Ислямското фундаменталистко военно движение „Талибан“, което завзе властта в Афганистан след оттеглянето на войските на НАТО преди няколко дни, вече наложи свои закони, извън разбирането за светска държава:
- Отглеждането на наркотици, продажбата или насърчаването на продажбата на наркотици отсега нататък ще се наказва със смърт.
- Всички кръвни вражди са отменени. Отсега нататък всички спорове ще преминават през ислямския шариатски съд, вече няма легитимен начин за разрешаване на спорове, с изключение на шериатския съд.
- „Талибан“ кани инженери, лекари и други професионалисти от цял свят да възстановят Афганистан и им гарантира високи заплати.
- Отсега нататък гадаенето, любовните магии и многобожието ще бъдат строго наказвани.
- Развратът и насилието срещу млади момчета ще се наказва със смърт (за насилието срещу жени и момичета не се споменава).
- В ислямското емирство Афганистан развратът ще бъде строго наказван.
- Жените са свободни да напускат къщата без придружител, но хиджабът става задължителен.
- Ислямският емирство Афганистан забранява всяка дейност, свързана с лихви, като всички дългове и лихви са анулирани.
Талибан (на пущунски език طالبان – ученици, студенти) е ислямско фундаменталистко военно движение в Афганистан, възникнало в средите на пущунските младежи сунити, които по време на съветската окупация се обучават в ислямски школи в съседен Пакистан.
След края на Гражданската война в страната, през 1996 година талибаните идват на власт. Установяват строго законодателство, произлизащо от техните собствени разбирания за шериата. Криминалните престъпления биват наказвани физически – рязане на крайници, публичен побой, публичен разстрел и т.н. Често политическите престъпления също са третирани като криминални. Наложена е строга дискриминация спрямо жените – те нямат право да излизат на улицата, ако не ги придружава техният баща, съпруг или брат. При това трябва да носят т. нар. бурки – плътно покривало, което покрива женското тяло изцяло, оставяйки само отвор за очите, който е покрит с полупрозрачна мрежа. Жените нямат право да работят, да учат, да говорят извън дома си.
Правителството на талибаните подпомага логистично организацията на Осама бин Ладен „Ал Кайда“. Това се изтъква като основание след атентатите от 11 септември 2001 година, през октомври САЩ да нападнат Афганистан и в тясно сътрудничество с опозиционния Северен съюз, да свалят управлението на талибаните. Бойните действия в различни провинции обаче продължават, по-късно към участниците във военните действия се присъединяват и други страни, сред които и България.
По време на Американското военно присъствие в Афганистан талибаните са все още активни, с особено силни позиции в граничните райони между Афганистан и Пакистан, и други труднодостъпни райони. След изтеглянето на американските войски от страната те започват настъпление, в резултат на което до 15 август 2021 година поставят под властта си над 90% от територията й и 33 от 34 провинциални столици, в това число и Кабул.
„Блaгoдapeниe нa Бoгa, вoйнaтa пpиĸлючи в cтpaнaтa“ – заявиха талибаните. Вече става яcнa фopмaтa нa нoвия peжим в Aфгaниcтaн – шериат, т.е. животът на жителите на страната ще бъде уреждан от ислямски закон, който е съвкупност от правови, морални и религиозни норми, подчинени на исляма.
Шериатът като основен закон днес действа в Саудитска Арабия, Судан, Ирак, Обединените арабски емирства, Катар, Йемен, Иран, Афганистан, Пакистан, Мавритания. През май 2014 г. законите на шариата са въведени и в Бруней. В тези страни наказания, указани в шариата, като обезглавяване и бичуване се практикуват по съдебен ред или извънсъдебно.
Концепцията за престъпление, съдебен процес, правосъдие и наказание, въплътена в шариата е различна от концепцията в светското право. Различията между шариата и светското право са довели до растящо противоречие за това дали шариатът е съвместим със светски форми на правителство, човешки права, свобода на мисълта и права на жените.
Трябва обаче да се прави разлика между вярата ислям и политическият ислям, който води до религиозен фундаментализъм: „Класически пример за връзката на религиозния фундаментализъм с политиката е случаят с политическия ислям и неговите последователи, които наричаме ислямисти, за разлика от останалите, обикновени вярващи мюсюлмани. Голяма грешка, която се прави не толкова рядко, е когато се отнасяме към всички мюсюлмани като към религиозни фундаменталисти. Това нито е вярно за мюсюлманите, нито пък се отнася за последователите на която и да било световна религия. Винаги трябва да се прави разлика между вярващите с фундаменталистки разбирания в която и да било религия и обикновените вярващи“ – пише прот. д-р Зоран Кръстич във „Феноменът на религиозния фундаментализъм“ в своята книга „Църквата и духът на времето“.
По материали от: VN News, Economic.bg, Deutsche Welle, Wikipedia