Свещ. Серафим (Огнян) Рангачев
Да, деянието с онзи клип наистина е непристойно и за порицание и изобличение достойно. Което и стана. Но то за съжаление, е звено от една верига, която можем, и трябва да проследим чрез въпроси и отговори и да изясним истината, колкото и неприятна да е тя. И така:
Осквернение ли бе новоезическото бесуване в стария Митрополитски храм на Несебър, представено като „възстановка на древните тракийски мистерии“? Да. Имаше ли реакция от тези, които бяха длъжни да реагират? Не.
Осквернение ли са другите подобни новоезически мракобесщини, пак представяни като „възстановка на нашето древно духовно наследство“? Да. Реакция официална срещу тях? Никаква.
Осквернение ли са псевдопроповедите, които звучаха от някои храмови амвони против ваксинирането срещу COVID-19 и дори против всички ваксини? Да. Реакция, вразумяваща и успокояваща? Няма.
Осквернение ли е осъждането на тези, които се ваксинираха, като особено яростно, бясно бе нахвърлянето срещу ваксиниралите се клирици и възторжено произнасяните присъди, че с ваксината ваксинираните са приели „печата на антихриста“? Да. Реакция? Пак няма.
Осквернение ли е, когато вместо да се проповядва въз основа на благовестието Христово, се пропагандират всякакви конспиративни теории, които могат да доведат до тежки душевни и умствени увреждания? Да. Реакция? Нулева.
Осквернение ли е, когато на входа на храм се издига знаме на държава-агресор и така катехезата се замества с политика? Да. Реакция? Отново няма.
Осквернение ли е, когато клирици яростно се нахвърлят срещу бягащи от войната страдалци и настройват другите против тях? Да. Реакция? Сетихте се, няма.
Осквернение ли е, когато в края на прекрасно начинание, посветено на Православната книга, то бива омърсено от реч, откровено политическа? Да. И пак – никаква реакция.
Е, защо се чудим, защо стана онази грозна случка с параклиса?! Гореописаното дава отговора.