Днес в телевизия bTV в предаването „Тази сутрин“ беше излъчено интервю на водещата Виктория Петрова с митрополит Евстратий (Зоря) от Православната църква на Украйна (ПЦУ)
Интервюто се излъчи няколко дни след проповедта, която Българският патриарх Даниил произнесе в храм „Св. Йоан Рилски“ в гр. Перник, в която засегна отново темата за Украинската православна църква (УПЦ). Думите му предизвикаха множество отрицателни и гневни реакции, след като патриархът призова да се молим за оцеляването на Украинска православна църква, свързана с Московска патриаршия.
Медиите излязоха с коментари по темата.
„Само за три дни Българският патриарх Даниил изпрати два сигнала на подкрепа към проруската част от украинската църква. На 20 август той каза, че украинската църква, свързана с Московската патриаршия, „е подложена на сериозни фактически и юридически ограничения… като резултат от дискриминационната политика на определени фактори в Украйна“. На 18 август той написа, че тя устоява „на всички опити за създаване на разединение“, че опазва „единството, целостта и каноничността на Украинската православна църква“. Двете изказвания от София идват часове преди и часове след историческо решение на парламента в Киев. С него се забранява дейността на религиозните организации в Украйна, които са свързани с Русия“, пише Свободна Европа.
Ето и линк към проповедта на патриарх Даниил, излъчена от БТА.
Posted by БТА / Bulgarian News Agency on Sunday, August 25, 2024
След богослужението и проповедта патриарх Даниил отговори на въпроси на журналиста от БНТ Иво Никодимов, които предизвикаха още критики в публичното пространство.
На 20 август Украинският парламент прие закон, който президентът Зеленски одобри и подписа, и който забранява дейността на религиозни организации, свързани с Руската православна църква и Московската патриаршия.
Думите на патриарх Даниил бяха казани по повод на тази забрана и предизвикаха реакция не само в България, но и в Украйна. Пред водещата Виктория Петрова в предаването „Тази сутрин“ Белоцерковски митрополит Евстратий (Зоря) заяви, че повече от 80% от запитаните в Украйна са поискали да се огранични влиянието на Московска патриаршия в Украйна. Относно думите на Негово Светейшество, че по-голямата част от вярващите в Украйна са към УПЦ, митр. Евстратий отговори:
– Първоначално искам да подчертая, че тази информация не отговаря на действителността, защото всъщност по-голямата част от населението на Украйна са православни, а според социологичните проучвания към тази юрисдикция, която има връзка с Московската патриаршия, принадлежат не повече от 5-6% от вярващите. В същото време към Православната църква на Украйна принадлежат повече от 50% от населението (виж тук и тук).
Юрисдикцията, оглавявана от митр. Онуфрий, преди две години декларира, че няма връзки с Руската православна църква. Ако тази декларация отговаря на истината, то решението на Върховната Рада и утвърденият от президента на Украйна закон не се отнасят за тях и няма за какво да се тревожат.
– Очаквате ли Българската православна църква да ви признае?
– Разбира се, защото рано или късно това ще се случи. Това е реалност, която е определена от каноничните основания, от Томоса на Вселенския патриарх. Кога ще стане това, ние, разбира се, не можем да кажем.
– Вие, ако ми позволите, сте като външен министър на Православната църква на Украйна. Всъщност на каква подкрепа разчитате?
– На първо място разчитаме на подкрепата на тези, които виждат истината, които я осъзнават, които се придържат към каноничния ред. Виждаме, че в България все повече хора разбират каква е ролята на Русия и тази на Руската православна църква.
– Как именно става влиянието на Руската православна църква на територията на Украйна?
– Руските структури насаждат в съзнанието на украинците убеждението, че украинският народ не съществува, че украинците и руснаците са един народ, че Украйна трябва да е част от Русия. Прославят миналото на руската държава, на Руската империя, на руските дейци и по този начин разпространяват идеологията на „руския мир“, който стои в основата на сегашната руска агресия срещу Украйна.
– Вие можете ли да ме убедите, че Православната църква на Украйна е чиста от агенти, привърженици и близки до Русия, до Московската патриаршия?
– Очевидно не можем да Ви уверим, че именно в този момент в структурите на ПЦУ няма хора, които да работят за врага. Това е спецификата на които и да са вражески спецслужби, които се стремят да проникнат в средата на противника, да повлияят по някакъв начин и да получат информация. Но като цяло Православната църква на Украйна, както виждаме, е защитена от руското влияние, защото проруски идеи, наративи сред вярното духовенство в Украйна нямат нито разпространение, нито подкрепа.
– Защо именно в разгара на военните действия въпросът за Църквата става толкова централен?
– Защото все повече се осъзнава колко важна и значима е тази идеологическа част на руската агресия. Не може да се противостои на агресора само на бойното поле, само с оръжие. Нали оръжието само по себе си не стреля, а се насочва от идеите.
– В тази дълга битка между Московската патриаршия и Вселенската как виждате вашето място и роля?
– Както сега Украйна е бойно поле между тоталитарното минало и демократичното бъдеще на Европа, така Москва иска да върне Европа в тоталитарното минало и отново да дръпне през целия ни континент желязна завеса. Също така между Вселенската и Московската патриаршия борбата е за това, че Москва иска да върне цялото православие към миналото, към служенето на империята и използва всички инструменти да разделя православието и да властва над него. Църковната независимост на Украйна, утвърждаването ѝ като автокефална църква е ключ за преодоляването на тези имперски, антихристиянски амбиции на Москва и ключ, който да допринесе за баланса и мира на цялото световно православие.
– Това ли е желязната завеса в православния свят?
– Именно Москва създава тази желязна завеса. Москва се опитва да притегли на своя страна, на страната на средновековното си виждане за православието, колкото се може повече православни църкви. Виждаме, че някои църкви напълно се солидаризираха с Московската църква. В други настана разделение на мненията и едни подкрепят Москва, а други ѝ опонират. Както в светското пространство тече борба между миналото и бъдещето, така и в църковния живот тече подобна борба. Ние сме на страната на бъдещето, ние сме на страната на истината, ние сме на страната на доброто.
– Кой печели от тази битка и избиване на православни в православния свят?
– Както се казва у нас – там, където двама се бият, третият печели. Където двама се бият, третият има изгода. Очевидно, че борбата сред православните се отразява вредно като цяло на отношението към Църквата и към религията. Но едновременно това е лечение на болест.
– Къде ще препоръчате на украинците в България да отидат на служба в неделя?
– В най-близкия православен храм и при този свещеник, който е готов да чуе, да разбере и осъзнава, че Украйна страда. Готов е да съчувства на страданието.