Меню Затваряне

Проблемът не е в руския език, а в пропагандата на руски

Маргарита Генчева
Сувенири в магазинче на софийски подлез, декември, 2024 г.

Чета постове в социалните мрежи на хора, които са възмутени от факта, че в много български училища децата учат руски като единствена опция или единствена алтернатива на английския език.

За мен няма проблем само по себе си ученето на езици (аз самата съм учила и английски, и руски език в училище). Проблемът е в пропагандата. Когато часовете по руски език преминават във разяснения на това колко велика е Русия и как трябва вечно да сме ѝ благодарни, че ни е освободила, това е проблем. Както и че „руският език е прозорец към света“ (а старобългарският език какъв е?).

Определено това не бива да се допуска, особено когато от другата страна на Черно море падат бомби и разрушават православни храмове, а същата тази „православна“ Русия „благославя“ тези бомби!

Опасността е в пропагандата, а не в езиците – да се пропагандира нацизъм, краен национализъм, фашизъм може и на италиански, и на немски, и на английски, и на руски!

Не смятам, че децата ще се спасят от индоктринация и тоталитарно влияние със свръхограничения какво да учат, какво да четат, какво да слушат и да гледат.

Ако родителите и учителите възпитат децата в любов към свободата, ако им помогнат да усетят вкуса на тази свобода, ако ги учат със собствения си пример на критично мислене, на толерантност, на приемане на другия с неговата различност, това ще е своеобразна „ваксина“ срещу пропагандата.

По този начин детето ще разпознава диктаторския дух още в зародиш.

По отношение на руския: аз бих казала така – това е езикът на смели хора като:

— Анна Политковская, убита заради репортажите си на рождения ден на Путин;

— Наталия Естемирова, убита журналистка и правозащитничка;

— Алексей Навални, който умира в колония, в много тежки условия, отровен поне веднъж заради противопоставянето си на кремълския режим.

Проблемът не е в руския или английския, защото днес и на двата езика се води усилена тоталитарна пропаганда (оттатък и отсам Океана). Въпросът, който трябва да си зададем, е дали ще възпитаваме младежите да мислят критично, да обичат истината и милостта, да ценят справедливостта и човешкия живот.

Нека прочетат в оригинал репортажите от Чеченската война, които Политковская е правила или „Русия на Путин“!

Разбира се, няма да им препоръчваме да гледат руска телевизия, а ще им посочим независими медии като „Дождь“ и „Новая газета Европа“, които действат извън територията на Руската федерация.

Националистическа пропаганда може лесно да се разпространява на всички езици. Защо иначе според вас крайнодесните печелят избори в цяла Европа?

Да вземем за пример законите на Гьобелс в Нацистка Германия. Лесно може да се проследи закономерността, по която действат тоталитарните режими и сега, и в миналото. Тя е една и съща: репресии над свободата на словото, убийства на политически противници и граждански активисти, завладяване на медиите, „славословие“ на войната и безскрупулни масови убийства на цивилни!

Не е разковничето на проблема с пропагандата в забраната или механичното ограничаване при изучаването на един или друг език, а във възпитанието на гражданско самосъзнание, неподправено с фалшиви „патриотични“ (а всъщност: в духа на „руския“ и „сръбския свят“) топоси родолюбие, в отговорност и обич към свободата на духа, към личността на човека. И в непоносимостта към злото и лъжата.

Posted in За вярата и съвремието

Вижте още: