На 29 декември Свещ. Синод на Руската православна църква обяви създаването на Патриаршеска екзархия в Африка (Африканска екзархия) с две епархии, обхващащи целия африкански континент, като прие в нея 102 африкански духовници.
В публикация от 18 януари, 2022 г. Православие.ру разяснява подробно, че Руската църква е получавала призиви от африканското духовенство в продължение на две години, което искало да се присъедини към нея, Синодът решил да предприеме такива действия, след като през август 2021 г. Александрийския патриарх Теодор съслужил с Киевския митрополит Епифаний (Думенко), предстоятел на ПЦУ, която в публикацията авторите определят като “схизматична украинска организация”.
Свещ. Синод на Александрийската патриаршия отговори на заседанието си по-рано този месец, характеризирайки създаването на Африканската екзархия като нахлуване, “изнудване” и “отмъщение”. Синодът също така заяви, че Руската църква изкривява еклисиологията и евангелската любов под влияние на етнофилетизма и неоколониализма. Архиереите отбелязваха в своята позиция, че: “светският дух не липсва в тези решения, които все още напомнят за „неоколониализма“, претендиращ за световно господство, отдавна известно в изстрадалия африкански континент, което противоречи на жертвения дух на нашето православно и свято Предание” (тук).
В различни интервюта и изявления от края на декември йерарси и духовници на Руската църква, участващи в създаването на Екзархията, обясняват мотивите на Руския Синод за установяване на присъствието си в Африка.
Седмица преди Синодът на РПЦ да обяви Африканската екзархия, Владимир Легоида, ръководител на Синодалния отдел за църковни връзки с обществото и медиите, обясни в интервю , че докато Руската църква напълно е нарушила общението с Константинополската патриаршия, същото може да се каже за църквите в Александрия, Гърция и Кипър, чиито предстоятели са избрали да влязат в общение с ПЦУ без подкрепата на техните Синоди: “Ето защо евхаристийното общение е запазено с някои епископи и клирици на тези църкви”, обясни Легоида.
В интервю за РИА Новости няколко дни след заседанието на руския Синод Волоколамският митрополит Иларион, ръководител на Отдела за външноцърковни връзки на Руската църква, обясни, че докато руският Синод преди това е подчертавал безсъборния характер на решението на патриарх Теодор, нито един александрийски епископ не е отхвърлил публично това решение през последните две години, за разлика от Гърция и Кипър.
“Изхождаме от факта, че епископите на Александрийската патриаршия са солидарни със своя предстоятел, тъй като никой от тях не се противопостави на това решение, а някои дори са съслужили с разколници или по друг начин са изразили подкрепа за схизмата”, обясни ръководителят на ОВЦВ.
Така, мотивиран от петицията на повече от 100 духовници, руският Синод решил да създаде своя нов Африкански екзархат след „задълбочено проучване на получените писма“.
И говорейки в седмичната телевизионна програма Църква и свят по-рано този месец, митрополит Иларион коментира, че от гледна точка на Руската църква създаването на Африканската екзархията не представлява нито нахлуване на александрийска територия, нито опит за отслабване на Александрийската патриаршия, а възможност за православните вярващи да приемат тайнствата от канонични свещеници.
Волоколамският митрополит подчерта, че Московската патриаршия е чакала две години, за да види как ще се развият нещата в Александрийската патриаршия, като през това време няколко пъти е изпращала сигнали, че не иска да влиза на нейна територия. Но след като всички предложения на Руската църква са били отхвърлени и патриарх Теодор е показал, като лично съслужи с с митрополит Епифаний (Думенко), че няма намерение да променя позицията си: “Какво ни оставаше да направим?” — пита митрополитът.
В интервюто си за РИА Новости митрополит Иларион коментира, че след ноемврийското посещение в Африка на митрополит Леонид, който впоследствие беше назначен за патриаршески екзарх в Африка, Руската църква е получила няколко „груби писма“ от александрийски епископи, в които те заявяват: “Нашите свещеници дори не знаят къде е Украйна”.
В интервю за Радио Вести обаче, митрополит Леонид твърди, че подобна гледна точка на африканските свещеници е в противоречие с реалността на място. “Не е като да няма интернет в Африка и свещениците да не могат да четат какво се случва в православния свят”, казва той. По този начин те са наясно какво се случва в Украйна и са загрижени, че “разколът ще се разпространи в собствения им заден двор”, обясни руският архиерей.
Вече са приети 102 свещеници заедно със своите паства, а се очакват много повече, вероятно над 200, твърди митрополит Леонид. (Според други източници много от тези свещеници са се присъединили без своите енории, а много от тях са клирици, на които са наложени различни църковни наказания за провинения, или са такива, които имат лични конфликти с местния епископат, бел. ред). Тези свещеници страдали от известно време в условията, създадени от александрийските йерарси, а Руската църква нямало “да позволи на никого да тъпче каноните”, подчертава той.
Освен създаването на епархии и евентуално създаване на нови църкви, Руската църква ще помага и по хуманитарни и социални въпроси в Африка, изтъква митрополитът. “Много семейства живеят само с няколко долара на ден; мнозина нямат достъп до чиста питейна вода, лекарства или достойно образование, но ние ще приведем всичко това в ред“, заявява той.
“Цялата украинска криза беше планирана от политици, които не знаят нищо за Православието и патриарх Теодор призна разколниците под натиска на гръцкото външно министерство”, добавя патриаршеският екзарх.
На 12 януари прот. Георги Максимов, московски свещеник, пътувал няколко пъти до Африка, който лично познава няколко от свещениците, присъединили се към Руската африканска екзархия, изпрати в Москва доклад, озаглавен „Православието в Африка: проблеми и перспективи“.
Той посочва, че всъщност присъствието на Руската църква в Африка вече е било “възстановено” (!) през декември 2019 г., когато Синодът решил да превърне руският храм в Кайро в енория на Руската църква и да изтегли руските църкви в Африка от юрисдикцията на Александрийската патриаршия. По това време архиереите решават и патриарх Кирил да не споменава патриарх Теодор в богослуженията.
Според обясненията на о. Георги Максимов, Александрийската патриаршия нямала претенции цяла Африка да бъде нейна територия до 1930 г., а Руската църква още преди това имала там няколко енории. След Втората световна война било договорено Александрийският патриарх да бъде споменаван в тези руски църкви, но това вече не е така от 2019 г., когато патриарх Теодор “влязъл в общение с разколниците”. Оттук прот. Георги Максимов прави следното заключение:
“Следователно юрисдикцията на Руската църква в Африка е вече на повече от 100 години”.
Според него “по-голямата част” от александрийските свещеници искат да се присъединят към Руската църква.
И причината, поради която толкова много искат да сменят юрисдикцията, е “изключително нездравословното, неадекватно и погрешно устройство на църковния живот, което се оформи при гърците през последните 10-20 години“, каза о. Георги.
Според него има проблем с расизма сред гръцките йерарси, тъй като патриарх Теодор често говорел за задачата на Патриаршията като “запазване на наследството на елинизма“. Йерарсите, много от които живеели в чужбина, посещавали паството си само веднъж или два пъти годишно и се възползвали от африканците само, за да се снимат с тях: “Всичко това създаде изключително нездравословна ситуация в Александрийската православна църква и накара много от нейните духовници да сменят своята юрисдикция”.
Според отец Георги клирици от Александрийската църква, включително няколко епископи, са били изненадани от решението на патриарх Теодор и били потопени в конфликт, който не са искали. “Александрийската патриаршия е поела по грешен път” , заключава прот. Георги Максимов, обобщавайки и разяснявайки накратко позицията на Руската църква в своя доклад.