Меню Затваряне

Охридската архиепископия: Ние сме пазители на нашето име като Православна църква на Македония

Евтимия Евтимиу

Евтимия Евтимиу, гл. редактор на Orthodox Times

Охридската архиепископия се опитва да отстоява това, което се случва напоследък (и особено от началото на годината) около нейния статут.

Светият Синод на Църквата на съседната страна – която се върна към евхаристийно общение (след десетилетия на изолация) с другите православни църкви само преди няколко месеца и след съответното решение на Вселенската патриаршия – се събра във вторник (21 февруари) и излезе с изявление относно декларациите за признаване от другите православни църкви.

Светият архиерейски Синод на „Православна църква на Македония – Охридска архиепископия“ приветства решенията на онези църкви, които „признаха архиепископията за автокефална църква или я приеха в евхаристийно и канонично общение“.

В изявлението се казва още:

„Македонската православна църква-Охридска архиепископия (МПЦ-ОА) е пазител на своя уставен ред и норми, които се отнасят до нейното установено име МПЦ-ОА и нейния автокефален статут и се ръководи от свещените канони, догмати, Свещ. Писание и Свещ. Предание. Предстоятелят и архиереите – членове на Светия Синод на Македонската православна църква, категорично се придържат към тях, пазят ги и не се отказват от тях“.

Охридската архиепископия, вероятно насърчена от неотдавнашното признаване на нейната църква (от РумънскатаЧешката и Грузинската църкви), казва, че ще защити името си като „Македонска православна църква“.

Тази позиция не е изненадваща. Припомняме, че малко след признаването му от Вселенската патриаршия, архиепископ Стефан в интервю за сръбски вестник посочи, че „познаваме чувствителността към нашето име на гръкоговорящите църкви. Затова няма да ги молим да ни наричат ​​с име, което не харесват. Тъй като сме наследници на известната Охридска архиепископия, за нас не е проблем да ни наричат ​​с това име от тяхна страна. Но аз съм убеден, че братята и изобщо вярващите от гръкоезичния православен свят ще разберат, че ние не можем да се наричаме по друг начин, освен македонци, тоест, че за нас нашата църква е и Македонска, и Охридска”.

И тогава обаче Охридският архиепископ благодари на Волоколамския митрополит Антоний за признаването на „каноничната автокефалия от Руската православна църква“ по време на неотдавнашната обиколка на руския йерарх в Северна Македония, като последният увери, че ще има „пълната подкрепа на Московската патриаршия”.

Въпросът обаче е, че не се чува решението на Светия и Свещен синод на Вселенската патриаршия от 9 май 2022 г., което „признава като име на тази църква „Охридска“ (което означава мястото на тази юрисдикция само в границите на територията на държавата Северна Македония), както беше обещано писмено на Вселенската патриаршия и нейния предстоятел, като се изключи терминът „македонска“ и всяка друга производна на думата „Македония“.

Църквите, които са признали новата църковна общност в балканската страна (с изключение на България, която очаква общоправославно решение по въпроса за името), не се отнасят до „Охридска архиепископия“, когато говорят за църквата на съседната държава, напротив, те включват имена, които включват името „Македония“.

–––-

Източник: Orthodox Times

Posted in Публицистика, Християнство и политика

Вижте още: