващи, че степента на вътрешна корупция и прикриване на злото в УПЦ е нетърпимо голяма.

Позволете ми да ви напомня думите на апостол Павел (Тим.3:7): „Необходимо е [епископът] да има … и добро свидетелство от външните, за да не падне в изобличение и в дяволските мрежи.”

Ето защо, във връзка с обвиненията срещу митрополит Йонатан (Елецки), ние се обръщаме към Синода с искане, съгласно 8-мо правило на „Каноническото послание на св. Григорий Неокесарийски“, незабавно да бъде отстранен митрополит Йонатан от управлението на епархията.

  1. Нека се спрем по-подробно на проблема за колаборационизма или предателството сред представителите на висшия клир на УПЦ.

Нека заедно отворим основата на каноничното право – „Книгата на правилата на светите апостоли, светите събори на вселенските и поместните и светите отци“. В раздела „Каноническото послание на св. Григорий, архиепископ Неокесарийски Чудотворец“ намираме 8-мо правило:

„Ако някои са се присъединили към варварите и заедно с тях по време на своя плен са участвали в нападения, забравяйки, че са понтийци и християни …, показвали са на врага пътя или жилищата, на такива трябва да бъде забранено да влизат в църквата дори до прага на „слушателите“ дотогава, докато светите отци решат за тях, като се съберат, а пред тях е Светия Дух“.

Превеждаме на съвременен език:

„Ако някои са се присъединили към московците и заедно с тях по време на окупацията са участвали във военни действия, забравяйки, че са украинци и християни …, и са станали колаборационисти, коректировчици на артилерийските обстрели, или са посочвали украинци и техните семейства, на такива следва да се забрани достъпа дори до притвора на храма – те сега са като каещите се, докато съборът, воден от Светия Дух, реши съдбата им.”

Авторитетният тълкувател на правилата, епископът на Далмация и Истрия Никодим, обяснява това правило по следния начин:

„Това правило се отнася за предателите, които са преминали на страната на врага и са го подкрепили срещу своите…“

Нека обясня на разбираем език какво означава това правило.

Митрополитите на Луганск Пантелеймон, на Изюм Елисей и Тулчинския Йонатан вече не трябва да бъдат допускани в православните храмове. Това означава, че те трябва да бъдат отлъчени от св. Причастие и вече нямат право да извършват божествените служби. Същото правило забранява на тези епископи дори да присъстват на литургията.

Тежестта на тяхното канонично престъпление е толкова голяма, че правилото им забранява да присъстват дори на литургията на оглашените, където по правило е позволено да присъстват подготвящите се за своето кръщение или тези, които са получили най-строги епитимии за смъртни грехове и са били отлъчени от св. Причастие. Така че, това правило забранява на предателите да стоят в притвора на църквата до тези, които в древността са били наричани „оглашени“. Според това правило вярващите, които са станали предатели на държавата, са длъжни да бъдат сред онези, които в християнската древност са наричани „плачещи“ (каещи се, бел. ред.).

„Плачещи“ са онези, които стоят навън и с горчив плач молят вярващите, влизащи в църквата, да се помолят за тях на Господа Бога за опрощаване на техния ужасен грях на измяната. И тези митрополити също трябва да стоят пред Божиите църкви с покаяние до сълзи, докато Църковният събор реши бъдещата им съдба.
И ако посмеят да дойдат някъде, за да извършват богослужения, трябва да бъдат изгонени от помещенията на храмовете на УПЦ. Според това правило тяхното блокиране и недопускане до богослужение трябва да продължи до Събора на УПЦ, който, воден от Светия Дух, трябва да реши бъдещата им съдба.

Още веднъж отбелязвам, че това правило тълкува предателството към родината като канонично престъпление, подлежащо на задължителна реакция от страна на цялата църква.

Моля, имайте предвид, че това престъпление се счита за толкова сериозно, че това правило не позволява на предстоятеля на Църквата еднолично да решава съдбата на такива сановници. По-нататъшната им съдба може да бъде решена изключително от Събора. Това е направено, за да може цялата Църква да се произнесе за каноничните престъпления, извършени от тези митрополити, и за да бъде съдът претеглен и честен, за да види цялата Църква Божията истина на дело, а вярващите и йерархията да имат пример как не трябва да се постъпва.

Някой може да каже, че тези митрополити още не са осъдени от църковен съд. Има отговор и на това: в древни времена, когато е бил написан този канон, само едно нещо е имало значение: самият факт на сътрудничеството. Тоест, в това правило не става дума за съдебно решение, а изключително за всеизвестния факт на колаборационизма, след който влиза в сила това правило на св. Григорий Неокесарийски.

Още веднъж подчертавам последователността на действията на вярващите според това правило:

Първо. Божият народ трябва да забрани на такива йерарси-предатели да влизат в църквите до провеждането на събора.

Второ. По време на богослужението митрополитите-предатели трябва да се молят пред храма и да искат прошка от вярващите.

И на трето място, като вземе предвид дълбината на покаянието на митрополитите-колаборанти, Съборът трябва да реши бъдещата им съдба.

Тълкувателят на каноните Валсамон пише, че според светските византийски закони такива предатели се приравняват към богохулниците. Богословът, монах и тълкувател на каноните Зонара специално подчертава, че това правило на св. Григорий показва важността на действията както на епископите, така и на вярващите, които са водени от Светия Дух.

Направи всички нас Негови съсъди, Господи!

И така, скъпи архипастири, пастири, монашество, братя и сестри!

Всякакви тайнства, извършвани от тези йерарси, са незаконни, невалидни и безблагодатни. По-нататъшните им опити да служат в църквите е грубо нарушение на каноните и оскверняване на Светите Тайни.

Уважаеми митрополити, архиепископи и епископи, членове на Светия Синод на УПЦ!

Като имаме предвид завоевателната война на Русия срещу Украйна, каноничното беззаконие в родната ни Църква и липсата на църковен съд, като поемаме отговорността за поддържане чистотата на вярата, древните устои и каноничния ред в УПЦ, всички ние – голяма общност от свещеници и миряни на Украинската православна църква:

  1. Призоваваме посочените йерарси – Лугански Пантелеймон, Изюмски Елисей, Тулчински Йонатан към публично покаяние пред украинците, което трябва да се проведе по време на богослуженията пред църковните сгради.
  2. Обещаваме да работим тясно, честно, с твърдост и смелост, въпреки рисковете и трудностите, с Божията помощ за възстановяване на каноничния ред и изпълнение на това правило на Едната, Свята, Съборна и Апостолска Църква.
  3. В случай на нечестиви опити от определени архиереи-колаборационисти да извършват незаконно служби на каноничната територия на Украинската православна църква, ще бъдем принудени, в съответствие с това Правило на Църквата, физически да ограничим достъпа на тези архиереи до нашите храмое, за да предотвратим оскверняването им чрез незаконни псевдо-служби.
  4. Призоваваме нашите архипастири на следващия Събор да решат съдбата на тези архиереи на УПЦ.

Уверявайки в своята вярност към Украинската православна църква, украинския народ и държава, с вяра и любов към нашия Господ,

Протойерей Андрей Пинчук, свещеници и миряни на Украинска православна църква.

———–

Превод от украински език: Олга Измоденова

Превод от руски език: архим. Никанор (Мишков)

Posted in Публицистика

Вижте още: