В дните след празника Петдесетница, Видинският митрополит Даниил продължи да изненадва православните християни и българските граждани с участие в БНР – Радио България, където коментирайки празника на Св. Дух пред водещата Дарина Григорова в публикация със заглавие „Благодатта на Светия Дух е в единението, чистотата на вярата и благочестието“ за пореден път коментира ситуацията в Украйна и даде оценка на действията на Вселенския патриарх Вартоломей и решението на Синода на Вселенската патриаршия да даде Томос на Православната църква на Украйна. Християнската ни съвест не позволява да мълчим и да оставим без отговор и уточнение някои от тези твърдения.
Митрополитът явно е съгласен със сравнението за изпитанията на Църквата по време на иконоборството и болшевишкия режим в СССР с „гоненията“ на православните християни в Украйна от държавната власт, а публикацията пряко обвинява патриарх Вартоломей в „неканонически несъстоятелно действие“, което е довело до „още по-голямо разделение в Украйна“ и в това, че в Томоса за автокефалия има „абсолютно неприемливи твърдения, които са еретични твърдения, буквално ерес“.
„В толкова изпитания, които църквата е преживяла, ние имаме примера на светите отци – отбелязва Видинският митрополит Даниил. – Например, по време на иконоборството, толкова императори, които са имали пълната власт в империята, са заточвали патриарси и въобще всеки, който им противоречал. В столицата Константинопол не е оставал православен свещеник да служи. Икони от храмовете са били изгаряни, разсичани и унищожавани. Църкви, манастири са били обръщани в казарми. Хора, които са гледали всичко това вероятно са мислили, че идва свършекът на света. Иконоборството, по време на което имало страшни гонения, продължило повече от 100 години. Хората изтърпели гоненията. През първите години след болшевишката революция гоненията срещу църквата в бившия Съветски съюз също са ужасяващи, може би най-жестоките и масови в цялата история на църквата – избиване на свещеници, разрушаване на стотици и хиляди храмове, опит за подмяна на самата институция чрез обновленчески разкол“, гласи текстът на публикацията.
„По същия начин в Украйна предмет за противоречие е това разделение, което се случва действително в Православната църква днес след даването от патриарх Вартоломей на 6 януари 2019 г. на Томос на две дотогава неканонични, които и досега продължават да са неканонични църковни структури в Украйна, при наличието на общопризната канонична православна църква на територията на Украйна, като няколко пъти броят на православни християни в Украинската православна църква с предстоятел митрополит Онуфрий превъзхожда останалите две, които имат проблеми с апостолското приемство, неръкоположение и другите – низвергнати поради основателни канонични причини“, заяви митрополитът в предаването по БНР.
Тъй като следим с внимание случващото се в Украйна и имаме редица публикации по тези теми, не можем да не коментираме тези твърдения в текста на Българското национално радио.
През март 2023 г. Християнство.бг публикува социологическо изследване за броя на вярващите в УПЦ (Московска патриаршия) и ПЦУ (Вселенска патриаршия), което показва, че броят на християните, преминали към ПЦУ, която получи Томос за автокефалия от Константинополския патриарх Вартоломей, се е увеличил в пъти и днес тази църква е с повече вярващи. Изследването е придружено с коментар на наш учен от БАН:
Подобни са данните една година преди да започне войната в Украйна в социологическото проучване, проведено сред 5000 участници: сред 72%, определящи се като православни християни в анкета от август 2021 г., 39% от православните украинци са енориаши на Православната църква на Украйна (ПЦУ), а само 16% от анкетираните са енориаши на Украинската православна църква на Московската патриаршия (УПЦ). В подобно изследване на SOCIS (тук), проведено и през месец юли, т.г., на което на въпроса към коя православна църква се причисляват, украинците отговарят така:
- Православна църква на Украйна (митрополит Епифаний) – 54,1%;
- УПЦ на Московска патриаршия (митрополит Онуфрий) – 10,4%;
По-голямата част от православните украинци принадлежат към ПЦУ • Християнство.бг (hristianstvo.bg)
Подобна е статистиката и при военнослужещите в Украйна в още по-старо изследване. Повече от 80% от вярващите във Въоръжените сили на Украйна се смятат за православни християни. Според резултатите от проучването към края на 2020 г. 70% от войниците и офицерите се определят като членове на автокефалната Православната църква на Украйна (ПЦУ), а 10% посочват принадлежността си към Украинската православна църква на Московската патриаршия (УПЦ-МП).
70% от военослужещите в Украйна са членове на ПЦУ • Християнство.бг (hristianstvo.bg)
Подобни са резултатите и от проучване, проведено от Киевския международен институт по социология (Kiev International Institute of Sociology) през 2021 г., в което 52% от украинците имат положително отношение към Православната църква на Украйна, 24% от населението има положително отношение към УПЦ-МП, а „рейтингът“ на предстоятелите на трите водещи християнски общности в Украйна е както следва: предстоятелят на ПЦУ Епифаний – 45%, митрополитът на УПЦ Онуфрий – 20%, ръководителят на УКЦ (гръко-католици) архиепископ Святослав Шевчук – 31%.
Твърдението, че „броят на православните християни в Украинската православна църква с предстоятел митрополит Онуфрий надвишава тези, които се числят към новосъздадената църковна структура“ се оказва не само пресилено, но и невярно.
Митрополит Даниил твърди също така следното:
„Свещенството на тази структура на практика има проблеми с апостолското приемство, сред тях има такива, които са ръкополагани от цивилни, т.е. там липсва приемство на апостолската благодат. Има низвергнати и отлъчени поради основателни канонични причини, които са приети и възобновени в сан неправомерно и без покаяние. (…) И въпреки това, патриарх Вартоломей се опита да ги легитимира, чрез издаването на т.нар. Томос – документ за учредяването на тази неканонична структура. (…) Той подписа и провъзгласи две неканонични до този момент структури, като ги обедини в т.нар. Православна църква в Украйна – ПЦУ, и призна новосъздаденото образувание за каноничната православна църква в Украйна. (…) Патриарх Вартоломей беше убеден, че по този начин милиони православни християни, лишени от общение с Църквата ще се приобщят към нея. И вместо да се въдвори мир, както предполагаше, той разпали едно още по-ожесточено разделение, в което буквално тези хора, които той провъзгласи за канонични, започнаха да гонят каноничната църква. Взимат храмове, бият свещеници, убиват, това християни ли са? Това е абсурд, но разделението е факт.“
В публикацията на БНР водещата пита: „И тук възниква въпросът нашата Църква къде е?“, на което митрополит Даниил отговаря: „Ние живеем в този свят, следим събитията, трябва да отстояваме каноничността, догматичните истини на вярата ни и да се стараем да живеем благочестиво“.
Митрополит Даниил обаче не споменава нищо за войната в Украйна в това предаване, за избиването на цивилни граждани, което международната общност определя като геноцид, но не само тя – самият митрополит на Одеса и Измаил Агатангел, постоянен член на Свещ. Синод на УПЦ, почетен гражданин на Одеса и Одеска област, публикува свое изявление след взривяването на Преображенската катедрала, в което нарече войната също геноцид:
Митр. Агатангел: „Това е истински геноцид над украинския народ“ • Християнство.бг (hristianstvo.bg)
Митрополит Даниил не споменава и за отвличането на деца от окупираните територии от началото на войната:
Няма и намек за масовите гробове, унищожените до основи градове с цивилно население и повече от един милион украинци, отвлечени от окупираните територии:
Няма коментар и за изтезаваните свещеници и разрушените храмове в Украйна от страна на РФ, за които се твърди, че най-голям брой са именно православните храмове:
Липсва обяснение и за десетките руски свещеници, на които Св. Синод на Вселенската патриаршия върна свещения сан. Самите руски свещеници протестират срещу войната и много от тях подкрепят създаването на новата автокефална структура в Украйна. Протестират от началото на войната също така богословите и християните по целия свят със свои позиции, които Християнство.бг следи и публикува:
Отворено писмо: Войната в Украйна и Руската църква • Християнство.бг (hristianstvo.bg)
Окръжното писмо на митрополит Даниил съдържа пропагандни тези относно военната агресия на Русия в Украйна, след като на 3 ноември 2022 г. Народното събрание на Република България излезе с решение страната ни да изпрати военна помощ за Украйна:
И не само това. На 2 май 2023 г. във фейсбук страницата на Видинска митрополия беше публикуван видеоматериал на Видинския митрополит Даниил с неговите коментари относно позиция на двама светогорски монаси за отбранителната война в Украйна и правото да защитаваш близките си.
Видинският митрополит Даниил относно видеклипа „Атонските старци за войната“ (You Tube)
На 18 май 2023 последва реакция от Сдружението на украинските организации в България „Мати Украйна“, което се обърна с Отворено писмо към Светия Синод на БПЦ, към Комисията по правата на човека и към Народното събрание, в което твърди, че „това хвърля сянка върху имиджа на Българска православна църква и напълно противоречи на Високата Мисия на църквата в проповядване на духовните и моралните ценности“.
„На фона на Решението на Народното Събрание от 01.02.2023 г. за признаване на Големия глад – Голодомор – в Украйна през 1932-1933 гг. за геноцид, силна и последователна позиция на Република България относно осъждане на руската агресия срещу Украйна, изказванията на Видинския митрополит противоречат на официалната позиция на Република България и могат да се тълкуват като защита на интересите на една държава-агресор, която създава заплахи за мира и стабилността в цяла Европа. Обръщам се от името на Сдружение на украинските организации в България „Мати Украйна“ с молба към Светия Синод на Българската Православна Църква да се разграничи от позицията на посочения член на Синода“.
Цялото писмо може да се прочете тук:
„МАТИ УКРАЙНА“ С ОТВОРЕНО ПИСМО ДО СВЕТИЯ СИНОД НА БПЦ – Украински вести (ukrpressbg.com)
Особеното мнение на митрополит Даниил по отношение на проблема с т.нар. „руска църква“ в София беше подобно, т.е. той не зае страната на Българската православна църква в онзи момент и нейните интереси, а точно обратно – на Руската православна църква:
Особено мнение на Видинския митрополит Даниил (bg-patriarshia.bg)
Припомняме също така, че нито един митрополит от Св. Синод на БПЦ не си позволява публично такива твърдения и че през юни 2019 г. Св. Синод официално се разграничи от становището на Видинския митрополит Даниил за автокефалията на Украинската църква, което той изпрати като мнение на БПЦ до редица висши духовници от поместните православни църкви и което продължава да твърди и в споменатото предаване по БНР.
Въпреки разграничението на нашия Синод обаче, становището беше издадено на четири езика:
Москва издаде текста на писмото на митр. Даниил на четири езика • Християнство.бг (hristianstvo.bg)
А твърденията, че даването на Томос за автокефалия е довело до още по-голямо разделение в Украйна и, че правилата „категорично забраняват предстоятел на чужда църква да се намесва в делата на друга автокефална православна църква“, както и цитираните по-горе твърдения, Видинският митрополит е редно да каже лично на Вселенския патриарх Вартоломей, когато той дойде за интронизацията на новоизбрания Български патриарх след няколко дни. След като тези твърдения се разпространяват публично и необезпокоявано в българските медии, редно е самият патриарх Вартоломей също да ги чуе от митрополит Даниил. Още повече и след като съслужението на трима митрополити и двама епископи на БПЦ в Константинопол заедно с патриарх Вартоломей и духовници от ПЦУ вече е факт.