Меню Затваряне

Случаят с Николовски е прецедент и натиск върху независимата журналистика по теми на MПЦ-OA

Днес, 29 януари, македонският журналист Марян Николовски, който беше призован от Синода на МПЦ-ОА да се яви на изслушване под заплаха от църковен съд, не отиде на срещата, както беше заявил по-рано.

Говорителят на Синода епископ Тимотей каза пред местна телевизия, че писмото не е резултат от синодално решение, тъй като Синодът няма нито прокурор, нито съд, такъв процес може да се случи само в отделните епархии. От кабинета на предстоятела на МПЦ-ОА архиеп. Стефан казват, че нямат информация за такова евентуално решение на Синода. И докато църквата днес мълчи относно искането на Николовски за изслушване, той продължава да защитава позицията си и правото си на свободно изразяване, като заяви, че ако някой се почувства засегнат, може да сезира гражданския съд. Мариан Николовски коментира пред македонската медия 24 MK:

„На мен като журналист не ми идва наум да ходя по църковни съдилища. Има граждански съд, ако някой се почувства обиден от моите писания. И естествено, че не се появих днес. По моя информация доказателственото заседание се е провело в Архиерейското наместничество. Там са присъствали двамата епископи Григорий и Петър, вероятно единият в качеството на обвинител, а другият в качеството на този, който трябваше да съди. Нямам обратна връзка какво се е случило. Очаквам да получа, както получих вече, официална покана, в която Синодът да реши нещо против мен“, казва Николовски.

Реакциите в социалните мрежи не стихват, както и неприличните коментари и нападки срещу журналиста на личната му страница. Той уточни, че проблемни в социалните мрежи са една определена група свещеници с техните фанатизирани вярващи, които пишат заплахи срещу него, за които той ще уведоми МВР.

Както вече Християнство.бг писа, Мариан Николовски е обвинен в насаждане на омраза сред вярващите, което поставя в опасност Синода. Журналистът обаче призова различни организации за защита правата на свободното слово и случаят му беше разгледан от Асоциацията на журналистите на Македония (ZNM), където публично изразиха своята солидарност с него.

„Стигнахме до заключението, че това е опасен прецедент, защото по определен начин се опитва да окаже натиск върху независимата журналистика и върху тези медийни работници, които работят по теми, свързани с MПЦ-OA“, казва изпълнителният директор на асоциацията Драган Секуловски.

Според него ситуацията е ескалирала ненужно и създава впечатлението, че в църквата се използват вътрешни механизми за влияние върху нечия репутация и имидж. Ако представител на църквата, подчертава той, има проблем или смята, че има известна неетичност в публикация, той може да използва безплатните механизми – Съветът на честта и Съвета за медийна етика.

Журналистът Бранко Джорджевски, който също дълги години пише по религиозни теми, смята, че този случай трябва да тревожи ръководството на Македонската православна църква.

„Като казвам, че ръководството на църквата трябва да се тревожи, имам предвид факта, че явно някой от редиците на самата МПЦ-ОА се осмелява да изпрати писмо от нейно име с покана за църковен съд. Видя се, че на това писмо няма нито подпис, нито печат, който би трябвало да има, ако е официално църковно писмо“, казва Джорджевски. Според него е показателно, че ръководството на МПЦ-ОА мълчи, въпреки че „не бива да остава ням наблюдател“.

Екипът на Радио Свободна Европа в Северна Македония разговаря и с двама епископи в МПЦ-ОА, от чиито възгледи се долавя, че има разделение около започналата процедура.

Според епископ Тимотей процедурата е невалидна. Той подчертава: „Първо, Синодът не съди никого, ако трябва да съди някого, трябва да го съди епархийски съд, а след това имат право да отидат в архиепископията. Синодът никога не е съдил и няма да съди. Мисля, че това е шега на някой владика“, заключи той.

Епископ Петър пък смята, че в случая няма нищо спорно и става въпрос само за „призив за разговор, а не за съд“ заради „изказвания, клевети и лъжи към Синода и епископи на МПЦ-ОА“.

„Напълно погрешно е да се мисли, че сега ще го съдим, няма съд, който да го съди. Когато има съдебен процес, трябва да има съд, да се знае кой и какъв е съдът, и между другото, разбира се, ще има църковен прокурор, който ще поеме задължението да повдигне обвинение. Това не е църковен съд, а той е извикан само на разговор от Светия Синод във връзка с всички негови предишни коментари и изказвания, които е правил за членове на Синода, за самия Синод, за предстоятеля и т.н. Нека не предрешаваме нещата и да ги представяме като някаква инквизиция“, казва епископ Петър.

На въпроса ни защо не са започнали гражданско дело за клевета пред граждански съд, епископът казва, че „според каноните, ако някой е член на религиозна общност, първо религиозната общност трябва да се занимава с въпроса, а след това ще има гражданско производство“.

Македонската православна църква – Охридска архиепископия (МПЦ-ОА) неколкократно беше във фокуса на обществеността през изминалия период. Една от тях беше след като през 2022 г., след повече от половин век, тя се върна към каноничното единство с останалия православен свят и получи „томос за автокефалия“ от Сръбската православна църква. Това сложи край на църковния разкол, който започна през 1967 г., когато МПЦ едностранно обяви автокефалия от Сръбската православна църква . И той беше на преден план и миналото лято, когато призова и с подкрепата на други религиозни общности организира протест срещу Закона за равнопоставеност на половете. Тогава някои църковни свещенослужители са предупредили, че депутатите, които ще гласуват за закона, могат да бъдат лишени от венчавки, кръщенета, опела и др.

Posted in Християнство и политика

Вижте още: