В интернет се разпространява „новина“, че йеромонах Серафим Роуз е канонизиран от Грузинската православна църква. По-скоро става въпрос за неверен журналистически прочит или умишлена заблуда в тази посока.
Освен, че такава канонизация не е била обявявана от Грузинската църква и липсва новина в сайта на патриаршията, не е била обявявана и подготовка за канонизация на йеромонах Серафим Роуз, нито свиквана комисия, която да изготви документите по нея.
Освен всичко друго, Грузинската църква не може да канонизира духовник, който принадлежи официално към Руската православна църква зад граница (РПЗЦ) – единствено тя може да обяви подготовка за канонизация и самата канонизация като официален акт. Останалите църкви могат да добавят канонизирания нов светец в календара си – такъв е каноничният ред.
В новината, разпространявана от Ortho Christian, публикувана в Global Orthodoxy, а след това в сайта на СПЖ, става въпрос за местна почит по време на литургия на митрополита на Курудно, Ахалкалаки и Кари Николай Пачуашвили.
Още на 2 септември, когато се навършиха 40 години от кончината на йеромонах Серафим (Роуз) в манастира „Св. Герман Аляскински“, основан от о. Серафим в Платина, Калифорния, митрополит Николай беше сред високопоставените гости на манастира, заедно с други духовници от Православната църква на Америка (ПЦА). Митрополитът пътува до САЩ от Грузия със специална мисия – да вдъхнови формалното прославяне сред светиите на о. Серафим, който е много обичан и почитан в Грузинската църква и в много православни страни, както писа Ortho Christian. Тогава е бил прочетен документ, съставен от свещеник от Западноамериканската епархия на РПЦЗ, призоваващ за създаването на комисия, която официално да започне процеса на канонизиране на о. Серафим. След поклонението на гроба, митрополит Николай се е срещнал с Негово Преосвещенство епископ Максим от Лос Анджелис (Сръбска православна църква), за да обсъдят предложението за канонизация. От 2000 г. манастирът „Свети Герман“ е под юрисдикцията на Сръбската църква, но митрополит Максим не е присъствал на паметното събитие по повод 40-годишнината от кончината на о. Серафим.
Може би трябва да се кажат няколко думи и за самия митрополит Николай от Грузинската църква, подел инициативата за тази местна почит на о. Серафим Роуз. Митрополитът е приятел на Московската патриаршия, което обяснява интереса към тази тема на медии като Православие.ру, Global Orthodoxy и СПЖ, както и интереса на някои православни страници на български език във фейсбук, разпространяващи всякакви материали за руското православие и „руския свят“, включително и непроверената информация като тази за канонизацията на йеромонах Серафим Роуз от Грузинската църква.
След посещението на митрополит Николай в манастира „Св. Герман“ в САЩ през септември, през ноември м.г. той пристигна в Москва за участие в научна конференция на тема „Русия. Грузия. Християнският изток – духовни и културни връзки“, която се проведе в Централния музей на древноруската култура и изкуство „Преп. Андрей Рубльов“.
На 15 ноември митрополит Николай се е срещнал с ръководителя на Отдела за външни църковни връзки на Московска патриаршия Волоколамския митрополит Антоний.
„В хода на топъл приятелски разговор те обсъдиха различни аспекти на отношенията между православните църкви на Русия и Грузия“, се казва в изявление на Московската патриаршия, цитирано от местни грузински медии.
Net Gazeti тогава коментира новината, че митрополитът е бил официално поканен на конференцията, въпреки че визитата му не е била от името на Грузинската патриаршия, а посещението му се осъществява на фона на продължаващата руска война в Украйна, но митрополит Николай „не смята, че това ще причини неудобство“.
Почитта на митрополит Николай към йеромонах Серафим Роуз е необяснима, като се има предвид приятелството му с Московска патриаршия, на чиято политика отец Серафим Роуз беше противник. И макар РПЗЦ да премина официално към РПЦ през 2007 г., което от някои среди на РПЗЦ да се смята за отстъпление и предателство, е малко вероятно (макар да не е невъзможно) да бъде канонизиран монах, който открито е писал против сергианството. Известно е, че РПЗЦ обвиняваше Московска патриаршия в „ереста на сергианството“, а колаборацията ѝ с болшевишката власт, преминала в открито сътрудничество днес, беше причина несъгласните архиереи да се отделят от Московската патриаршия в своя юрисдикция зад граница.
На сайта на Българската православна старостилна църква (БПСЦ) са поместени „Възгледите на йеромонах Серафим Роуз за сергианството“ събрани от книгата „Катакомбните светци на Русия“, които според логиката на прочетеното, биха изключили бъдещо канонизиране и почитане на йеромонах Серафим от поместна църква, чието съществуване той смята за отстъпление от вярата.
Освен това йеромонах Серафим Роуз е познат сред православните християни и с крайните си възгледи за въздушните митарства, или по-скоро се смята за „неогностическа грешка“ неговата идея за „възлизането на душата” към Бога след смъртта – идея, чиито източник е гностицизмът, при все че тя идва непряко посредством някои руски автори от 19 век. Повече по тази тема вижте в статията на о. Майкъл Азгул „Митът за въздушните митарства: неогностицизмът на о. Серафим Роуз“ и други негови статии за митарствата (тук). Подобни възгледи правят една предстояща канонизация особено съмнителна и по този въпрос е необходимо да се изкажат богословите.