Автор: Никола Владимиров
Посвещавам тази статия на моите възлюбени братя и сестри, които обичам и уважавам с цялото си сърце и душа, а именно протестантите! В статията ще обясня накратко за протестантизма и защо доктрината му е човешка, а не Божия. Ще разберете защо напуснах протестантизма и как стигнах до светата апостолска и единствена Христова църква, основана от Христос през 33 г. сл. Р. Хр., завещана и опазена от апостолите и техните ученици, познати на нас като светите отци.
Преди да стана християнин се занимавах сериозно с окултизъм и ню ейдж, както и с източни практики. Един мой добър приятел (по онова време протестант, a сега православен), ме запозна с Евангелието и ми обясни за бесовските учения, които изповядвах, тъй като и той беше окултист, преди да стане християнин. След като повярвах в Христос, се присъединих към Евангелска петдесятна църква, в която беше и моят приятел. Там имаше много добри и възпитани хора, от които научих за сравнително кратко време различни доктрини, но не бях съгласен с всичко, а и от началото юдействах. Вярвах, че трябва да се пази съботата и че Бог ще съди всеки, който яде нечисто месо. По-късно напуснах петдесятната църква и станах адвентист, след като разбрах за църквата на адвентистите от седмия ден. Проучих историята им, прочетох всичките писания на лъжепророчицата им Елън Уайт.
След като видях огромно противоречие в писанията (главно за Второто пришествие) и разбрах за ню ейдж елементи в книгите й, аз спрях да се наричам адвентист, макар че все още продължих да ходя при тях заради съботата и пазенето на т.н. „Диетичен закон“. Не след дълго разбрах за една американска секта наречена „Израел на Бог“, които са по-крайни от адвентистите, тъй като вярват, че има два бога – Христос и Отца, а Светият Дух е сбор от ангели. Те вярват, че ако не пазим целия старозаветен закон, без жертвоприношенията и някои по-дребни заповеди, ще завършим в Огненото езеро.
Протестантството ми хареса много, а и поради своето религиозно и отчасти църковно-историческо невежество, ненавиждах единствената свята, древна и апостолска Христова църква и нейното Предание. Протестантизмът е едно изключително опростено и лесно християнство от страна на вяра, доктрини, богослужения, богословска литература и история. Поради тези причини бих си позволил да заявя, че заради тях, невежите и неграмотни хора са не в Христовата църква, а в човешката – именно заради опростеното богослужение, където древните християнски традиции, ритуали и формалности липсват.
Толкова млади общности като протестантските няма как да не са с ограничена богословска литература, архитектура, традиция и мъдрост. Мъдростта на Църквата е хилядолетна и се намира и в нейното Предание, което протестантството категорично отхвърля, обвинявайки го за еретично, защото е извън Библията. Но Sola Scriptura (само писанията) е обявено за ерес още от ранните църковни отци и учители като Тертулиан, който пише, че Sola Scriptura е опасна, тъй като всички общности от еретици „тълкуват и разбират писанията както си разбират за собствена погибел“. Следователно щом всеки тълкува словото по различен начин, то тогава кой ни е критерият за истината?
Протестантите отхвърлят Свещ. Предание, което е равно на Свещ. Писание, но до древния праотец Мойсей цялата Божия истина е била предавана словесно, т.е. виждаме словесно предание в Стария Завет, което наълно разбива вярата на протестантите, че Свещ. Предание е ерес. Евангелистите в Новия Завет ни казват, че Христос извърши много други дела, които не могат да бъдат написани на ръка, следователно виждаме, че християните са знаели за тези дела – отново по предание. Виждаме както в Новия, така и в Стария Завет Предание, предавано на Божия народ словесно.
Нито юдеите, нито християните са били такива буквоядци, каквито са протестантите. Тяхното обвинение, насочено срещу Свещ. Предание е лицемерно, защото при всички протестанти има някаква форма на предание, което не е подкрепено в Библията, и сега ще дам следните примери:
- Евангелистите вярват, че когато едно бебе почине, отива на небето при Бога и до възкресението Той го възпитава и гледа, след което то ще възкръсне в юношеско тяло. Адвентистите казват, че архангел Михаил е водил спор със Сатаната за тялото на Мойсей дали да бъде възкресен или не. Това липсва в Библията, но виждаме че е бил погребан, а това тяхно тълкувание се базира на писанията на Елън Уайт. Във всяка общност писанията се тълкуват по нейното конкретно предание и виждаме, че хората, които не ходят в никоя от тях, тълкуват по невиждан и за протестантите начин Библията. Лично аз, тъй като не бях съгласен с всички доктрини на много от протестантските общности, тълкувах Библията по свой си начин, който изглеждаше много логичен.
- При протестантите е много логично и разбирането за Евхаристията. Наскоро дори научих, че дори и мюсюлманите четат евангелията, но по свое предание. Това звучи логично, което ме убеждава още повече в това, че Sola Scriptura е изключително опасна доктрина и е пътят към ереста, защото всички ереси са изградени върху нея и всички отхвърлят Свещ. Предание.
- Без Предание няма и Църква, а само хаос и слепота. Чисто логически е абсурдно да се обяви следването на Свещ. Предание за еретично, защото не можело да се намери в Библията такова учение, тъй като обвинителите следват свои собствени предания, възникнали от човеците, създали техните еретични сборища.
- Поради някаква нелогична за мен причина протестантите масово са против празници като Благовещение и използването на названието „Богородица“, макар че всички протестанти използват термина „Света Троица“. Аргументът срещу използването на „Богородица“ при тях е, че самият термин не може да се намери в Божието слово. Това при тях намирам за проблемно, защото и „Света Троица“ не се намира в писанията, както и „Единосъщен на Отца“, но това са фактите: Бог е Троица и Христос е Единосъщен на Отца.
- Противят се и за това, че почитаме Пресветата Дева, защото „никъде не пишело в Библията да почитаме Мария“, което не е вярно. В евангелие от Лука пише следното: “Задето Той милостно погледна унизеността на рабинята Си; защото, ето, отсега ще ме облажават всички родове“ (Лука 1:48) и „Откъде ми е това – да дойде при мене майката на моя Господ?“ (Лука 1:43). Самият проблем срещу „Богородица“ е нелеп, защото Дева Мария е родила Христос, а в това вярват всички християнски общности, следователно терминът е напълно подходящ да се използва за Девата, която е родила Бог.
- Протестантството също така има и свое коренно различно разбиране за Църквата. Думата „църква“ идва от гръцката ἐκκλησία (Еклисия), което означава „събрание“. Църквата е Тяло Христово и следователно не е общение на светиите във вярата в спасението на Христос, а общение в самото спасение в Христос, а Църквата е Неговото Тяло. Това означава:
а) според православните Църквата не просто извършва Евхаристията, тя е евхаристийно събрание, евхаристийна общност, благодарна приобщеност1 към самото Тяло и самата Кръв на Христос;
б) сред протестантите Тялото и Кръвта не са такива, а просто символ на жертвата на Христос, което противоречи на Свещ Писание, тъй като Христос казва: „Вземете, яжте: това е Моето тяло“ (Мат. 26:26). Древните му последователи, които са разбирали от символизъм, изобщо не са приели думите Му символично, а съвсем буквално и затова са казали „Трудно е това учение“, след което много от тях го напускат.
- Евхаристията е общение с Тялото Христово (Църквата). Едно тяло сме в Христа, защото се причистяваме с един Хляб. Всички християни поотделно сме части от Тялото Христово, а заедно сме едно Тяло Христово. При протестантите църквата е общност, която извършва Господната вечеря, но истината е, че Църквата е общност, която Е Господната вечеря. Както на ранните ученици, така и на за протестантите им е трудно да разберат Евхаристията. Те си мислят, че Църквата учи, че Хлябът и Кръвта буквално физически стават кръв и плът, защото го разбират по плътски начин, а не с дух. Виното и хлябът чрез Светия Дух стават реално Божия Кръв и Плът. Те не са просто символ, а именно Христовото Тяло и Христовата Кръв.
- Протестантизмът идва от Мартин Лутер, който е живял през 16 в. Той е разпространявал доктрината, че се спасяваме само чрез вяра, но проблемът с тази доктрина е, че не е била учена от нито един християнин за 1500 г., както и че напълно противоречи на апостол Яков: „Видите ли, че човек се оправдава с дела, а не само с вяра?“(Иаков 2:24). Това е и една от многото причини поради която Лутер е искал да премахне посланието на Яков от Библията. Виждаме и какво казва нашия Господ в евангелие на Матей: „Защото по думите си ще бъдеш оправдан, и по думите си ще бъдеш осъден“(Мат. 12:37). Думите са повече от „само чрез вяра“. Те са нещо което казваш и правиш. В Посланието до Римляни 2:6-7 виждаме свети апостол Павел да казва: „Който ще въздаде всекиму според делата му: живот вечен на ония, които с постоянство в добри дела търсят слава, чест и безсмъртие“(Рим. 2:6-7). Свети Апостол Павел тук казва пределно ясно, че не само чрез вярата си ще се спасим, но и чрез добрите си дела, защото „вярата без дела е мъртва“, както казва омразния на Лутер св. ап. Яков.
- Имаме достатъчно свидетелства в Свещ. Писание, че се спасяваме не само чрез вяра, но и чрез дела, а проблемът с протестантизма е, че се проповядва спасение само чрез вяра, която е най-важната доктрина на Лутер, която е абсолютно неподкрепена от Свещ. Писание. За тази своя доктрина Лутер казва, че „От тази доктрина зависи падането или издигането на Църквата“, а това е ерес. Чрез еретическото учение на Мартин Лутер следва един златен век на всякакви нови ереси като баптизъм, калвинизъм, мормонство, адвентизъм, евангелизъм и т.н. Всички секти са базирани на протестантска основа, тъй като Sola Scriptura дава възможност за различни тълкувания и разбирания на Библията, които звучат логично на пръв поглед.
- Какъв е критерият за истината на протестантските църкви, основани от човеци? За разлика от много секти те не се обявяват за проекти, при положение, че човеците сме грешни, а знаем, че писано във второто Послание на св. ап. Петър: „Като знаете първом това, че никое пророчество на Писанието не е собствено (на пророка) тълкувание на Божията воля. Защото никога по човешка воля не е изречено пророчество, но от Дух Светий просветявани са говорили светите Божии човеци“ (2 Петр. 1:20-21).
- Никой човек, освен преизпълнените със Светия Дух пророци, не може да тълкува пророчествата в Библията! Sola Scriptura е еретическо разбиране и дава различни тълкувания. Всички звучат разумно и логично, но не са Истината! Единственият критерий за Истината е Едната, Свята и Апостолска Църква, завещана ни от Христос и апостолите, а за нея Христос обеща, че и “портите адови няма да и надделеят”, в което протестантите са убедени. Протестантите вярват, че древната църква след апостолите се е покварила. Логически е невъзможно абсолютно всички ученици на апостолите да изпаднат в ерес, тъй като в нея действа Св. Дух. Протестантите вярват, че дяволът е завладял църквата, а това е много опасно и противоречащо на Библията учение, тъй като протестантите се хвалят как те се уповават само на Библията, за разлика от Православието и Католицизма.
- Църквата има Светия Дух, даден ни от Христос, който е Духът на Истината, което прави вероятността Църквата да е паднала още по-малка. Що за любящ и добър Бог ще остави Църквата Си, след като е дал обещание, че на Църквата „портите адови няма да й надделеят“ (Мат. 16:18) и ни изпраща Светия Дух:„И Аз ще помоля Отца, и ще ви даде друг Утешител, за да пребъдва с вас вовеки, Духът на истината, Когото светът не може да приеме, защото Го не види, нито Го познава; а вие Го познавате, защото Той с вас пребъдва и във вас ще бъде“ (Йоан 14:16-17). Ако Църквата е „паднала“, то какъв е критерият за истината? Как да сме сигурни точно коя от хилядите „църкви“ е истинската?! Критерият за истината ни е Църквата, която ни е майка и е невяста Христова, както и лечебница за грешниците, които се очистват вътре в нея.
- Друг проблем при протестантите е текстът, който използват за своите преводи на Библията, по-точно Масоретският текст2. През 10 век има редакция на еврейските ветхозаветни текстове, наречена вокализация, т.е. на консонантното писмо се слагат гласни. С други думи: протестантските преводи са по т.нар. Масоретска редакция след вокализирането. Освен че протестантските Библии са преведени от различен текст (църковните преводи са базирани на Септуагинта3), в тях липсват и 7 старозаветни книги. Аргументът им за липсата на книгите е че „Бог е избрал кои библии да останат в Библията“, което е нелепо, тъй като превръща християнството във една „буквоядна“ вяра. Самият Христос цитира книга на Товия, а Септуагинта е включвала всички „неканонични“ книги, които протестантите отхвърлят; ползвали са я дори и апостолите. В книга на Варух пише, че „Бог ще ходи между нас в плът“ и това пророчество се е изпълнило, защото Христос е Бог и се яви в човешка плът и живя между нас: „И Словото стана плът, и живя между нас, пълно с благодат и истина; и ние видяхме славата Му, слава като на Единороден от Отца“ (Йоан 1:14). Дори и ранните църковни отци са ползвали липсващите в протестантските библии книги, което доказва, че християните още в началото изобщо не са и мислели, че може да не са канонични, а някои от книгите дори и ползвани при юдеите. Във вавилонския Талмуд, който е с много голям авторитет сред юдеите, се чете книга на Сирах4 като неоспорима част от писанията. Един от аргументите им срещу седемте книги е, че „Исус никога не е цитирал от неканоничните книги“, което не е вярно – той не е цитирал и две от книгите, които се намират и в техните библии.
- Друг проблем с този аргумент е, че в първи век е нямало официална Библия, с която всички евреи да са съгласни. Една от причините е, че има различни групи от евреи – фарисеи, садукеи, книжници и т.н., които са имали различни вярвания и са дебатирали помежду си кои книги принадлежат към Свещ. Писание. Ранната Христова Църква е решила кои книги принадлежат към него, а виновникът за липсващите книги в протестантските библии е Мартин Лутер. Той не е харесвал някои книги, които са противоречали на неговите разбирания и решава да ги махне. Протестантите разбира се казват, че Бог му е разкрил кои книги да включи, но тук се появява въпросът: Защо Бог, Който изпраща Св. Дух на християните, за да им открие още в началото кои книги да влязат в Библията,ще ги държи в измама 1500 г., докато се роди един човек, който явно е прекалено специален, за да открие Бог точно на него всичко?
- Исторически факт е, че Лутер е искал да хвърли следните книги от Библията в огъня: Посланието на Яков, Откровение, Послание до евреите, Послание на ап. Йуда… Но благодарение на неговите последователи новозаветните книги не са пострадали, а това са факти, които мнозина от протестантите отхвърлят, защото са против самите тях, както отхвърлят и цитираните от Лутер думи, че може да блудстваш колкото си пъти искаш и когато си поискаш, но само да се помолиш на Бог, Той ще ти прости всичко! Но истинският християнин трябва да бъде мъртъв за греха, да умъртви плътта си и да живее по дух и истина5, умножавайки благодатта и доброто. Лутер казва следното за посланието на св. ап. Яков: „Посланието на св. Яков е послание на слама, сравнено с другите книги, защото няма нищо общо с естеството на евангелието“. Лутер е казвал това, защото посланието на Яков е противоречало на неговата нова идея спасение само чрез вяра.
Живот извън Църквата Христова няма, защото извън нея е Вавилон, а „Църквата е по-древна от сборищата на еретици“, както свидетелстват светите отци. Протестантите са се отцепили от Тялото Христово и следователно вече не са едно с Христос, не са с Него, а са се отделили от Него и Невястата Му. Спасението е единствено в Църквата, която е майка за християните и лечебница за грешниците и в Нея чрез Евхаристията се очистваме духовно6.
Когато бях протестант, много се страхувах от ереста и непрестанно молех Бог да ме опази от ереси. Молех се да ме води в истината и в Неговото здраво учение, за да не изпадна в ерес, а Той е казал: „Искайте и ще ви се даде; търсете, и ще намерите; хлопайте, и ще ви се отвори; защото всеки, който иска, получава, и който търси, намира, и на тогоз, който хлопа, ще се отвори“ (Лука 11:9-10). Поради това обещание на Христос вярвам, че ме е завел в неговата Истинска и свята апостолска Църква! Бог ни е завещал Светия Дух, който е в Неговата Църква и единствено тя съществува и до ден днешен, разпространена по целия свят. Точно както по времето на апостолите в нея няма пастори, а епископи и също като при апостолите, е свиквала събори, чиито решения са били водени от Светия Дух – така са се победили мнозина ереси!
Всичко това написах за вас, моите изгубени братя и сестри, които напуснахте Църквата.. Но стига да искате и търсите Христос, точно като в притчата за блудния син ,Той ще ви приветства, облече и нахрани. В Дома Му ще има радости и веселие заради това, че както блудният син се е завърнал, така и вие сте се върнали…
Богословска редакция: Ренета Трифонова
1 „Евхаристия“ на гр. език означава „благодарение“ , бел. ред.
2 Повече за Масоретският текст можете да прочетете тук.
3 Повече за Септуагинта и други ръкописи, виж тук., бел.ред.
4 Става въпрос за книга на Иисуса, син Сирахов (тук), бел. ред.
5 Авторът има предвид думите на св. ап. Йоан: „Бог е дух: и тия, които Му се покланят, трябва да се покланят с дух и с истина“ (Иоан 4:24), бел. ред.
6 Евхаристията е живо и реално общение с Христос, бел. ред.