Меню Затваряне

Слово на св. Нил: „Духовното въздържание“

27-ми ден на юли: Духовното въздържание (Слово на Свети Нил)

Мнозина мислят, че ако е възможно да се угоди на Бога с въздържание, то е възможно само с едното телесно въздържание. Не яж месо, не яж риба, не вкусвай храна с масло, ето това и ще бъде, по тяхното мнение, въздържание, и с него ще угодиш на Бога. Но те грешат. Телесното без духовното въздържание не може да се получи, а ако се получи, тогава то във всеки случай е недействително, неистинско и неприятно на Бога. Това е лесно да се докаже.

Ето аз нищо не ям, не пия, а в същото време разтрогвам съгласието и приятелството, изяждам ближния с клевета и злопаметност. Ще бъде ли, при такива условия, моят пост, приятен на Бога? Разбира се, че не. Или аз измъчвам тялото си с пост, а моят дух се надува от гордост, или завистта ме изгаря? И какво – аз, при този телесен пост, угаждам ли на Бога? Пак не. Или телесно постя, а при това със зли помисли се услаждам? Тук ще бъде ли за мен похвала от поста?

Само по себе си се вижда, че също няма да има [похвала]. Значи, става ясно, че за да благоугодим на Бога, е необходимо с телесното да присъединим и духовно въздържание. А какво е то? Като се въздържаш от храната, въздържай се и с езика, и с ума, и с очите. Какво е това? Ето какво е:

„Въздържанието с езика, – казва свети Нил, – това означава да не спориш, да не сквернословиш, никого да не укоряваш, да не осъждаш, да не проклинаш, да не лъжеш, да не клеветиш и да не се заговорничиш срещу никого. Въздържанието с очите се състои в това, да не гледаш с безсрамие на чуждото лице и да не се прелъстяваш от красотата. Въздържанието с ума е това, ако ти дойде зъл и гнусен помисъл, да не му съчувстваш, да не се услаждаш с него, да не го приемаш, но всячески да се отвръщаш от него“ (Пролог за 27-ми юли).

Всичко това, по учението на светия отец, представлява духовното въздържание. А ако то е такова, тогава заедно с телесното въздържание, се придържайте и към него. „Постейки, – казва блаженият Кирил, – от всеки грях, никаква храна на злобата не приемай… Постейки от лошите дела, въздържай се от злите речи, въздържай се от развратните помисли, не се докосвай до крадения хляб на развратеното учение… Такъв пост е приятен на Бога“ („Нетленната Храна“, стр. 250).

И така, за да угодим на Бога с пост, е необходимо да съединим телесния с вътрешния пост, тоест да разположим себе си така, че нито нашата вътрешност, нито нашата външност да пристъпват границите на въздържанието; за да бъдат умът и сърцето, очите и устата, слухът и езикът, и всички части – както вътрешни, така и външни на тялото – в добро разположение. Например, ако не вкусвате хляб и не изяждате ближния със злоба и подадете хляб на бедния, вашето въздържание е съвършено. Ако се въздържате от питие и не жадувате за корист, вашето въздържание е съвършенно. Ако дълго се молите и в същото време се молите за тези, които са ви обидили, вашето въздържание е съвършено. Ако, накрая, за умъртвяване на плътта изхвърлите от себе си злите помисли, вашето въздържание е съвършенно. Нека Бог и да ви даде да имате такова въздържание. Амин.

––––––

Превод: Виктор Дора

Източник: „Пролог с поучения за всеки ден от годината“, Свето-Успенска Почаевска лавра, 2007 г. Съставил прот. Виктор Гурев, 1888 г.

Posted in Църковни слова

Вижте още: