Меню Затваряне

Патриаршеско послание за началото на църковната година и ден на молитва за околната среда

 През 1989 г. Вселенският патриарх Димитрий I обявява 1 септември – начало на Индикта (литургичната Нова година), за Ден на молитва за Божието творение[1]. Православната църква започва този ден с възпоменание как Бог е създал света. Световният съвет на църквите допринесе това време да стане специално, като удължи празника от 1 септември до 4 октомври.

Следвайки линията на Вселенския патриарх Димитрий I и Световния съвет на църквите, християните по света възприеха това време като неразделна част от годишния си календар. През последните години изявления на религиозни лидери от цял ​​свят също насърчиха вярващите да се молят и да отделят от своето време, за да се грижат за творението[2].

За началото на индикта Вселенският патриарх Вартоломей откри Среща на върха в Халки на тема „Водата: Дух и наука“. В тази връзка посланието му за новата литургична година е в духа на опазването на творението и грижата за Божиите дарове, особено за един от тях, който не достига на много места заради грубата човешка намеса в природата и промяната на климата – недостигът на вода, така нужна за живота на земята.

† Вартоломейс Божията милост архиепископ на Константинопол – Новия Рим и Вселенски патриарх, към цялата пълнота на Църквата

Преподобни братя йерарси и възлюбени в Господа чеда,

Изминаха цели тридесет и пет години, откакто Светият и Свещен Синод на Вселенската патриаршия определи 1 септември , празника Индиктион и откриване на църковната година, като Ден за молитви за опазване на околната среда. Тази благодатна инициатива имаше голям отзвук и даде обилни плодове. Многоизмерните екологични дейности на светата Велика църква на Христос днес се съсредоточават около феномена на изменението на климата – или по-скоро, климатичната криза – която е причинила „извънредно положение на планетата“.

Оценяваме приноса на екологичните движения, международните споразумения за околната среда, свързаната ангажираност от страна на учените с този проблем, приноса на екологичното образование, екологичната чувствителност и мобилизация на безброй хора и особено представители на по-младото поколение. Ние обаче настояваме, че това, което е необходимо, е аксиологичен „коперникански обрат“[3], радикална промяна на манталитета в световен мащаб, съществена ревизия на връзката между човечеството и природата. В противен случай ще продължим да лекуваме катастрофалните последици от екологичната криза, като оставим непокътнати и активни корените на проблема.

Екологичната заплаха е измерение на разширената криза в съвременната цивилизация. В този смисъл противопоставянето на проблема не може да бъде успешно въз основа на принципите на същата цивилизация, на логиката зад него, която го е създала на първо място. Многократно сме изразявали нашето убеждение, че църквите и религиите могат да допринесат значително за жизненоважното духовно и оценъчно обръщане в името на бъдещето на човечеството и планетата. Истинската религиозна вяра разтваря арогантността и титанизма на човечеството, доколкото представлява и възможността за превръщането му в „човекобог“, който премахва всички стандарти, граници и ценности, като същевременно се обявява за „мярка на всички неща“ и инструментализира както неговите ближни човешки същества, така и природата за задоволяване на неговите неутолими нужди и произволни стремежи.

Многовековният опит ни учи, че без „архимедова“ духовно-оценъчна опора човечеството не може да избегне рисковете на нихилистичния „антропологизъм“. Това е наследството на класическия дух, формулиран от Платон чрез принципа, че „Бог е мярка за всички неща за нас“. Това разбиране за човечеството и неговата отговорност чрез връзката му с Бога е изразено чрез християнското учение за сътворението на Адам „по Божи образ“ и „по Негово подобие“, както и за приемането на човешката природа от въплътения човек. предвечното Божие Слово за нашето спасение и обновяването на цялото творение. Християнската вяра признава висшата ценност както на човечеството, така и на творението. В този дух, следователно, уважението към светостта на човешката личност и защитата на целостта на „много доброто“ творение са неразделни. Вярата в Бога на мъдростта и любовта вдъхновява и подкрепя творческите сили на човечеството, като го укрепва пред предизвикателствата и изпитанията, дори когато преодоляването им изглежда невъзможно от човешка гледна точка.

Ние сме се борили и все още се стремим към междуправославно и междухристиянско сътрудничество за защита на човечеството и творението, както и за въвеждането на тази тема в междурелигиозния диалог и общите действия на религиите. Нещо повече, ние специално подчертаваме необходимостта да се разбере, че съвременната екологична криза засяга преди всичко по-бедните жители на земята. В документа на Вселенската патриаршия, озаглавен „За живота на света: към социалния етос на Православната църква“, тази тема е подчертана категорично наред със съществената загриженост на Църквата в светлината на последиците от изменението на климата: „Трябва да разберем, че службата на ближния и опазването на околната среда са тясно и неразривно свързани. Съществува тясна и неразривна връзка между нашата грижа за творението и нашето служение на тялото Христово, точно както съществува между икономическите условия на бедните и екологичните условия на планетата. Учените ни казват, че най-сериозно ощетените от настоящата екологична криза ще продължат да бъдат тези, които имат най-малко. Това означава, че въпросът за изменението на климата е също въпрос на социално благосъстояние и социална справедливост.

В заключение, ние ви пожелаваме, най-почтени братя и най-възлюбени деца, нова църковна година, пълна с божествени благословения и продуктивност, призовавайки всички вас, чрез застъпничеството на св. Богородица Памакаристос, чиято чудна и чудотворна икона почитаме и празнуваме на този ден и смирено почитайте животворната благодат и безграничната милост на Създателя на всичко и Бога на чудните неща.

–––––––––

Източник: Patriarchal Message for the Beginning of the Ecclesiastical Year and the Solemn Day of Prayers for Natural Environment (September 1, 2024) – Οικουμενικό Πατριαρχείο (ec-patr.org)


[1] Създателю на всички твари, поставил времена и години в Своя власт, благослови по Твоята благост, Господи, венеца на годината, като съхраняваш в мир народа ни, с молитвите на Богородица спаси нас. Обитаващ висините, Царю Христе, Творче и Създателю на всичко видимо и невидимо, Който си сътворил дните и нощите, времената и годините, благослови сега венеца на годините и запази в мир православните християни и Твоите люде, Многомилостиви. Създателю на всички твари, положил времена и години в Своя власт, благослови по Твоята благост, Господи, венеца на годината и, като съхраняваш в мир народа ни, с молитвите на Богородица спаси нас. Амин!

[2] През 2015 г. папа Франциск възприе този ден на молитва и за Римокатолическата църква. От този ден се чества и „Време на творението“, което завършва на 4 октомври, на който католиците отбелязват празника на св. Франциск Асизки, покровител на екологията (бел. ред.).

[3]  „Коперникански обрат“ (или „коперникански преврат“) е израз за това как предметът отговаря на нашето познание. Емануел Кант успява да докаже възможностите на природната наука, благодарение на извършения от него „коперникански обрат“ в начина на наблюдение върху взаимоотношенията между предмета на познанието и субекта на познанието. Познанието изхожда не от неща, които предизвикват изменения в опознавания субект, а от субекта, който изследва нещата във формите на възприемане и мислене, с които (бел. ред.).

Posted in Християнство и екология

Вижте още: