Меню Затваряне

Отец Александър Мен: „Толкова много работа има, а толкова малко време“

Макс Клименко

Макс Клименко

34 години от мъченическата смърт на отец Александър Мен.

55 години от началото на живота му (не са толкова много за нашето време).

30 години свещенство.

Десетки книги и статии за Христос, християнството, Библията, историята на религиите.

Благодарение на него много хора стигнаха до Бога в късните съветски времена. Много хора бяха кръстени и въцърковени в неговата енория. При това, той служи през целия си живот в Подмосковието, фактически – на село.

Изборът на християнството (и в бъдеще на свещенството) той прави своето юношество, в следвоенна Москва, когато това изобщо не се приветствало. И това е именно избор. И много преди това да стане поне донякъде „социално приемливо“ в средите на интелигенцията на Москва.

Изборът на свещенството идва след светското образование като най-главно и важно. Отец Александър се е чувствал и е възприемал другите най-вече като свещеник. Без каквато и да било принадлежност към дореволюционното „духовно съсловие“ с цялата негова стилистика, толкова далечна от съветската реалност на 70-те и 80-те години. Без и най-малък стремеж към „църковна кариера“ (едва ли не до края на живота си е бил втори свещеник в селски храм). При това е умеел да се разбира с църковното началство: „Те са взели върху себе си тежестта на общуването с властите. А ние, благодарение на това, можем спокойно да проповядваме“.

Отец Александър не разделял света на духовен, църковен и „профанен“. Целият свят, целият живот са Божии. А културата и науката съвсем не били на последно място. Удивителна била и радостта му от битието! Усещането за пълнота на живота и ценността за настоящия момент. Светът е нов, а не остаряващ. Християнството – също. „Християнството сега започва“ – казвал отец Александър.

Той бил мисионер. Вероятно отец Александър Мен е преживял целия си живот в един град и дори не е пътувал толкова, но по начина на своето служение може да бъде наречен най-вече мисионер.

Обръщал особено внимание на животът на общината. Няма християнство без църква – не само в някакъв отвлечен догматически, но и в реалния, осезаем, общинен смисъл.

Отец Александър имал усещане за единството на християнския свят. Сред инославните конфесии на първо място бил интересът му към Католическата църква (което го сближавало с митр. Никодим Ротов, макар в католичеството да не са били привлечени по еднакъв начин).

Той никога не престанал да усеща себе си част от еврейския народ, макар и да не акцентирал на това и да не се стараел да бъде част от „своите“. За него християнството било излизане извън пределите на всички етнически, културни и национални ограничения.

Отец Александър чувствал провинциалността на Израил (повече от мнозина други). Бил е противник на емиграцията, ако за това няма сериозни причини. В същото време той чувствал важността на руската задгранична общност като свободно пространство – и в това време – като част от руския живот и култура.

„Толкова много работа има, а толкова малко време“ – обичал да казва той. Интересно как би се трудил и живял отец Александър днес. Но той загина на самата граница на съветското и днешното време.

За мен отец Александър е пример за това какъв може да бъде един свещеник. И мъченик.

––––––––––––––––––––––––

Текстът е от личната страница на Макс Клименко.

Posted in Публицистика

Вижте още: