
В руски, гръцки и български медии се появи новина, в която се съобщава, че руски монаси ще бъдат изгонени от Атон. Новината тръгва от изказване на отец Димитрий Сафонов, секретар по междурелигиозните връзки на Отдела за външни църковни връзки (ОВЦВ) на Московската патриаршия. Изгонването на монасите според него вероятно ще бъде свързано с предстоящо посещение на Вселенския патриарх Вартоломей на Атон в края на май. Основният източник на новината е публикацията в ТАСС Руската православна църква се опасява, че руските монаси може да бъдат изгонени от Атон:
„Планира се патриарх Вартоломей да посети Света гора в края на май и е възможно то да съвпадне с полицейската акция, която гръцката полиция вече проведе срещу монасите от манастира Есфигмен, които не са съгласни с политиката на Вартоломей. Не казвам сега, че манастирът Есфигмен е заел правилната линия, това е отделен разговор, но като прецедент: просто политическо изгонване на монаси, насилствено, с употреба на сила, със специални средства. И ние се опасяваме, че може би същото заплашва руското монашество, руските монаси на Атон“, каза свещеникът на пресконференция. Той отбеляза, че политическата власт над Атон принадлежи на гръцките власти. „Неотдавна патриарх Вартоломей посети Гърция и се срещна с министър-председателя, получи от него, според пресата, според отворени източници, съгласието му за изгонването на руското монашество от Атон“, добави представителят на ОВЦВ“.
Сафонов споменава 2016 г., когато на Света гора се отбеляза с тържества хилядолетното присъствие на руското монашество на Атон, цитира данни от началото на ХХ век, според които от 7000 монаси на Атон 3800 са руснаци, а след масовото им прогонване от полуострова през 1912-1913 г., сегашното присъствие на руското монашество на Атон според Сафонов е много малко. Това са основно обитателите на манастира „Св. Пантелеймон“, които са канонично подчинени на Вселенския патриарх. Сафонов не пропуска и 2019 г., когато по време на богослужение в манастира Ксенофонт, патриарх Вартоломей спомена Киевския митрополит Епифаний на ПЦУ като „митрополит на Киев и цяла Украйна“, в което учавстваха игумените и представителите на атонските манастири Иверон, Ватопед, Симонопетра, Пантократор, Дионисиат, Хилендар, Ставроникита и др., а руският манастир „Св. Пантелеймон“ заел противоположна „принципна“ позиция.
Явно о. Димитрий Сафонов визира проблема в Есфигмен, където има окупирана сграда от монаси разколници, които я държат от много години и създават проблеми в монашеската република. Срещу тях беше заведено и спечелено дело, според което те отдавна трябваше да напуснат манастира и да изпълнят решението на съда, но досега още не са го направили. Ето малко предистория по темата.
В публикация на сайта Светогорие е изложена пространно историята на манастира и на този конфликт след смъртта на един от игумените архим. Евтимий:
„След смъртта на игумена архимандрит Евтимий и според неговото завещание, игуменството се поема от йеромонах Методий, ръкоположен от схизматици. Новият игумен поема курс към активна, предизвикателна и безцеремонна пропаганда на крайния зилотизъм и фанатизъм. Есфигменските монаси стигат дотам, че обявяват всички тайнства, извършвани от Вселенската патриаршия и Еладската архиепископия, за безблагодатни и недействителни, като настояват идващите при тях поклонници да приемат повторно кръщение. Препоръчват им, ако съпругите им откажат, такова да се прави над децата, да се стига и до развод. Това предизвиква сериозен скандал в гръцкото общество и светогорската общност е принудена да предприеме мерки. През 2002 г., след задълбочено изучаване на есфигменския въпрос, св. Кинотис и Вселенската патриаршия съвместно излизат с решение, според което обитаващите този манастир са разколници. А съгласно Устава на Света гора такива нямат право да пребивават на Атонския полуостров.
Трябва да се има предвид, че съгласно Устава на Света гора всеки един нов игумен трябва: (а) да бъде избран от братството, (б) да бъде утвърден от св.Кинотис и (в) да бъде интронизиран на специална церемония лично от игумена на Великата Лавра.
Отец Методий не отговаря на нито едно от тези законови и канонични изисквания, тъй като, както спомнехме вече, той става игумен по завещание, а не по избор на братството.
През 2005 г. с послушанието да поеме задълженията на каноничен есфигменски игумен е натоварен старецът на карейската келия „Благовещение на Пресвета Богородица“ архимандрит Хризостом (Кацулиерис). Това действие на светогорската управа не е нещо ново и нечувано, тъй като съществува практика в светогорски манастири със застаряло и немощно братство, неспособно да се грижи за обителта си, да бъдат изпращани отвън нови игумени с техните братства. Такъв е случаят с Дохиар, Ксенофонот, Ватопед, Ксиропотам, Каракал, Филотей, Костамонит и др.
Това щеше да стане и с „нашия“ Зографски манастир, ако Българската църква и българската държава не бяха успели да вземат навреме адекватни мерки.
Каноничното есфигменско братство, което някои неправилно наричат „новият Есфигмен“ (защото няма „нов“ и „стар“ Есфигмен, а има каноничен Есфигмен и разколници), обитава представителството (конака) на манастира в Карея. Част от сградата обаче все още остава в ръцете на разколниците, които са я занемарили до такава степен, че на посетителите разделената на две постройка навява асоциации със Северна и Южна Корея. Само един поглед към нея е достатъчен, за да разберем колко точно е това сравнение.
През 2013 г. архимандрит Хризостом се упокоява в Господа и на негово място е избран, утвърден и интронизиран новият игумен на св. обител архимандрит Вартоломей (Газетас). За съжаление поради конюнктурни политически съображения и до ден-днешен гръцката държава отлага да изпълни задълженията си и да въдвори разколниците извън Света гора. Вселенската патриаршия не престава да напомня и да изисква братството на манастира да поеме грижите и стопанисването на манастирския комплекс, който се намира в североизточния край на полуострова“.
Междувременно, през 2007 г. излиза заповед на гръцкия Върховен административен съд, според която монасите разколници трябва да напуснат манастира. Те отказват и окупират офисите на Есфигмен и административната сграда на столицата на Атон – Карея. След този бунт, 6 монаси схизматици са осъдени на 2 години затвор условно за участието им в сблъсъци и нарушаване на реда в монашеската република.
През 2009 г. солунският съд осъди условно на една година затвор с тригодишен изпитателен период 14 монаси от Есфигмен по обвинение, че нарушават мира в светогорския манастир (тук).
През 2011 г. същите 14 монаси-зилоти бяха осъдени на 6 месеца затвор за незаконна окупация на обителта, която продължава от години. В публикация на сайта Двери по темата се казва:
„Съдът оцени като крайно негативно неподчинението на предишните решения на Държавния съвет на Гърция по случая Есфигмен и наложи ефективно наказание от шест месеца затвор за незаконна окупация на манастира. Едновременно с това решение беше потвърдено решението на ръководството на Света Гора, Свещения кинотис, за експулсирането на есфигменските зилоти от Атон, а гръцката държава се задължава незабавно да пристъпи към изпълняването на решението“.
Добротолюбие посочва, че през 2017 г. солунският съд осъжда 11 души, от които 8 са монаси. Те получават присъда за подбуждане към насилие, а делото е по повод хвърлянето на коктейли „Молотов“ от монасите схизматици през 2013 г. по съдебни изпълнители. Техният „игумен“ Методий Папалампракополус получава 20-годишна присъда, която веднага влиза в сила. Останалите монаси получават присъди от по 10 години и 4 месеца за съучастничество.
Християнство бг следи случая и през април т.г. публикува Изявление на манастира „Есфигмен“ по повод влизането на крайни руски националисти в окупираната му централна сграда, в което монасите от каноничния манастир призоваваха гръцката държава да изпълни решението на съда и да върне сградите на манастира на законния собственик. Монасите се опасяваха, че символите и знамената, които се веят в окупираната сграда, се използват в маршовете на крайно националистически настроените расисти в Москва и че хората, влезли в манастира, са показали „парадно влизане в Атонската монашеска република под знамето и символите на руския империализъм – факт с далечни исторически препратки“.
Изявлението излезе три дни след инвазията на Руската федерация в Украйна с опасението, че:
„Днешната нарастваща „историческата загриженост“ на руснаците, завладяването на територии на независими държави под предлог, че те са били някога „исторически руски територии“ и разни неслучайни декларации на Москва, че ще „защитава“ руснаците, „руските интереси“, руската духовност и въобще православните християни в различни кътчета на света, могат само да тревожат гърците. Руската идеология не може да толерира съществуването на други народи като украинци, беларуси и т.н., с общ произход от кръщелния купел на старата Русь, нито пък съществуването на православни християни в древните патриаршии и светите места на православието, ако не са под контрола на руската държава“.
Двадесет дни по-рано, на 7 февруари, т.г. имаше публикация на Othodox Times със заглавие Руска „екзархия“ в Гърция с антиваксъри и старокалендарци, в която се твърди следното:
„Висши служители в Министерството на външните работи на Гърция са дълбоко притеснени от информацията за манастирите на Атон, които поддържат отлични отношения с Руската църква и чрез определени „институции“ финансират с огромни финансови средства църковни уеб сайтове, които укрепват позицията на Руската църква срещу Вселенската патриаршия. Според източници на Вселенска патриаршия с такива финанси е създаден църковен уеб канал с ежечасни новини и скъпи телевизионни продукции. Гръцкият министър-председател Константинос Мицотакис и министърът на външните работи Никос Дендиас вече са информирани от Атинския архиепископ Йероним и останалите митрополити за „руската” инвазия в Гърция и последствията, които това може да има за страната“.
Отец Димитрий Сафонов удобно пропуска всички тези важни подробности в изказването си и факта, че тези схизматични монаси пребивават от години незаконно в манастира, за което са били предупреждавани многократно, включително и някои от тях – осъждани условно и ефективно. Ако гръцката държава упражни своите функции, това ще се отнася за незаконно пребиваващите, а не за всички руски монаси на Атон, както се обобщава и внушава в изявлението.
––––-
Вижте още: