Меню Затваряне

Трите пътя на Украинската православна църква

Сергий Шумило

Сергий Шумило

В средите на УПЦ се разгръща движение за свикване на нов поместен събор и пълно прекъсване на отношенията с РПЦ-МП, която благославя и подкрепя войната на Руската федерация срещу Украйна. В същото време се активизираха и проруските сили в Украинската православна църква, които се опитват да осуетят подобни инициативи за свикване на събора.

Вторите се опитват да запазят „всичко както си беше“, първите се застъпват за по-ясни отговори на предизвикателствата в условията на войната на Русия срещу Украйна и взаимодействие с украинското общество и държава, а не за противопоставяне срещу тях.

Неформалното архиерейско събрание, което се проведе на 28 юли 2023 г. в Киево-Печерската лавра в деня на св. княз Владимир Киевски и 1035-годишнината от Кръщението на Киевска Рус (Украйна), като среща остана невидима за медиите. В нея обаче бушуваха страсти, което преди не бяха характерни за тази църковна структура, където обикновено всички решения се вземаха предварително „отгоре“ без специални обсъждания и спорове. Както се казва, митр. Онуфрий извика епископите и ги изслуша, за да разбере какви са настроенията сред епископата в УПЦ. 

На срещата присъстваха около 30 епископи, дошли в Лаврата за празника на св. княз Владимир. Първоначално беше планирано да участват само управляващите епископи, но след това бяха поканени и викариите. По-голямата част, разбира се, мълчаливо наблюдаваха срещата, но един вид „скелет” се оказаха епископите, които поискаха свикването на събора. Сред тях бяха митр. Филарет Лвовски, митр. Варсануфий Виницки, митр. Августин Билоцерковски, митр. Олексий Вознесенски, митр. Анатолий Сърненски, архиеп. Пимен Ривненски, архиеп. Йона Обуховски, архиеп. Виктор Арцизки и др. Те се застъпиха за свикване на събора на Украинската православна църква и за диалог с украинското общество и власти, в който трябва да участва открито и единодушно цялата църква и официално да утвърди статута на Украинската православна църква като „не-МП“, като обобщи официално това, което изглежда се изразява в различни изявления на Украинската православна църква. 

От страна на епископите се чуха тези, че в техните епархии сред духовенството има значително искане за автокефалия и че това движение в средата на УПЦ набира все повече сила и подкрепа. Имаше критики към отделни членове на Синода на УПЦ и тяхната дейност. Един епископ дори изрази недоверие към Синода на УПЦ. Призивът за автокефалия от тяхна страна обаче така и не беше чут. По-скоро се говореше за логично и по-ясно дефиниране на решенията на миналогодишния събор в Теофания. Но дори такива не съвсем „автокефални“ настроения се натъкнаха на остра съпротива от страна на „синодалите“. В отговор се оказа, че е необходимо „да се молим повече“, „да бъдем изповедници“ („на руския мир“?), че събора в Теофания приема „всичко, което е необходимо“, и, че до края на войната няма смисъл да се свиква и да се променя нещо друго… Е, тогава в интернет се появиха изявления на някои епископи на УПЦ, които обвиняват привържениците на свикването на събора в „предателство“, „обновленчество“, „пазкол“ и т.н.

Ще излезе ли нещо от това? Ситуацията наистина е нажежена, защото липсата на ясни решения и адекватни отговори на изискванията на нашето общество в условията на война, опитите да се запази „както беше преди“ и откровеният колаборационизъм на отделните участници, пораждат естествено недоволство. Един от епископите на Украинската православна църква ми каза, че „няма истинска църква без единство“. 

Някои казват, че ако съборът не се състои до края на годината, тогава може да настъпи разцепление в Украинската православна църква. Но по същия начин проруското течение, при ясни решения на събора за скъсване с Московска патриаршия може да предизвика разкол – това, от което като че ли се бои митр. Онуфрий. Както казах миналата година, в разнородната среда на УПЦ съзряват три конвенционални течения: проруско, проавтокефално и „онуфриевско“ течение. което е готово да последва лидера си по някакъв „трети път“ на фанатизъм и самоизолация. 

В момента „проавтокефалното“ течение има подкрепа от низшия клир и паство, но няма подкрепа в Синода. Въпросът е на чия страна ще застане условната партия на „онуфриите“ в тази ситуация? Засега не се вижда да се опира на епископи и свещеници, които много искат църквата им да е „украинска“ не само по име…

За илюстрация на страстите, ето един от коментарите на проруски дейци от Украинската православна църква за архиерейското събрание на 28 юли:

„Както успяхме да разберем, на 28 юли епископ Онуфрий проведе съвещание. По-рано Андрей Пинчук, на когото беше забранено да служи, писа за тази среща. Въпреки това, доколкото знаем, реалността беше много различна от неговите спекулации. От това, което успяхме да научим, интересни са следните тези:

Архиереите на Украинската православна църква, които се обявяват за автокефалия и пълен разрив с Руската църква, поискаха това от митрополит Онуфрий изключително остро. Сред тях бяха епископ Йона (Черепанов), митрополит Варсануфий (Столяр) и др.. Тази компания атакува митрополит Антоний (Паканич). Ситуацията се усложни от факта, че на срещата имаше малко управляващи с адекватна позиция.

Митрополит Онуфрий обаче отговори на „автокефалистите“: вие сте монаси, вземете броеницата и псалтира и се молете, това е вашата работа. Според него до края на военните действия няма да се вземат решения, „всичко, което е необходимо, вече е решено“ (има предвид „събора“ в Теофания през май 2022 г.).

Появата на обръщението на митрополит Онуфрий с антируските тези се свързва с неговия секретар отец Пафнутий. Той е тясно свързан с „автокефалистите“.

Така се получава следната картина: митрополит Онуфрий беше принуден да следва решенията на събора в Теофания, но по-нататък, слава Богу, няма да се предприемат действия. Очевидно той разбира, че Руската църква вече няма да си затваря очите за по-нататъшни стъпки, както беше с майския „събор“.

Въпреки това „автокефалистите“ оказват силен натиск върху него с искане за „продължаване на банкета“.1„Настоявам за продължаване на банкета!“ е известната фраза на Иван Василиевич Бунши от популярния съветски комедиен филм „Иван Василиевич сменя професията си“ (бел. ред).

За съжаление в това отношение митрополит Онуфрий стана заложник на принципа на последователността. За хората е неприятно да са непоследователни и много манипулации и „разсейки“ се базират на това. Същият е случаят и тук.

Групата на „автокефалистите“, като най-активни в медиите, се опитват да „пробутат“ нов събор за пълно скъсване с Руската църква. Но засега митрополит Онуфрий се противопоставя” (коментар на киевски свещеник). Вижте и коментара за архиерейското съвещание на шеговития канал „Веселый пип“ в Телеграм.

———–

Източник: RISU

  • 1
    „Настоявам за продължаване на банкета!“ е известната фраза на Иван Василиевич Бунши от популярния съветски комедиен филм „Иван Василиевич сменя професията си“ (бел. ред).
Posted in Църква и политика

Вижте още: