Преди броени дни църквата „Свети Изкупител“ в градчето Сан Кристобал де ла Лагуна на Тенерифе беше наградена с международната награда в областта на религиозното изкуство и архитектурата „Faith & Form”. Това е една от най-старите архитектурни награди, която се раздава ежегодно от 1978 г. Целта ѝ е да се награждават най-добрите произведения на сакралната архитектура сред всички религии.
Църквата „Свети Изкупител“ е дело на родения в Тенерифе, но живеещ от дълги години в САЩ архитект Фернандо Менис. Създаването й отнема над 15 години и съвпада с процеса на преобразуване на квартала, в който се намира. Менис замисля църквата като необходим катализатор на градските и социални промени в района. Тя е едно еталонно пространство сред хаотичната и изгубена градска среда. Църквата е част от комплекс, който включва и обществен център. Самият комплекс представлява четири бетонни обема, като общественият център заема два от тях, а църквата – другите два. Общественият отваря врати още през 2008 г., но завършването на църквата отнема време, тъй като тя се финансира от дарения.
Църквата „Свети Изкупител“ е вдъхновена от геологията на Тенерифе, който е вулканичен остров. Четирите масивни обема, напомнящи големи скали имат груба текстура, която е в контраст с окръжаващите я сгради на жилищния комплекс. Каменните обеми са разделени от тесни процепи, запълнени със скулптурни конструкции от метал и стъкло, през които прониква дневната светлина. Всеки един от процепите има точно определено място, като целта му е да подсили идеята за християнските тайнства. При изгрева на слънцето светлината се процежда през кръст, издълбан в стената зад олтара като тук символиката е свързана с пещерата, в която е погребан Иисус Христос. Светлината огрява купела за кръщение, а по-късно и изповедалнята.
Основният материал в пространствата е бетонът, който решава едновременно няколко аспекта: външния вид, интериора, структурата, формата, материята и текстурата. Освен че е общодостъпен и изолира добре, бетонът притежава значителен акустичен потенциал. По отношение на акустиката, Менис използва бетона в две насоки: за разпространението на звука той използва повърхността на обикновен открит бетон, а за поглъщането на звука – отново повърхността на открит бетон, който обаче преди това е смесен с леки, порести вулканични камъни.
Църквата „Свети Изкупител“ е строга и изчистена – балансът на пропорциите между пустотата и строителството са жизненоважните елементи в идентичността на проекта.
Повече за арх. Фернандо Менис и други негови интересни проекти вижте в сайта на Камара на архитектите в България.
Източник: Antrakt